Adverteerders omzeilen UDID-verbod met andere identificatiecode
Adverteerders omzeilen Apple’s privacy-maatregelen door gebruikersgegevens aan de hand van Open Device Identification Network (ODIN) te bemachtigen. Dit schrijft The Wall Street Journal. Ontwikkelaars konden tot voor kort gebruikers onderscheiden aan de hand van een UDID-nummer, maar Apple begon dit jaar met het weigeren van apps die deze informatie gebruiken.
Het ODIN-nummer van je iPhone wordt gegenereerd aan de hand van het MAC-adres van je Wi-Fi-ontvanger en kan gebruikt worden om verschillende gebruikers van elkaar te onderscheiden. De identificatiecode heeft daarom iets gemeen met de UDID van de iPhone, een codesysteem van Apple waarmee verschillende iPhones onderscheiden kunnen worden. Het is nog niet duidelijk hoe precies de ODIN-gegevens van adverteerders zijn.
Door gebruikers te onderscheiden kunnen adverteerders op de iPhone ervoor zorgen dat een reclamebericht bijvoorbeeld niet te vaak verschijnt, of dat reclame in een app toegespitst wordt op de gebruiker. Sommige iPhone-bezitters zijn alleen niet blij met het gebruik van deze gegevens. Privacy op de iPhone komt inmiddels ook steeds vaker in het nieuws voorbij: zo zorgde het ongevraagd downloaden van adresboekgegevens door Path voor ophef en bleken iPhone-apps fotogegevens te kunnen downloaden om de geolocatie van een gebruiker mee te achterhalen.
Adverteerders zeggen ondertussen in de problemen te komen, omdat ze niet langer van UDID gebruik mogen maken. Een onderzoek van MoPub stelde onder andere dat het gebrek van de identificatiecode ervoor zorgt dat apps met advertenties 24 procent minder omzet maken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
En aangezien dit verbod op user tracking alleen maar een verlengde is van wetgeving in diverse landen (onder andere vanuit de EU-regelgeving), zeggen ze dus min of meer dat ze nu bewust privacy-wetgeving overtreden om meer geld te verdienen. Wat mij betreft mogen dat soort bedrijven direct uit de App Store gemikt worden…
Privacy op de iphone komt inderdaad wel vaker in het nieuws…
Ik denk dat de iphone helemaal niet zo beveiligd is als Apple beweerd. Misschien tegen virussen(Dat weten we ook niet helemaal zeker, misschien komen we daar volgend jaar achter als iemand een virus uitbrengt voor de Iphone), maar 1 ding is voor mij een beetje bij beetje zekerder geworden.
Privacy/beveiliging en Iphone gaan nou niet perfect.
Ben er pas nog achtergekomen, dat wanneer je hem jailbreakt en een bepaalde iets op download, dat je je udid kunt aanpassen(Dus op iemand anders zijn UDID verdergaan zonder dat die het weet) Even serieus?
Udid aanpassen is onmogelijk. Hem faken, dus apps laten denken dat het een ander udid code is, kan wel.
@Borgqueenx: O ok, dan had ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Ik heb ergens gezien dat het UDID aan de hand van het macadres word gegenereerd en deze is aan te passen…
Was een tweet van i0nic weet ik nog. Dus hij is aan te passen..
Udid faker is een jb-tweak waarmee dit kan
MAC-adres kun je niet wijzigen, alleen spoofen. Dus in principe kun je die faken waardoor je UDID gefaket wordt. Hetzelfde principe.
Hoe dan ook: die 24% minder inkomsten van advertenties zijn prima wat mij betreft. Hun advertenties gebruiken namelijk 20-25% van onze batterijen.
@Bubbly: En de advertenties leveren vaak 100% korting op de app op…
Ja gast, jailbreaken telt natuurlijk niet! Daarmee omzeil je juist doelbewust allerlei beveiliging om daarmee allerlei dubieuze appjes te installeren! Zolang je niet jailbreakt hoef je je ook om zaken als virussen nooit zorgen te gaan maken.