Reacties voor: Adobe CS5.5 Evolution Event: apps voor smartphones en tablets maken (verslag)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Interessant verslag. Ik heb me nog nooit bezig gehouden met het ontwikkelen van een app, maar wordt door dit artikel enigszins nieuwsgierig.
Geweldig artikel en super interresant !
Ik zou dit graag een keer willen proberen.
Apple staat tegenwoordig het gebruik van Flash-gegenereerde apps weer toe: http://tinyurl.com/3j86rmy
Van een ontwikkeloogpunt is het echter een vrij onzinnige benadering, omdat het vrijwel onmogelijk is om een app die op deze manier gemaakt wordt te debuggen.
Ik denk dan ook dat deze ontwikkelmethode gebruikt zal worden door goedwillende amateurs, die het leuk vinden om hun eigen animatietjes in de AppStore terug te vinden. De 79 euro die je moet betalen om Apple Developer te worden, zal hierbij hopelijk een remmende werking hebben.
Mijn ervaring met ontwikkelen is dat het heel makkelijk lijkt, maar in de praktijk erg beperkt is. Misschien in de toekomst, maar voor nu een goed begin.
Ik ben het met je eens dat de platform ervaring hetzelfde wordt. Meer eenheidsworst, prijzenslag, geen innovatie totdat er weer een nieuw innovatief product komt. Of je wilt of niet aan de samsung galaxy serie kan je al zien dat het klonen van een iphone 3 alweer aardig benadert wordt. Met de ipad gebeurt hetzelfde. Dat is en zal blijven.
Multiplatform zal toch de toekomst worden. Ik denk dat Android een steeds hoger marktaandeel zal krijgen, windows mobile 7 zal ook groter worden. Op den duur krijg je zoveel verschillende platformen dat het onmogelijk wordt om een “native” app voor elk apparaat te schrijven.
Flash zorgt dan niet voor de “snelste” programma’s, maar het is toch een veel groter pluspunt als je apps voor elk platform werken met maar 1 keer programmeren. (btw, waarschijnlijk is een groot deel van mijn programma’s in flash gemaakt, maar ik heb geen flauw idee welke dit zijn)
@Sjakelien:
Dat ben ik nog vergeten te melden, in Flash CS5.5 zit een debug-console ingebakken voor zowel iOS, Android als Blackberry. Nogmaals, ik ben geen ontwikkelaar, maar een designer dus het fijne weet ik er niet van af, maar het lijkt erop dat ze er echt wel goed over na hebben gedacht. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de eerste gebruikerservaringen!
Als Adobe user vind ik dit een zeer interessante ontwikkeling. Nu maar kijken hoe het uitpakt..
Het lijkt erop dat Adobe hier toch een goede basis neer weet te zetten. Omdat de platformen zo dicht bij elkaar liggen momenteel kan dit goed werken.
Wat ik me afvraag is of met de PC versie van Flash CS5.5 nu ook een iOS app gemaakt kan worden? Want tot noch toe was je gebonden aan een Mac voor iOS ontwikkeling.
Interessant verslag, waarvoor dank. Inhoudelijk gezien zit ik er behoorlijk ambivalent in. Dat wil zeggen economisch gezien is het voor een aanbieder/ ontwikkelaar een enorm voordeel om voor slechts één platform te ontwikkelen in plaats van 3 of 4. Maar in praktijk blijken dergelijke middelen enorm nivellerend te werken. Dus niet in het voordeel van een innovatief merk als Apple. De apps moeten immers ‘compatible’ zijn met al die platforms en hun hardware (processor/ GPU/ scherm/ knoppen). Dat zie je ook goed bij de gaming-industrie waar in feite ontwikkeld wordt voor alle platformen en games ‘geport’ worden. Amper meer kwaliteitsverschillen terwijl de (moderne) PC’s met een flinke GPU toch echt veel verder zijn. Dat is pure armoede voor de PC-bezitter terwijl de Xbox-gebruikers het amper merken.
Zo ook op de Iphone zelf. Zijn webapps over het algemeen veel minder prettig in het gebruik. Op uiteenlopende redenen overigens maar toch.
Als ik ontwikkelaar was zou ik goed blijven nadenken hoe jezelf te onderscheiden van de concurrent. Voor mij als consument vallen webapps eigenlijk bij voorbaat af. En kies ik voor native apps. Naar mijn gevoel geldt dat voor de meeste gebruikers.
Zeer mooi verslag. Lijkt me eigelijk heel goed nieuws.
Waarom precies dan? Voor de ontwikkelaar misschien wel (minder kosten/ meer verdienen) maar voor de gebruiker zie ik voornamelijk nadelen.
Volgens mij heb je nog steeds Xcode nodig om je app te kunnen toevoegen aan de appstore. En Xcode draait alleen op op de Mac. Dus ik denk dat je nog steeds een Mac nodig hebt.
Leuk verslag! Alleen de functie die je noemde over et 3D maken an objecten in InDesign waren al mogelijk in CS5.
@avdvee:
Wat zie jij precies als nadeel voor de IOS gebruiker? Wanneer een app niet goed werkt, dus te traag loopt o.i.d wordt die niet toegelaten in de app store ga ik vanuit. Het hele keuringsproces is er om de goede apps door te laten en de slechte te stoppen.
Ik zie hier wel voordelen. Je krijgt meer developers voor IOS. Je hebt games die dankzij cross platform compatibility multiplayer over meerdere telefoons gespeeld kunnen worden. Apps kunnen gebruik maken van bepaalde technlogieen van Flash.
Het is makkelijk om er pessimistisch naar te kijken maar ik denk dat het een stap in de goede richting is.
Ik heb dit ook al getest met een simpele app en het werkt prima, nette 1:1 port van de desktop variant. Gelijk bang zijn dat je als gebruiker last krijgt van een spel of app die je telefoon niet trekt vind ik bullshit. Dat is aan de developer, als je xCode programmeert kan je ook het compleet verpesten en het ding te zwaar maken. Dat soort dingen staan en vallen op optimalisatie en hoe goed de developer dat kan.
Klopt, in de presentaties werden voornamelijk functies getoond die al mogelijk waren in CS5. De functie om ‘3D-objecten’ te maken in InDesign is echter wel verbeterd in CS5.5, vandaar dat ik het heb opgenomen in mijn verslag.
Daarbij moet ik eerlijk bekennen dat ik zo’n 2 jaar geleden InDesign (CS3) voor het laatst heb opgestart en dat dat waarschijnlijk ook de reden is waarom ik ineens zo enthousiast hierover ben.
En het is ook leuk om even stil te staan hoeveel er eigenlijk in 2 jaar tijd gebeurd n technologie!
En wat mag het dan gaan koste? Dat is bij Adobe altijd de vraag.
Ze leveren altijd goede producten, maar wel voor een bijna altijd onbetaalbare prijs (voor een amateur als ik)
Hier kan je de prijzen vinden. Je kan nu ook een maand- of een jaarabonnement afsluiten, dan betaal je in termijnen en alleen voor de periodes wanneer je CS daadwerkelijk gaat gebruiken.
Interressant artikel. Alleen bestaat er geen iPhone 2G dus ik vraag me af hoe je die kan hebben.
Er bestaan al langer diverse multiplatform ontwikkelomgevingen: Titanium (geen BB), Rhomobile (mijn favoriet, nu ook Win7), Phonegap (zit ook in Adobe !) schieten me zo binnen.
Dat apple dit niet accepteert is inmiddels genuanceerd inderdaad.
Een binairy maken voor iPhone kan ook Adobe alleen op een mac. Er is namelijk altijd xcode nodig om het certificaat mee te compileren. Adobe heeft al enige tijd demo filmpjes op internet staan.
Overigens hebben een aantal aanbieders de mogelijkheid je app online te laten compilen !
‘iPhone 2G’ is een andere benaming voor de eerste generatie iPhone, die nooit in Nederland is gelanceerd. Dit omdat de eerste generatie iPhone nog niet over 3G beschikte. Toen de iPhone 3G werd gelanceerd was het nogal verwarrend om te praten over de ‘iPhone’, want welke generatie bedoel je dan. Vandaar dat vanaf toen de eerste generatie iPhone ook wel de iPhone 2G wordt genoemd.
@Bob:
Helemaal niks de AIR SDK is gratis te downloaden en je kan gewoon code kloppen in Notepad. Natuurlijk het maken assets is wat problematisch als je vectoren of handmatige animaties wilt gebruiken.