Vorige week kwam het tijdschrift Wired op de iPad uit en dat bleek meteen een groot succes: ondanks de forse aanschafprijs van $4,99 (dezelfde prijs die ook voor een papieren tijdschrift moet worden betaald) verkocht Wired in de eerste vierentwintig uur maar liefst 24.000 exemplaren. Het tijdschrift is met Adobe-software gemaakt en dient als voorbeeld voor andere tijdschriften die op het digitale pad willen gaan. Adobe werkte nauw met uitgeverij Conde Nast samen om de app te realiseren, maar ze gaan de technologie nu ook aan andere uitgevers aanbieden.
Ze kondigen vandaag de Digital Viewer Technology voor magazines aan en hebben een roadmap gepubliceerd voor de rest van het jaar. De iPad mag dan geen Flash ondersteunen, maar de andere technologieën van Adobe kunnen wel degelijk worden gebruikt om een magazine te maken. De viewer-software is gebundeld met het magazine. Je koopt dus een los nummer van een tijdschrift en krijgt de viewer er automatisch bij. Adobe heeft niet voor de tegenovergestelde oplossing van Zinio gekozen, waarbij je een viewer krijgt en van daaruit losse tijdschriften koopt. Met de Digital Viewer Technology is het mogelijk om digitale versies van tijdschriften op verschillende platformen uit te brengen. Werk je al met InDesign CS5, dan zou de overstap van een digitaal tijdschrift erg eenvoudig moeten zijn.
Het Wired-tijdschrift maakt onderdeel uit van een roadmap (PDF) die Adobe voor het platform heeft gemaakt. Het gaat trouwens niet alleen om tijdschriften, maar ook om boeken en catalogi.
Meer info: Adobe Digital Publishing Platform
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties