Airbus gaat speciale iPad-apps voor piloten uitbrengen
De afgelopen jaren zijn er aardig wat piloten de iPad gaan gebruiken. Een aantal nieuwe apps van Airbus gaat ervoor zorgen dat ze er later dit jaar ook wat aan hebben. De FlySmart-apps van Airbus gaan het mogelijk maken om verschillende handleidingen te bekijken en om zware berekeningen te maken die belangrijk zijn in een vliegtuig. De apps zullen in de App Store worden uitgebracht, maar je moet een Airbus-klant zijn om ze daadwerkelijk te gebruiken. Airbus is een prominente vliegtuigbouwer, wat betekent dat de apps van het bedrijf waarschijnlijk grootschalig gebruikt zullen worden.
Door handleidingen op de iPad aan te bieden, hoeven piloten niet langer dikke boeken mee te nemen. De apps moeten het computerprogramma Electronic Flight Bag (EFB) ook vervangen, waarmee piloten op bijvoorbeeld een laptop of desktopcomputer handleidingen konden lezen en berekeningen konden maken.
Volgens Didier Lux van Airbus zullen de apps ervoor zorgen dat vliegmaatschappijen besparen op kosten, gewicht en tijd. De iPad is een handzaam apparaat, waardoor je de handleidingen er altijd makkelijk bij kunt pakken. Om piloten te laten wennen aan de apps zal Airbus de iPad ook deel maken van testvluchten en hun trainingsprogramma’s.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
De opmars van de iPad lijkt ondanks de concurrentie niet meer te stuiten.
De tekst is niet helemaal correct… een Electronic Flight Bag is geen computerprogramma. Een EFB is niet anders dan de gedigitaliseerde vorm van de papieren die een piloot nodig heeft om te vliegen. Een simpele vorm hiervan is een Excel-sheetje waarop je je weight and balance (of je niet te zwaar bent en of je niet teveel gewicht aan de voor- of achterkant hebt hangen – het is af en toe net een caravan 😉 ) uitrekent, tot een compleet systeem met navigatieplanning, kaarten van luchthavens en luchtruimen, etc.
Dit kan allemaal op een laptop, maar ook allang prima op een iPad. Verschillende luchtvaartmaatschappijen maken er dan ook al op grote schaal gebruik van. Daarnaast wordt het heel veel in de kleine luchtvaart (het sportvliegen) gebruikt met allerlei hulpprogramma’s. Ideaal, zo’n iPad!
Wat Airbus nu gedaan heeft, is het opzetten van een systeem dat calculaties doet en de handleiding in zich heeft. Op het moment dat ze dit zouden gaan koppelen met de MCDU (Multi-function Control and Display Unit – de boordcomputer) zodat er bij problemen automatisch de juiste pagina op je iPad wordt weergegeven, wordt het pas echt leuk! Verder zie ik eigenlijk niet wat deze app(s) van Airbus zo interessant maakt.