Analist: ‘iPad gaat Kindle inhalen’

Uit een onderzoek van Strategy Analytics zou de iPad de Kindle wel eens snel kunnen inhalen als meest populaire apparaat om e-books te lezen.

ibooksStrategy Analytics heeft een onderzoek gedaan onder gebruikers van e-readers en mensen die van plan zijn zo’n apparaat te kopen. Doel van het onderzoek was om te achterhalen welke trends er momenteel zijn en hoe de iPad in het verhaal past. Volgens de onderzoekers stond Apple op de tweede plaats, achter Amazon, zowel in de VS als in Engeland. Nu de iPad is aangekondigd en Apple de nadruk op de ereader-functie legt, denkt Strategy Analytics dat de inhaalslag snel gemaakt is.


Strategy Analytics heeft kantoren in Boston (US), Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Japan, Zuid-Korea en China. In het rapport ‘US & UK eReader Owner and Intender Survey 2010‘ keken ze echter naar twee landen: de VS en het Verenigd Koninkrijk. Er werden 350 consumenten in beide landen ondervraagd. Huidige e-booklezers zijn extreem tevreden met hun aankoop: 4 van de 5 Amerikaanse gebruikers geeft de voorkeur aan een e-book in plaats van een papieren boek. Maar dat is niet representatief voor de rest van de bevolking, want e-books worden nog relatief weinig gekocht. De onderzoekers sommen alle voordelen op: makkelijk toegang en mogelijkheid om kranten en tijdschriften te lezen. Toch is de merknaam (waar Strategy Analytics vooral naar heeft gekeken) niet de enige factor waar consumenten op letten.

Chris Schreiner, senior analyst bij Strategy Analytics zegt erover:

While brand name is still an important factor for current owners when choosing their next e-book reader, consumers buying their first e-book reader will focus more on the durability and availability of e-books.

Een ander punt is dat de Kindle eigenlijk niet goed te vergelijken is met de iPad. De iPad is een veelzijdiger apparaat, ook al wordt er bij de Kindle wel gewerkt aan extra apps en een bijbehorende App Store.

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.