AirPods-gebruikers klagen over leeglopende oplaadcase

Sommige gebruikers klagen dat de oplaadhoes van de AirPods snel leeg loopt, ook als ze de oordopjes niet gebruiken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Je kunt er de klok op gelijkzetten: een nieuw Apple-product betekent: nieuwe batterijklachten. Hoewel de AirPods zonder noemenswaardige problemen werden beoordeeld door de eerste reviewers, blijken er in handen van grote groepen gebruikers toch problemen op te treden. iCulture-lezer Christophe attendeerde ons op het probleem, dat zich nu ook internationaal verspreidt.


AirPods iCulture kerstdecoratie

Christophe schreef ons:

Ik heb de AirPods in de laadcase gestopt. Beide waren 100 procent geladen. Maar na 1 dag is het energieniveau van de laadcase 10 procent gezakt zonder de AirPods of laadcase aan te raken of te gebruiken.

Als je de AirPods een dag of tien niet gebruikt zouden ze met dit tempo volledig leeg zijn. Bovendien haal je ook niet meer de beloofde 24 uur gebruiksduur.

Update 03-01-2017: Bij sommige gebruikers was het probleem van een leeglopende oplaadcase te verhelpen door de AirPods te resetten, de batterij helemaal leeg te laten lopen en vervolgens opnieuw op te laden. Meer over hoe je de AirPods kunt resetten lees je in onderstaande tip.

Bekijk ook

AirPods 4 review: oplaadcase open

AirPods resetten: zo zet je de AirPods (Pro/Max) terug naar fabrieksinstellingen

Wil je de AirPods resetten? Het terugzetten naar fabrieksinstellingen kan hardnekkige problemen met de AirPods oplossen, zoals een sneller leeglopend oplaaddoosje, verbindingsproblemen of een krakend geluid uit de oortjes. In deze tip lees je hoe je dat precies doet.

Oplaadcase AirPods loopt langzaam leeg

Ook wij merkten dat de oplaadcase van de AirPods na een dag niet gebruiken niet meer op 100% stond, maar het verlies was te verwaarlozen. De case gebruikt wat energie om in contact te blijven met de iPhone en om tijdig een notificatie op het scherm te tonen als je het doosje opent. Maar als het in de buurt van 10% per dag komt is dat wel redelijk veel.

Internationaal gezien zijn de klachten heel wat ernstiger, al gaat het voorlopig om geïsoleerde gevallen. Sommige gebruikers klagen dat hun laadcase in een paar uur wel 40% batterijlading verliest, terwijl de AirPods op 100% zaten en in de tussentijd niet waren gebruikt. Reddit-gebruiker severinskulls ging ermee naar de Apple Store en kreeg een vervangend setje AirPods, die het probleem niet hebben. Overigens gaan de klachten alleen over het batterijdoosje, want de AirPods zelf gaan wel de beloofde gebruiksduur van 5 uur mee.

Bij Apple Support was geen informatie voorhanden hoe lang de standbytijd van de oplaadcase moet zijn wanneer je de AirPods niet gebruikt.

Voorlopig beperkt aantal gevallen
Toen de AirPods net uitkwamen waren de aanvankelijke metingen van de batterijduur lovend. Ook waren gebruikers positief over de snelheid waarmee je ze weer kunt opladen. Klachten over de batterijduur duiken nu pas op, na een week gebruik. Eén van de mogelijke theorieën is dat de oplaadcase een haastklus was voor Apple’s toeleveranciers. Uit een teardown van iFixit blijkt dat er veel loze ruimte aanwezig was bij de chip die in de oplaadcase zit. Deze zogenoemde voiding zou kunnen wijzen op gehaaste productie of een lagere productiekwaliteit dan we van Apple gewend zijn.

https://www.iculture.nl/apple-accessoires/airpods/

Apple AirPods review

Gelukkig hebben de meeste gebruikers te maken met een normale batterijduur en is het te vroeg om op basis van een paar gevallen al te speculeren dat er van een wijd verbreid probleem sprake is. Ook zullen er gebruikers zijn waarbij de oplaadcase ongemerkt leegloopt omdat ze de AirPods steeds even in hun oren stoppen en daarna weer in de oplaadcase bewaren. In onze review van de AirPods hadden we in ieder geval geen klachten over de batterijduur.

https://www.iculture.nl/reviews/apple-airpods-review/

Revisiegeschiedenis:

  • 2017 - 03 januari: Mogelijke oplossing door het resetten van de AirPods toegevoegd.

AirPods

Lees alles over de AirPods, Apple's populaire draadloze oordopjes. Apple heeft inmiddels meerdere generaties van de AirPods uitgebracht en speciale modellen, zoals de AirPods Pro en de AirPods Max. De AirPods 4 is de nieuwste generatie van de standaard AirPods, verkrijgbaar met en zonder actieve ruisonderdrukking en draadloze oplaadcase met speaker. Hoe kun je de AirPods koppelen, hoe zit het met draagcomfort en hoe vind je AirPods snel weer terug? Bekijk de beste AirPods tips en je weet het! Wil je AirPods kopen, dan vind je in ons artikel de beste prijzen. Voor een goede deal check je ons artikel met AirPods aanbiedingen.

AirPods 2024 line-up

Reacties: 28 reacties

  1. Ik trek me terug.

  2. Wow! Dit heb ik ook!! 40% idd! Na 1 dag niet gebruikt te hebben.. Dacht dat het aan mij lag..

  3. @Rudra: Gauw naar de Apple Store!

  4. Morgen mijn setje ophalen in de Apple store, misschien heeft mijne het straks ook. Had ergens op het internet gelezen dat je de case en de Airpods helemaal moet laten leeg lopen en hem dan weer volledig opladen.

  5. Geen problemen mee

  6. Ik pas ook even eerst de accuproblemen met de iPhones, daarna de MacBook pro’s en nu dit.

    Jammer

  7. En net als bij de MBP dus kennelijk omdat op het laatste moment is gekozen voor andere technology. Bij de MBP een verouderde batterij die het slecht doet, hier die chip. En er was toch ook iets net de aansluiting die afwijkt in design? Man, man, man, de problemen bij Apple worden wel erg groot.

  8. Apple mag eens gaan leren om goede accu’s te maken dit probleem hebben ze bijna bij al hun producten.

    Ik heb dit probleem bijna met al mijn Iphone’s gehad.

  9. Geen last van , maar dit is logisch te verklaren ; Airpods blijven bij laden.

  10. 5 dagen niets mee gedaan en mijn oplader zit nog op 68% en de airpods staan nog op 98%.

    Dit lijkt me dus best goed klinken en denk geen last te hebben van de batterij. Of zie ik dat verkeerd?!

  11. Sommigen hebben er idd last van. Die konden hun airpods omruilen voor nieuwe.

  12. Apple en batterijen ten opzichte van andere merken loopt altijd scheef uiteen. En dan een mooi verhaal als strik er omheen, de batterij is aangepast aan de inhoud qua functies, dat zouden er dan heel veel functies meer moeten zijn ten opzichten van andere merken dan…

    En toch kom je vaak, bij gewoon gebruik, batterij te kort op 1 dag, en dat voor een “Premium” prijs ipv een “premium” product.

    Ben heel Apple minded, maar hier raak je ten opzichte van de Premium houding wel beetje bij beetje dat Apple minded gevoel kwijt.

    Net als bij de wijzerplaat variatie van de Apple Watch Serrie 2, kijk eens naar de slik werkende gear s2 of S3.

    Ze raken achter met steeds meer inferieurer wordende producten. Steeds meer steekjes.

  13. Apple streefde altijd naar 100% perfectie. En of het nou door Jobs kwam of niet, het leek vroeger beter te gaan als nu (het streven naar perfectie).

    Het is wel een feit dat Apple op een koers is om steeds meer Apple liefhebbers te verliezen.

    Ook het vast solderen van de SSD’s in de nieuwe MacBooks, continue is Apple bezig om (te) veel geld uit onze portemonnee te kloppen.

    Het is dat ik geen Android wil, al doet de OnePlus voor mijn moeder het erg goed tegen de fractie vd prijs.

    Maar goed, de iPhone 8 willen we straks weer allemaal ?!

  14. Ik heb er nog geen last van gehad, maar heb mijn AirPods nog te kort om te zeggen dat ik geen problemen heb. Toen ik ze begon te gebruiken kon ik het oplaaddoosje niet opladen tot 100%. Het bleef steken op 90 of 92%. Later lukte dat wel. De AirPods bevallen me goed. Erg handig in gebruik en goede geluidskwaliteit. Enige probleem is Siri: commando’s om die wat te laten doen werken meestal niet. Of Siri ‘ziet’ de AirPods niet (ik zie geen aangesloten apparaten) of bij een commando ‘volume lager’ of ‘volume iets lager’ gaat het volume direct naar nul. Daar heb je dus niéts aan! Ik hoop dat Apple dat softwarematig nog verbetert.

  15. Origineel geplaatst door Aspen
    Apple en batterijen ten opzichte van andere merken loopt altijd scheef uiteen. En dan een mooi verhaal als strik er omheen, de batterij is aangepast aan de inhoud qua functies, dat zouden er dan heel veel functies meer moeten zijn ten opzichten van andere merken dan…
    En toch kom je vaak, bij gewoon gebruik, batterij te kort op 1 dag, en dat voor een “Premium” prijs ipv een “premium” product.
    Ben heel Apple minded, maar hier raak je ten opzichte van de Premium houding wel beetje bij beetje dat Apple minded gevoel kwijt.
    Net als bij de wijzerplaat variatie van de Apple Watch Serrie 2, kijk eens naar de slik werkende gear s2 of S3.
    Ze raken achter met steeds meer inferieurer wordende producten. Steeds meer steekjes.

    Ik heb sinds enkele dagen de gear s3 en kan inderdaad stellen dat deze perfect werkt. Ik gebruik de betaversie van de gear manager, waar er nogal wat restricties zijn tov de apple watch. Zo kan je geen berichten beantwoorden van op je s3, je kan ze wel als gelezen markeren. Ook gesprekken aannemen lukt niet. De vrees bestaat ook dat dit in de definitieve versie van de gear manager voor ios niet zal toegelaten worden door apple. Dit om te voorkomen dat te veel mensen naar de samsung watch zouden overstappen. Ben al een iphone gebruiker vanaf de allereerste iphone (meegebracht uit Amerika) en ben uiterst tevreden, maar mijn volgende zou eventueel een samsung kunnen zijn.

  16. Hahaha, Ik ben blij dat ik nog van die kwalitatief goede bedrade in-ear headsets heb, waar al die fanboys destijds zo tegen te keer gingen!
    (Ouderwets, 100 jaar oude techniek, kabeltje kan breken, je moet met de tijd mee, blablablabla…. )

    Ik ben echt een liefhebber van de meeste Apple-producten, maar ik blijf er toch bij dat die AirPods er echt niet uit zien. Daar had Apple echt veel beter zijn best voor moeten doen. Als ik ze gratis zou krijgen, gingen ze echt gelijk Marktplaats op.

  17. Ik heb hier aardig wat  producten en eigenlijk nergens problemen mee….ook mijn Airpods bevallen me goed. Ik heb alles 15 uur geleden opgeladen en nu staat de case op 99%! Drama
    Paar jaar geleden een overstap naar android geprobeerd en een oneplus gekocht…..veel voor weinig….heb het toch 10 maanden uit gehouden! Daarna weer rapido een iPhone aangeschaft…..geeft toch meer rust en vertrouwen.
    Been there, done that!
    Gras aan de overkant……

  18. Heb het probleem ook! In de nacht was hij 69% in de ochtend is hij 30% terwijl ze niet gebruikt zijn.

  19. Mijn AirPods en oplaaddoosje nu 24 uur niet gebruikt. Batterijpercentage van doosje is maximaal 3% teruggelopen in 24 uur.

  20. Mijn doosje loopt in 24 uur tijd ongeveer 35% leeg. Geen idee waar dat vandaan komt.

  21. Ik heb de AirPods vanaf het begin en nog geen enkele keer problemen mee gehad. Siri werkt zoals het hoort (zeg gewoon op hoeveel procent je volume moet staan, werkt uitstekend), ze passen perfect in m’n oren (net als de EarPods), ze koppelen altijd onmiddellijk met al m’n apparaten (iPad, iPhone, iMac, MacBook Pro, Watch)

    Mijn  Watch is ook van in het begin toen hij uitkwam in Frankrijk en ook hiermee nog geen enkel probleem gehad ivm updates, batterij, scroll crown of iets dergelijke.

    Voor de iPhone 4 had ik Samsung en dat was pure horror (toch toen ik merkte hoe vlot alles werkte bij apple) en geen haar op m’n hoofd die eraan denkt om ook nog maar naar een ander merk over te stappen.

     Music gebruik ik héél veel en ik heb er nog geen enkel nadeel tov spotify aan ondervonden.

    Dus waarom iedereen klaagt over al deze zaken van apple begrijp ik niet echt ..

  22. Heb er helaas ook last van. -30% in 26 uur.

    2016 is een aple ongeluksjaar geloof ik. Na een iphone 7 met dode pixel nu dit weer.

    In mijn vorige 6 applejaren geen enkel probleem met geen enkel apple product.

    Ik laat hem maar eens helemaal leeglopen en daarna laden … kijken of dat helpt

    Sjucht

  23. Tja, dit soort issues heb je nu eenmaal niet met degelijke en véél goedkopere én praktischere oortjes aan een draadje; je kunt onbeperkt luisteren.

  24. Origineel geplaatst door Joren
    Als ik ze gratis zou krijgen, gingen ze echt gelijk Marktplaats op.

    Jaja, geloof je het zelf??

  25. Even afgezien van de onzinreacties van mensen die géén AirPods hebben (het is niet verplicht hoor), heb ik nog iets ontdekt aan de batterij wat ik toch vreemd vindt. Ik merk dat de batterij van de case overdag op peil blijft – zonder AirPod gebruik – maar ’s nachts niet. Gistermiddag-avond bleef de batterij 10 uur lang op 43% staan. Vanaf het moment dat ik vannacht ging slapen tot nu (ook 10 uur) – liggen op mijn nachtkastje – is de batterij gezakt naar 35%. Niet dramatisch, maar wel raar dat soms de batterij blijkbaar terugloopt en op andere momenten niét. Dat snap ik niet.

  26. En twee uur later doe ik het klepje open en staat hij ineens op 12%. Dat hoort niet. Eerst maar ’s helemaal leegmaken en opladen. Als het zo blijft, bel ik Apple.

  27. Ik ervaar hetzelfde probleem. Heb hem nu ook leeg laten lopen en ben hem nu volledig aan het opladen.

  28. Ervaar nog steeds problemen. Het probleem is best groot en het lijkt zeker niet dat het om slechts een paar gevallen gaat:

    http://forums.macrumors.com/threads/airpods-case-bad-standby-battery-life.2022799

    http://www.onemorething.nl/community/topic/problemen-met-airpods/#post-3026566

    https://amp.reddit.com/r/airpods/comments/5l2kuu/for_those_with_airpods_case_battery_drain_issues/

    https://www.reddit.com/r/apple/comments/5jrcec/airpods_charging_case_leaking_battery_like_crazy/

    En zo kan ik nog wel even doorgaan…

    Verdient denk ik hier bij iCulture wat meer aandacht. Jullie ervaren zelf echt geen problemen?