Amac neemt alle winkels van iCentre over [update: reactie Amac]

Amac neemt winkelketen iCentre over, waarbij alle 24 winkels behouden blijven. Ook de werkgelegenheid blijft gehandhaafd. iCulture sprak met Amac-oprichter Ed Bindels over de overname.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Mac-winkelketen Amac heeft zojuist bekendgemaakt dat ze iCentre zullen overnemen. Het gaat om de 24 winkels en het reparatiecentrum in Almere. De winkels van iCentre blijven gewoon open, maar krijgen wel een nieuwe naam: “We hebben gekozen voor Amac”, liet oprichter Ed Bindels aan iCulture weten. Maar wat betekent het voor jou als consument?


Amac Flagship Store

De huidige eigenaar Rebound Holdings B.V. en A-Mac B.V. hebben overeenstemming bereikt over de overname van iCentre en het Apple Repair Center van Rebound Services B.V. in Almere. De overname betreft alle 24 iCentre winkels, de webstore, het reparatiecentrum en de supportafdeling. Amac wordt daarmee in een keer de grootste Apple Premium Reseller van Nederland. Voor klanten verandert er eigenlijk niets: zij kunnen met hun aankopen en garantiegevallen bij dezelfde winkels terecht, waar ze door dezelfde medewerkers zullen worden geholpen. Alleen prijkt er wel een andere naam op de gevel: Amac.

iCulture vroeg Amac-oprichter Ed Bindels hoe de samenvoeging in z’n werk gaat:

We hebben gekozen voor de naam Amac voor alle winkels. We moeten het vooral hebben van de synergie. Met 47 winkels hoef je maar één vorm van communicatie te doen, dus vandaar dezelfde naam.

De iCentre-winkels zijn voornamelijk gevestigd in de noordelijke helft van Nederland, terwijl Amac actief is in het midden en het zuiden van Nederland. De locaties zijn volgens beide partijen volledig complementair aan elkaar en de winkels zullen dan ook gewoon open blijven. Er zullen geen ontslagen vallen. Overigens werkten de twee bedrijven al samen tijdens de iDays (korting op Apple-producten) en voor het iMember-lidmaatschap (persoonlijke ondersteuning bij vragen en problemen met Apple-apparatuur).

Bindels vertelt aan iCulture:

Ik zie iCentre niet als concurrentie, omdat we regionaal zijn gespreid. We hebben straks wel twee locaties in Utrecht in Rotterdam, maar die steden zijn groot genoeg voor meerdere winkels.

Amac neemt garantie over

Ook goed om te weten: als consument ga je er door de overname niet op achteruit, want de garantie voor aankopen loopt gewoon door. Amac-woordvoerder Yvin Hei bevestigde ons:

Amac neemt ook alle lopende garanties en de afhandeling daarvan van iCentre over. Klanten van iCentre kunnen voor garantiekwesties gewoon bij Amac terecht.

Amac Flagship Store

Hoe kan het eigenlijk dat iCentre van het ene naar het andere faillissement rolde, terwijl het bij Amac relatief rustig bleef? De keten opende onlangs nog een fraaie flagship store in Rotterdam.

Bindels:

In 2012 hebben wij ook in zwaar weer gezeten, maar we hebben meteen drastisch ingegrepen. We merkten natuurlijk ook de lagere bezoekersaantallen. We hebben daardoor één slecht jaar gehad en zijn daarna weer bezig gegaan met uitbouwen. iCentre speelde daar minder op in en ging in 2013 failliet. Op dat moment speelde ook het gedoe met die zeepboer.

Ik ben heel erg bezig met het schaalbaar maken van ons DNA en ben van mening dat je waarde moet toevoegen. In onze winkels krijgen de medewerkers geen bonussen, omdat ik vind dat ze niet moeten verkopen wat de de hoogste bonus oplevert.

Bij iCentre zal het bonussysteem dan ook worden afgeschaft na de overname. Dat Amac erin slaagde om iCentre over te nemen heeft volgens Bindels te maken met het faillissement van de Phone House: “Relevant moest daardoor een compleet nieuwe organisatie optuigen.” Of het ook iets te maken heeft met de steeds wisselende investeerders waarmee Centre te maken had?

Misschien. De BAS Group kreeg iCentre in 2013 wel weer redelijk op het spoor. Maar ze hebben er twee jaar over gedaan om te begrijpen wat een APR inhoudt, dat het een heel ander publiek is en dat het om heel andere producten gaat. Terwijl ik mijn hele leven Apple al verkoop.

Amac Flagship Store

iCentre in 2013 en 2015 failliet

iCentre heeft een roerige tijd achter de rug. In oktober 2015 maakten de winkels een doorstart, samen met de winkels van Dixons. De destijds failliet verklaarde winkelketens gingen over van de BAS Group naar Relevant Holdings, tevens eigenaar van de Phone House en Typhone. Inmiddels is Dixons volledig uit het straatbeeld verdwenen en zijn een deel van de winkels van Phone House en internetwinkel Typhone in februari ook opgedoekt. iCentre bleef als een van de weinige originele APR’s (naast A-Mac, Xando en Ivizi) overeind staan.

In 2013 werd iCentre voor het eerst failliet verklaard. In de loop der jaren zijn door al die problemen veel medewerkers hun baan kwijtgeraakt. Amac doet het ondertussen prima: ze openden enkele maanden geleden nog een nieuwe flagship-store in Rotterdam, waarvan je in dit artikel enkele foto’s ziet.

Reacties: 11 reacties

  1. CONGRATS!!! 😃👌🏾

  2. Zat er aan te komen, mooi stap voor Amac. In heel Nederland straks te vinden!

  3. Dat is goed nieuws voor het personeel, maar waar ik benieuwd naar ben is het ‘plan’.

    iCentre ging niet voor niets twee keer over de kop. Wat gaan aMac nu anders doen om er voor te zorgen dat er wel klanten komen? Of wordt aMac straks meegezogen in het derde faillissement van iCentre?

  4. Origineel geplaatst door Flieps
    Dat is goed nieuws voor het personeel, maar waar ik benieuwd naar ben is het ‘plan’.
    iCentre ging niet voor niets twee keer over de kop. Wat gaan aMac nu anders doen om er voor te zorgen dat er wel klanten komen? Of wordt aMac straks meegezogen in het derde faillissement van iCentre?

    iCentre ging failliet, aMac niet. Plat gezien zou je kunnen zeggen dat als iCentre de strategie van aMac overneemt iCentre ook niet failliet zal gaan. Waar iCentre misschien problemen zelf mee zou kunnen hebben is de naam. Echter, als alles veranderd naar aMac is dat probleem opgelost.

    Het enige wat dan overblijft is de geografische demografie: Welke soorten klanten zitten waar? Als er valt te stellen dat er maar weinig Apple gebruikers in de buurt van de iCentre locaties zitten dan is daar de kern van het probleem. Er wordt ten slotte ook aangegeven dat de winkels gevestigd zijn op andere locaties van elkaar (noord vs midden/zuid).

    Eén grote partij zie ik absoluut als een voordeel. De prijzen zullen niet omhoog gaan, maar het algemene bedrijf wordt wel sterker. Nu maar hopen dat de klantenservice en de reparatieafdeling erachter geen concessies gaan doen op kwaliteit om hun levensvatbaarheid te versterken..

  5. Dixons ‘ s garantie ben ik kwijt. Had drie jaar. Zou het mogelijk zijn dat …..?

  6. Op zich prima. Ik merkte al dat ze magazijn aan het opruimen en uitverkopen waren en sommige dingen in de winkel niet voorradig waren. Zo heb ik een maand geleden nog een first generation Apple Watch voor de hálve prijs gekocht. Vond ik een goede deal.
    Sommige winkels iCentre werkten goed, andere niet. Hoop dat het met Amac beter zal gaan. De eerste iCentre was een prima zaak, vooral toen er nog geen Apple Stores waren. Ze hadden hun eigen technische dienst in Uitgeest. Het eerste iCentre concern is niet door een gebrek aan succes ten onder gegaan, maar vooral door een te snelle groei. Dat is ook weer niet goed.

    Met name de winkel in Uitgeest zit toch op een goed punt. Direct aan de snelweg in een gebied waar zo’n 120.000 mensen wonen en niet direct andere Apple winkels of Apple stores vlakbij zijn.

  7. Jammer, naast de officiële Apple Store is de naam iCentre voor mij dé plek voor Apple spullen. Misschien ook omdat ik daarvoor nog geen andere naam had gezien.

    Alsnog wel blij dat de winkels worden overgenomen. Voor de consument veranderd er niks, dat is erg fijn!

  8. Afgelopen woensdag ben ik bij iCentre Almere geweest. Wat een arrogantie en baggerservice. Ze nemen de moeite niet eens om je te groeten want de verkopers waren lekker druk met elkaar bezig achter de kassa.
    Ik liep meteen door naar de MacBook Pro om em te bekijken want ik heb er twee nodig. Ik ben zeker 10 minuten in de winkel geweest. Interesse getoond in alleen de MacBook Pro, duidelijke koopsignalen gegeven, maar jog steeeds niet de interesse gewekt van deze twee jongens die gezellig aan het praten waren over van alles en nog wat. Op een gegeven moment liep 1 van de jongens mijn kant op. Ik hoop te dat hij mij, in de verder lege winkel, had opgemerkt. Ijdele hoop van mij want hij liep zonder te zeggen door naar achter.
    Voor jij was de maat vol en liep de winkel uit hopende toch aangesproken te worden door de medewerker achter de kassa. Maar deze jongeman was te druk met zijn telefoon bezig om mij op te merken.
    Wat een bagger winkel. Nooit meer. Ga volgende lekker naar de AppleStore in Den Haag. Daar wordt je tenminste als klant serieus genomen.

  9. Ik heb geen goede ervaringen met aMac daar heb ik bagger service en advies gekregen. Ik ben vaste klant bij iCentre utrecht, daar is de service en advies van top kwaliteit. Heb heel veel van ze geleerd, loop er iedere week binnen, praten ideeën uitwisselen, ik krijg er zelfs koffie bij. Plus het eerste wat ze doen is iedereen groeten en zeggen er bij dat als ze vragen hebben een seintje kunnen geven zodra ze door de deur lopen, laten de (potentiële) klanten eerst rustig rondkijken vooraleer ze er op af stappen.

  10. Ik heb goede ervaringen met aMac kan er geen slecht woord aan vuil maken. Ben ergens wel benieuwd of dit niet een 1 Aprilgrap is, maar dat zal de tijd wel gaan leren haha

  11. Ik hoop echt dat de service die ik van iCentre sinds 10 jaar gewend ben, hetzelfde blijft. Om deze reden (en de 3 jaar garantie natuurlijk, die je bij Amac ook al kreeg 😉 ) komen de vele Apple-producten die ik door de jaren heen versleten heb met alle accessoires daar vandaan en ik moet zeggen dat ik bij de vestigingen in Uitgeest en Utrecht altijd zeer prettig en met aandacht geholpen ben (in tegenstelling tot wat ik bij de Apple Store in Amsterdam heb meegemaakt).

    Verder zou het een fijn idee zijn als de reparaties niet meer door het Harmony Service Center in Almere gedaan worden, maar door een meer transparante serviceafdeling van de winkel zelf. In dat geval zie ik de overname met een goed gevoel tegemoet.