Heel wat leuke Amsterdamse buurten zijn de afgelopen jaren ‘AirBnB-buurten’ geworden. Amsterdamse appartementjes vlakbij het Leidseplein, de Foodhallen of de Pijp leveren heel wat meer geld op als je er voor €100 per nacht toeristen in stopt in plaats van huurders, die niet meer dan €700 per maand willen betalen. Airbnb heeft ervoor gezorgd dat appartementen tegenwoordig minihotels zijn, beheerd door commerciële uitbaters. Daar willen ze nu iets tegen doen: met een charme-offensief om te zorgen dat Airbnb weer het imago krijgt van een gezellige logeervriend, die je de weg wijst in de stad. In de compleet vernieuwde app zijn daarom reistips en aanbevelingen toegevoegd. Ook is er een buurten-matchsysteem, zodat jij in de buurt terechtkomt die het best bij jou past.

‘Gezellig logeren bij locals, yeah right’
Airbnb heeft de afgelopen jaren wel wat kritiek gekregen, vooral omdat het big business is geworden. Dat merk je vooral in steden als Amsterdam. In plaats van een buurtman die de stoep veegt, of een buurvrouw die haar fietsband aan het plakken is, lopen er vooral mensen met rolkoffertjes en een stadsplattegrond in de straat. Ze zijn op zoek naar dat ‘authentieke gevoel’ van wonen aan de gracht of in een volksbuurt. Maar door de aanwezigheid van al die toeristen verandert wel de buurt: in plaats van een leuke koffiebar komt er alwéér een Nutella-wafelzaak (tip: zie ‘Pretpark Amsterdam‘ op Facebook voor meer toeristische ontwikkelingen).
Eigenlijk is dat niet zo gek: als jij naar Berlijn of Barcelona gaat, wil je het liefst ook niet in een slaapfabriek logeren, maar in een knus appartementje tussen de locals, ook al zijn die twee steden ook wel danig gewend geraakt aan rolkoffertoeristen.
Airbnb heeft lang beweerd dat ze geen concurrent voor hotels zijn, maar een gezellige community van reizigers, waarbij mensen met elkaar in contact komen en bij elkaar op de bank slapen. Omdat te onderstrepen zet Airbnb in de vernieuwde app volledig in op reisgidsen. Guidebooks, die gemaakt zijn door Airbnb-aanbieders, zorgen ervoor dat het een concurrent wordt van Lonely Planet en Yelp. De app is daardoor zelfs interessant geworden voor mensen die nog nooit een Airbnb’tje hebben geboekt. Door regelmatig in de app rond te bladeren krijg je vanzelf zin om het eens te proberen: zo’n appartement boeken van een wildvreemde.
De app benadrukt wat logeren in een bepaalde stad allemaal te bieden heeft, behalve een bed om in te slapen. Je krijgt tips welke buurten bij jou passen en dat is slim: als je naar een vreemde stad reist, is het vaak makkelijk om te achterhalen waar de theaters en de café’s zijn, maar dat hoeft niet meteen een leuke buurt zijn om te wonen.
Airbnb doet ook wat voor de verhuurders, door te zorgen dat de gasten beter bij ze passen. Dus bijvoorbeeld geen bierdrinkende Britten, terwijl jij een vegan lifestyle hebt.
Foto via Shutterstock.com, Kaspars Grinvalds.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Benieuwd of de nieuwe opzet van de app de “slapen bij vrienden” gevoel kan versterken, of dat het juist nog meer in de kaart speelt van commerciele uitbaters.
@Gonny die Nutella-Tafel trend heb ik even gemist. Ik woon in het Noorden, misschien dat die hipsterbarretjes nog hier naartoe moeten overwaaien. Ik heb even gegoogled, maar kwam er niet uit. Wat is dat precies, die Nutella Tafelzaak?
De huizenmarkt in Amsterdam is de laatste maanden weer over de kop gegaan, met dank aan bedrijven als airbnb, die maken dat de huizenprijzen veel te hoog zijn geworden. Veel mensen kopen een appartement van bv. 45 m2 en verhuren dit voor E1500. Daardoor gaan alle prijzen omhoog, zowel van huur- als van koopwoningen. ‘Gewone ‘ mensen kunnen daardoor geen woning vinden. Ik heb mijn buik vol van al die agressieve Amerikaanse bedrijven als Starbucks, Uber, Facebook, Nextdoor, etc.. Ze verstoren onze financiële en sociale infrastructuur en ze ontduiken de belasting.
Sorry, door de autocorrectie werd er tafelzaak van gemaakt. Het gaat om ijswafelwinkeltjes. NRC heeft er een goede samenvatting over gemaakt: Amsterdam zucht onder Nutella.
Hier nog een goed voorbeeld van de culinaire verrijking van de stad.
Ik weet niet of dat ook naar Groningen komt hoor. Omdat de toeristendrukte ondertussen bizarre vormen aanneemt zijn er wel initiatieven om ze meer te spreiden, maar het zullen dan vooral de culturele/nettere toeristen zijn die de moeite nemen om naar Groningen te reizen. Die happen waarschijnlijk liever in een plak Groninger koek of een blokje kaas met Marne’s mosterd, dan in een Nutella-shoarma-wafel. De zuipschuiten blijven liever in Amsterdam 🙂