Adobe CS5.5 Evolution Event: apps voor smartphones en tablets maken (verslag)
Adobe organiseerde afgelopen maandag een evenement in het DeLaMar-theater in Amsterdam om CS5.5 aan te kondigen. Voorafgaand aan dit evenement was een VIP-meeting, speciaal voor de Adobe User Groep-leden. Ik werk als Mobile Designer voor M2Mobi en was daarom aanwezig. In dit verslag lees je wat je gemist hebt.
Ik was naar het evenement gegaan, omdat het volgende nieuwsbericht me wel heel erg nieuwsgierig maakte:
De nieuwe functies van Creative Suite 5.5 spelen in op de laatste trends, zoals de snelle opkomst van mobiele apparaten en de variatie in schermformaten. De experts van Adobe laten je zien hoe de verbeterde workflow in CS5.5 je in staat stelt om interactieve content te maken voor zowel smartphones en tablets, als het web.
Interactieve content? Ik zag meteen voor me hoe de typische Flash-spelletjes die ik als kind online speelde werden omgetoverd tot een mobiele applicatie. Of daar nou iemand op zit te wachten? Ook de ‘variatie in schermformaten’ riep bij mij al meteen vragen op. Ik stel me zo voor dat met CS5.5 je blijkbaar een applicatie kan bouwen die meteen werkt op allerlei verschillende formaten. Dat klinkt erg leuk, maar uit ervaring kan ik zeggen dat “één keer code schrijven en de applicatie draait op alle patformen” echt niet gaat werken. Ieder platform heeft toch zijn eigen kenmerken en specialisaties, waarmee ze zich onderscheiden op de mobiele markt. Om nog maar de zwijgen om de verschillende programmeertalen.
Even wat over mijzelf: ik werk als een mobile designer voor M2Mobi in Amsterdam. Ik heb de iPhone 2G, 3G en de 4 op zak, een iPad en uiteraard ook een Mac. Als een echte ‘fanboy’ heb ik natuurlijk mijn mening over Apple (en met name over niet-Apple) vrij snel klaar staan. Ik ging dus lekker sceptisch op weg richting het evenement. Eenmaal aangekomen ontving ik een lunch en liep wat rond. Ik vond een tafel met een aantal toestellen, waar ook de nieuwe Blackberry Playbook op lag en ik vond hem nog mooi ook. Scherm aan de kleine kant, maar toch. Toen ik op de tafel een iPad, iPod touch, verschillende Android-toestellen, de Galaxy Tab én de Blackberry Playbook zag liggen, werden mijn vermoedens bevestigd. Ik kon niet wachten totdat de eerste presentatie van start zou gaan.
Marktcijfers
De eerste presentatie, een device update, werd gegeven door Serge Jespers, die aftrapte met een taartdiagram waarin de percentages van besturingssystemen die recent verkocht zijn stonden. 50% was Android, 25% iOS. De reden dat Serge dit liet zien werd snel duidelijk: hij gaf tips over het ontwikkelen voor mobiele applicaties. Nummer 1: ontwikkel niet alleen voor iOS. Uiteraard zijn er meerdere besturingssystemen en als je een applicatie ontwikkelt voor een klant, wil die klant natuurlijk zoveel mogelijk mensen zien te bereiken. Maar het was wel duidelijk dat Adobe zijn zinnen heeft gezet op het multiplatform ontwikkelen.
Adobe Air is voorgeïnstalleerd op de meeste Andriod-telefoons en tablets, op de Blackberry Playbook, maar ook op TV’s. Sterker nog, het complete besturingssysteem van Blackberry Playbook is Flash en Facebook voor de Playbook is een Adobe Air-applicatie. Daar stond ik wel van te kijken, want Facebook for Playbook ziet er wel gelikt uit. Maar toch blijf ik geen fan van Flash en geloof ik heilig in HTML5. Ik begrijp dan ook niet waarom men maar blijft terug vallen op het feit dat iDevices geen Flash ondersteunen. Waarom zou je Flash willen? Zodoende was ik dan ook niet gecharmeerd over de commercial die we te zien kregen over de Motorola Droid X, die als slogan heeft: “Flash websites? There’s a phone for that.” Evenals Motorola adverteert ook Blackberry met het feit dat hun Playbook Flash ondersteunt. Ik hoorde de fanboy al in m’n achterhoofd roepen: “ls dat nou je stérkste punt is..” Toch is het een zeer sterk punt van deze toestellen, als je naar het ontwikkelproces kijkt van applicaties.
Spelletjes in Flash CS5.5
Serge liet ons zien hoe dit dan werkt: hij liep een spelletje zien die gemaakt is in Flash CS5.5. Deze kan worden geëxporteerd als een Adobe Air-applicatie. Dit spelletje draaide op zowel een Android-telefoon als een Android-tablet. Nou is dat niet heel boeiend (ik bedoel: als je voor Android ontwikkelt kan dat al) maar vervolgens liet hij een ander spelletje zien, ook een Adobe Air-app, die draaide op een Android-tablet en de iPad. Dezelfde code en op meerdere platformen. Nu wordt het toch interessant. Helemaal toen hij een applicatie liet zien met video-content die zowel werkt op het web, als op Android, op de Blackberry Playbook, op iDevices en op Google TV. De code is echter maar éénmaal geschreven. Wat ik daarbij ook mooi vond om te zien wat dat automatisch op elk device de melding om de schermvullende weergave te sluiten anders was. Op het web: press esc, op de Blackberyy Playbook: swipe to the top, op Android: press the back-button. Dat laat wel zien dat dit best eens kan werken. Ook omdat je met applicaties gemaakt in Flash de hardware kan gebruiken zoals GPS, de accelormeter, de camera, etc. Dit demonstreerde Serge door een template te gebruiken die standaard in Flash CS5.5 zit: een bal. Zodra deze app op je telefoon staat, zul je merken dat de bal beweegt aan de hand van de accelerometer. Het is een van de vele templates in Flash.
Applicatie maken in 15 minuten
Vervolgens kwam het meest interessante gedeelte: een Twitter-zoekapplicatie maken in Flash, in slechts 15 minuten. Dit moest ik zien… Het mooie was dat je bij het starten van een nieuw project al de lay-out kan aangeven in Flash: leeg, met een header of met een dock en een header. Ook geef je aan voor welke platformen je wilt ontwikkelen (in de demo was dat Android, iOS en Blackberry). Vervolgens geef je aan of de applicatie ook landscape ondersteunt en hoe de graphics worden vergroot en/of verkleind. Daarna was het een kwestie van een tekstveld en een knop plaatsen en het eerste scherm was af. Het tweede scherm waren de zoekresultaten: een lijst en een terugknop. Daarna kopieerde Serge een URL van Twitter en voege hij rond de 10 woorden code toe om de applicatie op de desktop in een emulator te laten draaien! Okee, er verscheen een error omdat in het zoekveld per ongeluk een hashtag was ingevoerd, maar zonder hashtag werkte de app prima. Vervolgens was het een kwestie van exporteren als .ipa, .bar en .apk (dat ging in één klik) en de applicatie was klaar voor gebruik. Uiteraard moet je wel over een provisioning profile en een certificaat van Apple beschikken om de app te draaien op je iDevice, maar toch. Binnen 8 minuten was de applicatie klaar voor gebruik voor drie platformen. Voor iPhone produceert Flash een native app, voor Blackberry ook en voor Android een Adobe Air-app. Windows Mobile wordt momenteel nog niet ondersteund, maar zodra het marktaandeel van Windows omhoog gaat, zal dit zeker worden toegevoegd.
In de middag waren er algemene presentaties over de andere CS5.5-producten, die ik verder achterwege zal laten. Ik wil alleen iets zeggen over de presentaties die betrekking hadden op mobiel. Eén van die presentaties ging uiteraard over de recent uitgebrachte Photoshop-‘hulpjes’ voor de iPad.
jQuery Touch
In de presentatie over Dreamweaver CS5.5 werd verteld dat in Dreamweaver naast jQuery, ook jQuery Touch zit ingebakken. Met jQuery Touch is het vrij eenvoudig om een web-applicatie te maken die zich gedraagt als een native app. Dit is niet alleen handig, maar ook een interessante ontwikkeling. Wat ik begreep is dat je je web-app kan exporteren als .ipa. Dit houdt in dat je iPhone-applicaties kunt maken in HTML en CSS, die ook de hardware kunnen aanroepen. Dit klinkt wellicht niet zo spannend, maar voor bedrijven kan het best een uitkomst zijn. Veel toepassingen vragen eigenlijk helemaal niet om een native applicatie, aangezien de functionaliteiten ook prima als een web-app kunnen werken. Klanten daarentegen willen liever een native app. Op deze manier kunnen de kosten om een applicatie te bouwen flink worden teruggedraaid, als het gaat om relatief kleine en simpele applicaties.
En de laatste presentatie waar ik nog even stil bij wil staan, was een presentatie over InDesign. In InDesign CS5.5 zijn de functionaliteiten voor interactieve content sterk verbeterd. Je kunt nu in InDesign een aantal foto’s bovenop elkaar zetten en met één klik op de knop heb je een slideshow. Ook worden video’s nu ondersteund in InDesign en er is een functie doorgevoerd waardoor je op de iPad (en andere tablets) kunt inzoomen en slepen met foto’s. Een andere mooie functie zijn 3D-objecten; dit is alleen wel gesimuleerd. In de presentatie werd een map getoond met 30 foto’s van een fiets, iedere keer van een andere hoek genomen. InDesign hangt deze foto’s aan elkaar en op een iPad lijkt het dan net alsof je een 3D-object hebt.
Conclusie
Dus wat is nou de conclusie? Zit er echt toekomst in multiplatform ontwikkelen? Nou, ja en nee. Een applicatie met Flash of met Dreamweaver maken zou goed kunnen werken, absoluut. Als een klant niet heel veel geld over heeft voor een applicatie, dan zou je op eenvoudige wijze een applicatie in HTML kunnen maken. Of zelfs in Flash voor meer functionaliteit. Daar worden de kosten gedrukt vanwege tijd. In plaats van applicaties vanaf de grond op te bouwen voor elk platform is het een kwestie van één applicatie maken die voor alle platformen werkt. Dus ja, ik zie hier wel toekomst in. Om een voorbeeld te gebruiken uit mijn eigen praktijkervaring: voor het Holland Heineken House hebben wij een applicatie die voor elke telefoon werkt. We hebben dus een applicatie ontwikkeld voor iPhone, Android, Java-toestellen (Nokia, BlackBerry, Sony Ericson, etc). met touchscreen, Java-toestellen zonder touchscreen en een mobiele website. Juist omdat zoveel platformen werden ondersteund heeft dit project veel tijd gekost. Een vergelijkbaar project zou absoluut goed, misschien wel beter, tot zijn recht komen door deze te bouwen in Flash.
Maar ik ben tegelijk ook erg bang dat de ervaring van applicaties hierbij verdwijnt. Waarom denk je dat de Android-fanboys en de iPhone-fanboys elkaar steeds in de haren vliegen? Ik heb een iPhone vanwege de gebruikservaring, de interface, MobileMe, syncen met iTunes, etc. Een Android-gebruiker zou hetzelfde kunnen hebben. Om het moment dat je de keuze maakt voor een bepaald toestel of besturingssysteem, kies je voor de gebruikerservaring. Door een universele applicatie te maken die op elk platform draait, is naar mijn mening de ervaring op elke platform ook hetzelfde.
Daarnaast kan ik me een artikel herinneren dat Apple al heeft laten vallen dat ze applicaties die met Flash gemaakt zijn niet zullen toestaan in de App Store. En ik weet niet hoe de relatie tussen Adobe en Google is, maar Google kan eenvoudig hetzelfde doen. Dat maakt het voor ontwikkelaars ook minder aantrekkelijk.
De Blackberry Playbook is een ander verhaal. Om weer het Holland Heineken House als voorbeeld te pakken: Blackberry draaide voorheen om een systeem gebaseerd op J2ME, waar o.a. ook Nokia en Sony Ericsson op draaiden. Dus toen we de J2ME-versie afhadden, zou het vertalen naar Blackberry redelijk eenvoudig moeten zijn. Viel dat even tegen! Elke ontwikkelaar die ik ken die wel eens heeft ontwikkeld voor Blackberry, vond het een verschrikking. De Playbook daarentegen draait nu op Flash, dus de applicaties kunnen nu in Flash gemaakt worden. Het zal dus veel eenvoudiger zijn om applicaties voor Blackberry te maken. Dit kan wel eens een nieuw begin zijn voor RIM.
Al met al was het een zeer inspirerende middag. Je kon zien aan alle aanwezigen, dat ze graag naar huis wilden om weer aan de slag te gaan. De sprekers waren allemaal even goed in het duidelijk vertellen van hun verhaal en voornamelijk Jason en Greg wisten voor een goede dosis humor te zorgen. Als jij ook veel werkt met de Creative Suite van Adobe, kan ik echt aanbevelen om je te registreren voor de Adobe User Group van Nederland.
Wat denk jij? Heeft het multiplatform-ontwikkelen een toekomst? Zou jij, als ontwikkelaar, het in elk geval willen proberen om te kijken hoe het werkt? Sta je positief tegenover de nieuwe richting die Adobe inslaat? En denk je dat deze samenwerking, Blackberry weer terug op de kaart komt te staan?
Meer info: Adobe User Group-website
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 21 reacties