Analist: ‘iPad-alternatieven vooral kansrijk in Europa’

Forrester denkt dat iPad-alternatieven in Europa beter zullen aanslaan dan in de VS, omdat de distributie van Apple minder goed voor elkaar is. In Spanje zitten de meeste tabletbezitters.

Tabletmakers die een apparaat op de markt willen brengen, hebben daarmee de meeste kans op succes in Europa. Dat schrijft onderzoeksfirma Forrester in een rapport. Omdat Apple qua retaillocaties minder aanwezig is in Europa, schept dat kansen voor concurrenten zoals Samsung, Acer en RIM. In de VS zijn 238 winkellocaties van de Apple Store, in Europa zijn het er maar 52. Forrester ziet daarbij voor het gemak even het grote aantal Apple-retailers over het hoofd. “Er is een kans voor iPad-uitdagers, maar de concurrentie is erg gefragmenteerd.


Concurreren met Apple vereist een andere aanpak dan we tot nu toe hebben gezien”, zegt analist Sarah Rotman Epps. Om concurrerend te blijven moeten de andere aanbieders hun prijzen verlagen. Apple heeft namelijk schaalvoordeel en een efficiëntere toeleveringsketen. De juiste content, de juiste prijs en de juiste strategie voor het kanaal is nodig en er is nog geen enkele fabrikant die dat goed voor elkaar heeft, vindt Forrester. De 7-inch tablets die aanvankelijk op de markt kwamen, hebben gefaald, zo blijkt uit gesprekken die Forrester had met fabrikanten, retailers en mobiele operators. Nieuwe 10-inch tablets zoals de Samsung Galaxy Tab 10.1 en de Acer Iconia Tab worden beter ontvangen. Maar niemand heeft z’n verkoopkanaal zo goed voor elkaar als Apple.

Forrester ondervroeg bijna 14.000 online consumenten in Europa. Tussen de 2 en 7 procent bezit een tablet, tussen de 10 en 14 procent heeft interesse om er eentje te kopen. In Spanje is het tabletbezit het hoogst, in Frankrijk het laagst.

Reacties: 19 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.