Studenten op de Amelia Earhart Middle School in Californië hebben meegedaan aan een pilotprogramma, waarbij de effectiviteit van de iPad op scholen werd getest. Twee klassen kreeg les met behulp van de iPad-app HMH Fuse: Algebra I, terwijl andere scholieren het moesten doen met een papieren boek. Toen de geleerde stof werd getoetst, bleek dat de iPad-studenten een beter cijfer haalden.
78 procent van de scholieren die de iPad-app gebruikte wist een ‘goed cijfer’ te halen, een aantal dat bij de scholieren die een gewoon boek gebruikten op 59 procent ligt. Uit het sinds 2011 lopende onderzoek blijkt dat studenten met een iPad tussen de 10 en 20 procent hoger scoorden dan klasgenoten die een gewoon boek gebruikten.
De resultaten zijn niet helemaal zonder kritiek te bekijken: zo is Amelia Earhart Middle School slechts een deel van het volledige pilotprogramma, waar in totaal 400 studenten aan meedoen. De school telt in totaal duizend studenten, waarvan slechts twee leraren een klas mochten aanwijzen om aan het project mee te doen. Heel groot zal de onderzoeksgroep daarom ook niet geweest zijn.
De resultaten worden op precies het juiste moment openbaar gemaakt. Vorige week kondigde Apple nog iBooks 2 aan, waarmee het mogelijk is om schoolboeken gevuld met foto’s, video’s en interactieve elementen te downloaden. iBooks Author moet het voor iedereen makkelijk maken om een boek voor iBooks op te stellen en aan te bieden.
De aankondiging van Apple maakt veel voor scholen mogelijk, maar vereist wel een aardige investering van een student. TechCrunch wijst ons er op dat de maximumprijs van 15 dollar voor een schoolboek het minder erg maakt dat studenten hun boeken niet meer kunnen verkopen, maar dat ze wel eerst een iPad moeten aanschaffen om van de nieuwe boeken gebruik te maken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties