De iPad is in korte tijd erg populair geworden in scholen. Studieboeken worden vervangen door digitale boeken en de studenten en scholieren hoeven niet langer te slepen met zware rugtassen. Amazon zag dat ook gebeuren en heeft besloten er iets aan te doen. Ze gaan proberen om de scholen ervan te overtuigen dat ze geen iPads moeten kopen, maar Kindles. Amazon gaat daarvoor de dienst Whispercast gebruiken, waarmee scholen gemakkelijker meerdere Kindles kunnen beheren en inrichten.
Scholen hoeven dan minder tijd te steken in het beheer van de Kindles. Met Whispercast kunnen docenten en beheerders een gebruikersaccount inrichten voor elke student, zodat deze precies de juiste boeken te zien krijgt. Gebruikers zijn in te delen in groepen, klassen of leeftijdsniveau’s en er kan ook worden aangegeven waar de Kindle wel en niet voor mag worden gebruikt, bijvoorbeeld niet voor Facebook, internetbrowsen en items kopen. Er zit voor Amazon ook een nobel doel achter: “We hebben een specifieke missie om lezen te stimuleren, vooral onder kinderen”, zegt Jay Marine, productmanager voor de Kindle. Maar het gaat natuurlijk vooral om het verkopen van zoveel mogelijk Kindles.
Apple gaat ondertussen lekker door: in het tweede kwartaal van 2012 werden er meer dan een miljoen iPads aan onderwijsinstellingen verkocht. De iPad mini zal nog aantrekkelijker worden voor scholen vanwege de verwachte lagere aanschafprijs. Daar komt bij dat de iPad zichzelf al heeft bewezen, terwijl bij Kindle alles nog uitgezocht moet worden, als het om grootschalige educatieve toepassingen gaat. Voor de iPad zijn al 20.000 educatieve apps beschikbaar. Het enige punt waarop Amazon wel zou kunnen scoren is prijs: de Kindles worden verkocht vanaf 69 dollar, een prijs waar Apple niet in de buurt kan komen. De nieuwe Kindle Paperwhite 3G kost maar 179 dollar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties