Toestellen bundelen met diensten
Analist Horace Dediu is een bekende naam als het om Apple gaat. De analist staat niet bekend om zijn spectaculaire voorspellingen, maar maakt vooral indruk met zijn grafieken die hij onder andere op Twitter publiceert (een voorbeeld zie je hieronder). Na het analyseren van de laatste kwartaalcijfers heeft Dediu een idee om te zorgen dat Apple minder afhankelijk wordt van de scherpe pieken in de iPhone-verkoop. In plaats van losse verkoop zou Apple toestellen moeten bundelen met diensten als Apple Music en extra iCloud-opslag en ze vervolgens voor een vast maandbedrag moeten aanbieden. Zou jij het zien zitten?
Apple Q1 guidance is for 8.3% growth in iPhone units, 24% iPhone revenues, (also 24% services growth, 25% Other products and Mac/iPad 0-2% growth.) EPS should grow 39%. These results yield the following Estimate relative to guidance. pic.twitter.com/nVk7Cc1P0h
— Horace Dediu (@asymco) February 5, 2018
Stel je voor dat je €50 per maand aan Apple betaalt en in ruil daarvoor elk jaar een nieuwe iPhone krijgt, gebundeld met wat extra’s zoals Apple Music en een grotere iCloud-opslag. Eigenlijk is het niet eens zo’n gek idee, want bij veel providers betaal je al een vast maandbedrag voor het gebruik van je toestel. Bij Apple zou je er dan wat extra’s bij krijgen. Volgens analist Horace Dediu is het een prima idee, dat Apple eens zou moeten overwegen.
Het is ook toepasbaar op andere producten: elk jaar krijg je een andere iPhone, elke twee jaar een andere iPad en elke drie jaar een Mac. Het zou zelfs toepasbaar zijn op de Apple Watch, AirPods en andere producten. Apple heeft in de VS al een upgrade-programma waarbij je een iPhone in 24 maanden afbetaalt en daarna overstapt naar een nieuwe. Maar Dediu’s voorstel gaat nog een stap verder: je neemt als het ware een abonnement op het mogen gebruiken van een toestel en je bent altijd verzekerd van het nieuwste model.
Minder seizoensgebonden pieken
Volgens Dediu heeft het een aantal voordelen, ook voor Apple. Het bedrijf heeft nu namelijk te maken met sterk seizoensgebonden omzetcijfers. In de maanden oktober, november en december wordt er altijd een recordomzet gedraaid, terwijl het de maanden daarop weer afneemt. Daardoor verschijnen elk jaar in januari weer doemverhalen “dat Apple de productie moet terugschroeven”. Door de inkomsten meer over het jaar uit te smeren zou Apple minder te maken hebben met plotselinge pieken en dalen. Uit de kwartaalcijfers blijkt ook dat Apple steeds meer verdient aan diensten en dat de groei daarin veel geleidelijker is.
In onderstaande grafiek, die we altijd voor de nieuwste kwartaalcijfers maken, zijn goed de seizoensinvloeden te zien:
Bekijk grafiek Omzet Apple.
Als Apple zou kiezen voor het bundelen van hardware en diensten, zou dat een constante en voorspelbare inkomstenstroom opleveren. Voor gebruikers zou het ook een voorspelbaar maandbedrag betekenen. Nadeel is dat je niet meer de vrijheid hebt om te beslissen of je wilt overstappen. Je kunt moeilijker een jaartje overslaan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Weekend kijktips: Jane, Amsterdam Centraal 24/7, The Last of Us en meer (19-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
“Nadeel is dat je niet meer de vrijheid hebt om te beslissen of je wilt overstappen. Je kunt moeilijker een jaartje overslaan.”
Kan natuurlijk wel. Elk jaar krijg je de aanbieding om het nieuwste toestel te gaan gebruiken, of dat je met wat korting je oude nog kan gebruiken.
Nee bedankt koop de mijne liever los 1 keer, en dan een aantal jaar mee doen.
Apple music hoef ik niet , ik cloud ik ook niet dus doe maar niet 🙂
Klinkt goed, tot je de iPhone laat vallen en plots verplicht bent de schermschade te laten repareren. Want ja, op dat moment heb je eigenlijk een toestel in leen en ben je niet meer de eigenaar…
Je kan het niet laten fixen, maar als je plan afloopt en je de oude iPhone moet inruilen zal je de schade toch moeten bekostigen… Beetje zoals een lease-auto.
Welk probleem wordt er hier opgelost? De negatieve berichten in januari? Die zijn er al jaren en deren niemand, is slechts leuk werk voor journalisten, commentatoren en nieuwssites/apps.
Of sla ik de plank mis?
Laten, wij hopen dat apple dat niet doet. Want dan wordt het wel heeeel duuur
De aanschaf van een iphone +/-€ 800 + de verplichte abbo en dan je abbo van b,v kpn
Mij niet
Als je de oude iPhone mag houden, ja!
Als je hem moet inleveren, nah
Ik dacht het niet!
We hebben een deal! 😍😉
Op zichzelf geen verkeerd idee. Hangt allemaal af van de prijs in relatie tot de dienst
Nee bedankt. Betaal liever eenmalig. Is tegenwoordig sowieso al een oerwoud aan abonnementen. Tegenwoordig kun je bijna geen app meer kopen zonder dat er een abonnement bij hoort. Dat loopt al héél erg snel in de papieren. En dan hebben we het nog niet over muziek abonnement en hoewel nu nog redelijk beperkt de videostreaming diensten.
Ik betaal dus liever in een keer en wil dan zelf kunnen bepalen òf ik een upgrade de moeite vindt of niet.
Dit idee is alleen goed voor de aandeelhouders van Apple.
Dit vind ik een beetje overdreven.
Maar ik zou wel heel graag het iPhone Upgrade Program naar Nederland zien komen.
Goed idee, lijkt me wel wat
Lijkt me prima. Ik betaal nu voor mijn telefoon aan de provider. Daar kan ik in dit geval een sim only abonnement afsluiten wat aanzienlijk in kosten scheelt. En vervolgens kan ik spotify opzeggen en hoef ik ook niet meer apart te betalen voor iCloud opslag. Dus ik denk dat per saldo je ongeveer hetzelfde kwijt bent dan nu (in mijn geval) maar wel altijd de beschikking over het nieuwste toestel. Prima deal lijkt mij.
Alleen… Wat inderdaad in geval van schade oid? Daar ben ik dan wel benieuwd naar…
Het heel verkoopmodel in de VS is op Kerstmis gebaseerd, als de Apple-producten onder de kerstboom komen te liggen. Met zo’n abonnement ga je daar dwars tegenin en dat is waarschijnlijk alleen maar slecht voor de verkopen.
Persoonlijk haat ik het om vast te zitten aan maandelijkse betalingen; daarmee kan je behoorlijk in de financiële problemen komen. Je kunt beter iets kopen als je er geld voor hebt en dan weer sparen voor de volgende aankoop