Adobe jaagt op AIR (met hoofdletters)

Apple probeert eigenaren van websites die onterecht merknamen gebruiken soms aan te pakken, maar Adobe gaat het met de jacht op het woordje AIR wel erg fanatiek te werk.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

FreshairappsApple staat erom bekend dat ze eigenaren van websites onaangekondigd kunnen verrassen met een Cease & Desist Letter wanneer het een merknaam zoals iPod, iPhone of Apple bevat. Adobe heeft nu een soortgelijke poging gedaan, maar de gang van zaken is wat omstreden: Adobe wil voorkomen dat websites het woord AIR (met hoofdletters) gebruiken.


Adobe stuurde een juridische brief naar de eigenaar van freshAIRapps.com, een website waarop je leuke applicaties kunt vinden die met Adobe’s technologie AIR zijn gemaakt. Adobe zegt het handelsmerk op AIR te hebben en schrijft aan websitebeheerder James Whittaker:

You may not incorporate the Adobe AIR trademark, or any other Adobe trademark, in whole or in part, in the title of your Developer Application or in your company name, domain name or the name of a service related to Adobe AIR.

Whittaker heeft meteen maar het zekere voor het onzekere genomen en zal de inhoud van de website verplaatsen naar een nieuw domein: RefreshingApps.com. De website Mashable vindt het allemaal maar absurd: Adobe heeft best recht op de merknaam, maar om dan alle domeinnamen waarin AIR voorkomt offline te laten halen is absurd.

FreshAIRapps bestaat nog maar sinds mei en is sindsdien dé website geworden om AIR-applicaties te ontdekken en te beoordelen. De klacht van Adobe is vervelend voor de beheerder, maar levert wel een hoop gratis publiciteit (en verontwaardiging) op en daar was het Adobe vast niet om te doen.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.