ABI: ‘Markt voor slimme horloges is honderden miljoenen waard, met of zonder Apple iWatch’

Volgens ABI Research kan de markt voor slimme horloges miljarden waard zijn, ongeacht of Apple een iWatch uitbrengt. Dergelijke horloges .
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

motoactvOf Apple nu een iWatch maakt of niet, de markt voor slimme horloges met GPS- of fitnessfunctie is honderden miljoenen waard. Volgens ABI Research zal er in 2013 voor bijna €800 miljoen euro aan smart watches verkocht worden. Als Apple een iWatch uitbrengt zal dat de cijfers nog eens enorm omhoog stuwen, denkt ABI. Onderzoeksbureau ABI is in het onderwerp smart watches gedoken en richtte zicht daarbij vooral op fitnesshorloges. De horloges zijn namelijk steeds minder relevant als apparaat om te kijken hoe laat het is (want dat kun je ook op je iPhone doen), maar worden steeds interessanter als hulpmiddel om lichaamsfuncties te meten, zoals hartslag en lichaamsbeweging. Veel horloges zijn ook voorzien van GPS-functie, zodat je een afgelegde route van bijvoorbeeld een hardlooprondje kunt bekijken.


Er zijn meerdere partijen die zich op de slimme horloges storten: horlogemakers, fabrikanten van fitnessapparatuur en grote elektronicabedrijven zijn een paar voorbeelden daarvan. Maar de markt trekt ook veel kleine ondernemers die via sites als Kickstarter en Indiegogo vanuit het niets een belangrijke partij kunnen worden. Denk maar aan Pebble en Cookoo, de twee populairste smart watches van dit moment. Maar terwijl wij vooral naar de hippe horloges met iPhone-functies kijken zijn er voor Apple andere concurrenten in de markt, zoals Motorola. Die heeft met de Motorola MOTOACTV (zie foto hierboven) al een sporthorloge gemaakt.

bill gates swatch spot

Dat brengt ons meteen bij de volgende vraag: wanneer is er sprake van een smart watch? Polar-horloges die je hartslag kunnen meten bestaan al zeker twintig jaar. En Microsoft’s SPOT-horloge was zijn tijd ook al ver vooruit. Maar net als bij tablets (waar Microsoft ook jaren geleden al mee bezig was) kan er opnieuw sprake zijn van het Apple-effect: Apple wacht op het juiste momentum en brengt dan een apparaat uit dat écht makkelijk te bedienen is. Waardoor Apple het grootste marktaandeel pakt en als de uitvinder van het slimme horloge in de boeken komt te staan. Maar misschien komt er nog onverwachte concurrentie van totaal nieuwe spelers, zoals I’m Watch. De makers van het Italiaanse designhorloge dat op Android draait zijn van plan om een sporthorloge uit te brengen met de naam I’m Sport.

Op iMore is vandaag een interessant artikel te vinden over de kansen op een iWatch van Apple. Daarin staat ook hoe Apple de iWatch zou kunnen positioneren (met een knipoog naar de legendarische iPhone-aankondiging van Steve Jobs uit 2007):

A tiny-screen iPod with touch controls. A revolutionary smart watch. A breakthrough natural language communicator. An iPod, a watch, and a communicator. Are you getting it? This is one device…

And we’re calling it iWatch.

Reacties: 10 reacties

  1. Slimme horloges waren al een idee in de jaren 80 (de ouderen onder ons kennen nog de Seiko Data-2000 “computer” watch) en heeft nooit echt succes gehad. Hetzelfde met de gsm horloges in de jaren 90.
    Hoe dat men opeens met uitspraken komt dat de markt ervoor honderden miljoenen waard is lijkt mij een raadsel.
    Ten eerste maakt de grootte van zo’n horlogescherm de functies te beperkt en onhandig om als stand-alone organizer te gebruiken. Om het als verlengde van je iphone te gebruiken vindt ik dan weer overbodig (het kost je een halve seconde van je leven om je iphone uit je broekzak te halen).

  2. Ik had zo’n 15 jaar geleden een horloge van Seiko dat berichtjes kon ontvangen. Dat werkte via een dienst van Seiko, maar is maar voor kort online geweest. Nadat deze dienst offline was gehaald kon de tijd ook niet meer worden goedgezet nadat de batterij leeg was, gezien dat allemaal via een server ging. Knap waardeloos dus.

    Gewoon nog afwachten. Deze markt wordt zodra deze perfect samen werkt met je telefoon echt booming.

  3. @Dekon: De slimme horloges uit de jaren 80 waren stand-alone. De nieuwe generatie is meer een afstandsbediening voor je iPhone. Mij lijkt dat handig en ik heb ook al een Pebble besteld. Trouwens, ik gebruik nog steeds mijn horloge om te zien hoe laat het is (en ook om de datum te checken). Dan kan ook wel met m’n iPhone, maar alleen Lukey Luke trekt zijn iPhone in een halve seconde. Mij kost dat iets meer tijd en dan moet ik ook nog de home knop indrukken. Even op mijn pols kijken gaat daarom een stuk sneller.

  4. Een echte horlogeliefhebber zal natuurlijk nooit zo’n horloge kopen.

    Totaal niks bijzonders. Achter zo’n horloge zit totaal geen gevoel.

  5. @Johan: Lucky Luke?Dan moet je nog eens de homknop induwen?
    Je zou jezelf eens moeten bezighoren. Over extreme “gemakzucht” gesproken.

  6. Voor het sporten gebruik ik toch het liefst mijn Garmin (Forerunner 210) gps-horloge. Wat een perfectie zit er in die GPS detectie, dat kan ik van alle run-apps op mijn iphone niet zeggen.

  7. Ik wacht wel op de Iwatch waarmee ik me kan teleporteren.

    Ik vind het ”echt” een ”vrouwen” ding.
    Na elke 100 meter lopen: ooh ff kijken hoeveel kalorieen ik heb verbrand.

  8. @barry55: Je hoeft er niet op te kijken, gaat erom dat ie registreert

    Wat perfect zou zijn: Datum/tijd + handsfree bluetooth + GPS + Hartslag + MP3 + Nike+

  9. @Dmr Misschien heb je gelijk. Maar op welke markt denk je dat gemikt wordt? Die van de echte horloge liefhebber? Of die van miljoenen die een horloge niet zien als een sieraad maar een functioneel device?

  10. Het belangrijkste is nog niet genoemd, door niemand. Wanneer Apple een iHorloge uitbrengt, stelt het direct z’n gehele systeem hiervoor open door middel van nieuwe API’s e.d. Alle bestaande horloges hebben beperkte middelen en de iHorloge kan opeens 10x zoveel.

    Denk aan de VolumeSnap functie van Camera+, Apple verbood het op iOS 4 zodat de standaard Camera op iOS 5 dit als enige app kon hebben.