Vorige week kwam het tijdschrift Wired op de iPad uit en dat bleek meteen een groot succes: ondanks de forse aanschafprijs van $4,99 (dezelfde prijs die ook voor een papieren tijdschrift moet worden betaald) verkocht Wired in de eerste vierentwintig uur maar liefst 24.000 exemplaren. Het tijdschrift is met Adobe-software gemaakt en dient als voorbeeld voor andere tijdschriften die op het digitale pad willen gaan. Adobe werkte nauw met uitgeverij Conde Nast samen om de app te realiseren, maar ze gaan de technologie nu ook aan andere uitgevers aanbieden.
Ze kondigen vandaag de Digital Viewer Technology voor magazines aan en hebben een roadmap gepubliceerd voor de rest van het jaar. De iPad mag dan geen Flash ondersteunen, maar de andere technologieën van Adobe kunnen wel degelijk worden gebruikt om een magazine te maken. De viewer-software is gebundeld met het magazine. Je koopt dus een los nummer van een tijdschrift en krijgt de viewer er automatisch bij. Adobe heeft niet voor de tegenovergestelde oplossing van Zinio gekozen, waarbij je een viewer krijgt en van daaruit losse tijdschriften koopt. Met de Digital Viewer Technology is het mogelijk om digitale versies van tijdschriften op verschillende platformen uit te brengen. Werk je al met InDesign CS5, dan zou de overstap van een digitaal tijdschrift erg eenvoudig moeten zijn.
Het Wired-tijdschrift maakt onderdeel uit van een roadmap (PDF) die Adobe voor het platform heeft gemaakt. Het gaat trouwens niet alleen om tijdschriften, maar ook om boeken en catalogi.
Meer info: Adobe Digital Publishing Platform
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik heb deze versie van wired ook gekocht maar ik vind het nog te veel oude media op een nieuw platform. De integratie met film etc is nog miniem. Ik zie nu nauwelijks een voordeel ten opzichte van de gedrukte versie. Ik had van wired meer verwacht.
Ik heb ‘m nog niet, maar al wel veel van gezien en over gelezen. Hoewel het bij lange na nog niet de mogelijkheden van de iPad benut, is het zeer zeker een goed begin.
Dit is zoveel verder dan al die andere magazines die nu ‘op de iPad komen’. Meer dan een pdf versie is het nog niet. Wired heeft geprobeerd een stap verder te zetten. En het is een stap in de goede richting.
Minder goed vind ik het prijsmodel: via de appstore bereiken ze de volledige wereld, in tegenstelling tot de papieren versie die bij een beperkt aantal tijdschrifthandelaren te koop is. Buiten de VS kost het blad ook een stuk meer vanwege de extra verzendkosten.
De verkoop via iTunes (als app) is veel interessanter voor de uitgever: de marge die Apple rekent is lager dan die voor de tijdschriftenleverancier. De distributiekosten liggen ook lager. En je hebt geen overproductie (er is geen onverkochte voorraad die na een periode weer teruggestuurd wordt). Daarom is het des te vreemder dat de prijs van de digitale versie desondanks even duur is als de papieren versie.
@sannie:
dat zal vast wel gaan komen.
Het is hun eerste poging.
dat dat niet aansluit bij jou hoge verwachtingen valt hen niet kwalijk te nemen
Ik ben hem nu aan het downloaden, het filmpje ziet er wel gaaf uit. Ben dus wel benieuwd…
Overigens als tijdschriften allemaal 500 mb worden ben ik toch blij dat ik een 32 gb versie heb… toch? Ook geen aanrader via 3g overigens (buiten het feit dat dat normaliter niet kan)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hoop dat dit de manier wordt waarop uitgevers hun magazine uit gaan brengen. Werkt goed, iets meer interactie mag misschien wel, maar als je kijkt naar het stuk over toystory dat is gewoon goed.
Al hoop ik dan wel dat ze het via ibooks gaan doen of 1 centrale app. Heb weinig behoefte aan 10 wired apps 😛 . Gewoon 1 app voor elk magazine, of beter dus via ibooks oid 🙂 .
Ik vraag mij af of iedere tijdschriftenlezer wel zit te wachten op zoveel multimedia in zijn/haar blad. Wat is er mis met gewoon lezen? Dat doe je toch om er wat van op te steken of ter ontspanning. Voor een multimediale ‘experience’ kun je ook naar het web.
Ik vind een pdf-achtig tijdschrift prima, ook vanwege de veel kleinere bestandsomvang. Zie bijvoorbeeld Wieler Magazine op http://www.magzine.nu
Er zijn nu eenmaal artikelen waar je graag bewegend beeld bij hebt of iets in geluid om het punt sterker te maken.
Je kan uit tekst een hoop leren maar soms heb je net dat ene stukje info nodig in een ander medium. Om de zelfde reden dat jij dus nu stopt met lezen en het internet aanhaalt voor die zelfde info.
Waarom zou je het dat niet fijn vinden als de makers van zulke artotheken nu juist alle middelen hebben om je in een digitaal tijdschrift plaatjes geluid en bewegend beeld te geven. Scheelt je weer multitasken.
Er zijn nu eenmaal dingen die je gewoon moet ervaren. En in die zin is tekst niet altijd toerijkend. Als je veel fantasie hebt misschien.
🙂