AirPods Pro teardown laat knoopcelaccu en nieuw intern design zien

Maar vervangen is een no-go
iFixit heeft traditiegetrouw een teardown uitgevoerd van het nieuwste Apple-product: de AirPods Pro. Ook deze nieuwe variant blijkt vrijwel onmogelijk om te repareren. Maar er werd nog veel meer ontdekt.

De AirPods Pro maken gebruik van speciale siliconen eartips, die anders van design zijn dan gebruikelijk. Dit betekent dat je de rubberen dopjes van andere oortjes niet kunt gebruiken. Ook valt op dat er een grotere opening voor geluid is dan bij concurrerende oordopjes. Net als voorheen zijn de AirPods Pro met een royale hoeveelheid lijm in elkaar gezet. Sommige onderdelen zijn gesoldeerd, zoals de oplaadbare batterij. Deze wordt gemaakt door Varta, zo bleek eerder al toen een Duitse analist wilde weten of de batterij in de AirPods Pro uit Duitsland afkomstig is. Om dit te bewijzen kocht hij een setje AirPods en haalde ze meteen uit elkaar. En verhip: er staat inderdaad ‘Germany’ op! Theoretisch zou zo’n knoopcel te verwisselen zijn, maar in dit geval is ‘ie vastgesoldeerd aan de contacten. In de vorige AirPods maakte Apple gebruik van een langgerekte accu.


De capaciteit van de knoopcel was niet af te lezen, maar die van het oplaaddoosje wel. Deze heeft een grotere capaciteit gekregen: van 1,52 Wattuur naar 1,98 Wattuur. Apple zegt dat je er nog steeds 5 uur mee kunt luisteren, maar als je actieve ruisonderdrukking inschakelt neemt dit af naar 4,5 uur. De batterij is met een platte kabel verbonden met een zogenaamde zero-insertion-force (ZIF)-connector verbonden met het steeltje. Wil je de elektronica uit het steeltje verwijderen, dan zul je de onderkant er vanaf moeten zagen of snijden.

AirPods Pro iFixit teardown: batterij

We krijgen in deze iFixit-teardown voor het eerst ook de chips te zien die in het oortje zijn gewerkt. Ze zijn verwerkt in een klein, onregelmatig gevormd onderdeel die kleiner is dan bij de standaard AirPods. Apple heeft daarbij waarschijnlijk lering getrokken van de Apple Watch om alles nog kleiner te maken.

AirPods Pro iFixit teardown doosje

Het oplaaddoosje van de AirPods Pro is vergelijkbaar met de vorige generatie en gebruikt veelal dezelfde chips. Ook is de Lightning-poort modulair uitgevoerd en is eventueel te vervangen, als je daarvoor beschikt over de juiste onderdelen.

AirPods Pro iFixit teardown: batterij

iFixit geeft de AirPods een 0 uit 10 als reparatiescore. Helemaal verrassend is dat niet, want ze het zijn nog steeds kleine stukjes plastic, waarvan de componenten zo dicht opeengepakt zijn dat het lastig is om ze meer modulair te maken. Als de batterij minder wordt kun je ze niet vervangen. Wel lijkt Apple wat designveranderingen te hebben gedaan, waardoor het in theorie mogelijk moet zijn om een oortje te repareren door de interne onderdelen te vervangen en de electronica in het steeltje te hergebruiken. Maar voor de consument is de repareerbaarheid nog steeds onmogelijk.

AirPods Pro iFixit teardown

Apple doet zelf geen claims over de mate waarin het product te recyclen of te repareren is. iFixit denkt dat de wijzigingen die nu zijn doorgevoerd al eerder gepland waren, maar bij de AirPods 1 en 2 nog niet konden worden gerealiseerd.

AirPods Pro

De AirPods Pro zijn Apple's extra uitgebreide en geavanceerde draadloze oordopjes. De AirPods Pro hebben ruisonderdrukking, een Transparantie-modus en een in-ear design met verwisselbare oorkussentjes. Lees alles over de AirPods Pro: van de prijs tot functies en tips. In 2022 heeft Apple de tweede generatie AirPods Pro uitgebracht, met nieuwe H2-chip, vernieuwde oplaadcase en meer. In 2023 werd de tweede generatie AirPods Pro vernieuwd met een usb-c-poort in de oplaadcase en ondersteuning voor lossless audio in combinatie met de Vision Pro. Twijfel je tussen de modellen, check dan ons artikel AirPods vergelijken. Wil je AirPods kopen, dan vind je bij ons alle aanbieders. Voor de beste deals check je ons artikel met AirPods-aanbiedingen.

AirPods Pro

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.