ABI: ‘Markt voor slimme horloges is honderden miljoenen waard, met of zonder Apple iWatch’

Volgens ABI Research kan de markt voor slimme horloges miljarden waard zijn, ongeacht of Apple een iWatch uitbrengt. Dergelijke horloges .

motoactvOf Apple nu een iWatch maakt of niet, de markt voor slimme horloges met GPS- of fitnessfunctie is honderden miljoenen waard. Volgens ABI Research zal er in 2013 voor bijna €800 miljoen euro aan smart watches verkocht worden. Als Apple een iWatch uitbrengt zal dat de cijfers nog eens enorm omhoog stuwen, denkt ABI. Onderzoeksbureau ABI is in het onderwerp smart watches gedoken en richtte zicht daarbij vooral op fitnesshorloges. De horloges zijn namelijk steeds minder relevant als apparaat om te kijken hoe laat het is (want dat kun je ook op je iPhone doen), maar worden steeds interessanter als hulpmiddel om lichaamsfuncties te meten, zoals hartslag en lichaamsbeweging. Veel horloges zijn ook voorzien van GPS-functie, zodat je een afgelegde route van bijvoorbeeld een hardlooprondje kunt bekijken.


Er zijn meerdere partijen die zich op de slimme horloges storten: horlogemakers, fabrikanten van fitnessapparatuur en grote elektronicabedrijven zijn een paar voorbeelden daarvan. Maar de markt trekt ook veel kleine ondernemers die via sites als Kickstarter en Indiegogo vanuit het niets een belangrijke partij kunnen worden. Denk maar aan Pebble en Cookoo, de twee populairste smart watches van dit moment. Maar terwijl wij vooral naar de hippe horloges met iPhone-functies kijken zijn er voor Apple andere concurrenten in de markt, zoals Motorola. Die heeft met de Motorola MOTOACTV (zie foto hierboven) al een sporthorloge gemaakt.

bill gates swatch spot

Dat brengt ons meteen bij de volgende vraag: wanneer is er sprake van een smart watch? Polar-horloges die je hartslag kunnen meten bestaan al zeker twintig jaar. En Microsoft’s SPOT-horloge was zijn tijd ook al ver vooruit. Maar net als bij tablets (waar Microsoft ook jaren geleden al mee bezig was) kan er opnieuw sprake zijn van het Apple-effect: Apple wacht op het juiste momentum en brengt dan een apparaat uit dat écht makkelijk te bedienen is. Waardoor Apple het grootste marktaandeel pakt en als de uitvinder van het slimme horloge in de boeken komt te staan. Maar misschien komt er nog onverwachte concurrentie van totaal nieuwe spelers, zoals I’m Watch. De makers van het Italiaanse designhorloge dat op Android draait zijn van plan om een sporthorloge uit te brengen met de naam I’m Sport.

Op iMore is vandaag een interessant artikel te vinden over de kansen op een iWatch van Apple. Daarin staat ook hoe Apple de iWatch zou kunnen positioneren (met een knipoog naar de legendarische iPhone-aankondiging van Steve Jobs uit 2007):

A tiny-screen iPod with touch controls. A revolutionary smart watch. A breakthrough natural language communicator. An iPod, a watch, and a communicator. Are you getting it? This is one device…

And we’re calling it iWatch.

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.