ABN AMRO’s The Lockdown is een escape room-app met augmented reality

Gemaakt met Apple’s ARKit
ABN AMRO komt vandaag met een nieuwe game, waarbij gebruikgemaakt wordt van augmented reality. The Lockdown is een escape room-achtig spelletje waarin het aan jou is om een wereldwijde financiële catastrofe te voorkomen.

The Lockdown: escape room meets augmented reality

Zowel escape rooms als augmented reality zijn de afgelopen jaren erg populair geworden. ABN AMRO heeft deze twee nu gecombineerd in een naar eigen zeggen ‘s werelds eerste AR escape room-game. De game is ontwikkeld om IT’ers enthousiast te maken om bij een bank als ABN AMRO te werken. In het spel staat hacken en de bankenwereld namelijk centraal, dus met de app kun je zelf checken of het wat voor jou is.


Je begint het spel in het jaar 2028. Door een hack van een cybercrimineel kan niemand meer bij hun cryptocurrency. Het is aan jou om deze cybercrimineel op te sporen met een reeks uitdagingen en van tevoren opgenomen filmpjes. Na de start van het spel richt je de camera van je iPhone op een vlakke ondergrond, zodat de augmented reality zijn werk kan doen. Je moet namelijk om je heen kijken om bewijsmateriaal te vinden om zo de codes te kraken die leiden naar de crimineel, zodat je de wereld kan behoeden voor de financiële gevolgen van deze hack.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

In onze korte speelsessie met de game kwamen we al snel voor ingewikkelde opdrachten te staan. Na de korte introductie word je eigenlijk direct in het spel gegooid. De instructies zijn soms wat schaars, waardoor het lastig is om te begrijpen wat precies de bedoeling is. Uiteindelijk moet je om je heen kijken om het bewijsmateriaal te verzamelen om de opdrachten te voltooien. Je moet bijvoorbeeld een irisscanner hacken aan de hand van foto’s van de ogen van de crimineel. Ook moet je moet ouderwets speurwerk de geboortedatum en woonplaats zien te achterhalen.

Gemaakt met Apple’s ARKit
The Lockdown verschijnt vandaag in de App Store in het teken van The Next Web Conference in Amsterdam. Voor de ontwikkeling van de game is ook de hulp van Sherlocked ingeschakeld, bekend van de populaire escape rooms The Vault en The Architect in Amsterdam. The Lockdown is gemaakt met behulp van Apple’s ARKit, waardoor het met de werking van het augmented reality-deel wel goed zit. Je hebt daardoor wel een iPhone 6s of nieuwer nodig om de game te kunnen spelen. Goed om te weten is dat The Lockdown niet geoptimaliseerd is voor de iPad. De Android-versie is gemaakt met Google’s tegenhanger ARCore.

The Lockdown met AR.

ABN AMRO is niet de eerste Nederlandse bank die augmented reality inzet. Eerder introduceerde de Rabobank al de Rabo PinPin, al is het doel van die app totaal anders. Rabo PinPin is vooral een zakgeld-app, waarbij augmented reality een veel kleinere rol speelt. In The Lockdown hebben ze dat een stuk beter uitgevoerd.

Bekijk ook
Met Rabo PinPin leren kinderen via augmented reality om te gaan met geld

Met Rabo PinPin leren kinderen via augmented reality om te gaan met geld

Rabo PinPin is een nieuwe zakgeld-app voor kinderen met augmented reality. Met de pinguïn PinPin leren kinderen hoe ze met geld om moeten gaan.

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 mei 2018 om 8:10
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.