Analist: ‘iPhone 3GS blijft nog lang verkrijgbaar’

De iPhone 3GS blijft nog lange tijd in de winkel. Analist Peter Misek heeft achterhaald dat Apple een overeenkomst met een distributiebedrijf heeft gesloten om de iPhone 3GS zonder abonnement te leveren aan niet-westerse landen.

iphone3gsKortgeleden hadden we vanuit iPhoneclub een ontmoeting met Tomi Ahonen, voormalig hoofd businessconsulting bij Nokia en tegenwoordig druk met het adviseren van telecombedrijven. Ahonen kent de mobiele markt goed en blijkt al in 2001 bij de lancering van de iPod zijn toenmalige werkgever Nokia te hebben gewaarschuwd voor een Apple-telefoon. Ahonen liet weten veel te verwachten van een mini-uitvoering van Apple-producten zoals de iPhone en iPad, vooral voor de groeimarkten buiten Europa en de VS.


Er is al veel over geschreven en gesuggereerd over dergelijke mini-producten, maar Apple lijkt voor een andere strategie te hebben gekozen: het zo lang mogelijk op de markt houden van voormalige succesnummers. Dat blijkt opnieuw uit informatie die analist Peter Misek heeft opgeduikeld: hij meldt dat Apple een overeenkomst heeft getekend met een groot distributiebedrijf voor de levering van de iPhone 3GS in prepaid-markten wereldwijd. In de ‘emerging markets‘ is nog vraag genoeg naar het toestel, dat al sinds 2009 op de markt is.

Wie had gedacht dat de iPhone 3GS na twee opeenvolgende generaties rijp is om uit de winkel te worden gehaald, zou wel eens ongelijk kunnen krijgen. Apple zal de iPhone 3GS blijven produceren en verkopen zonder abonnement, denkt Misek. Momenteel kost het toestel in de VS nog $375 zonder abonnement, maar dat kan omlaag naar $250 tot $300. Om weer even op Tomi Ahonen terug te komen: die beschouwt zijn presentatie op Picnic 2009 in Amsterdam als de meest geslaagde uit zijn carriere. Onder de titel ‘The Next 4 Billion‘ vertelde hij over de enorme aantallen consumenten buiten de westerse wereld, die nu nog niet worden bediend. Apple zou aan deze groep goedkope iPhones kunnen verkopen. De samenstelling van de bevolking is in ieder geval aantrekkelijk: in de emerging markets zijn veertien maal zoveel mensen in de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar te vinden, dan in West-Europa en Noord-Amerika. Dit is een groep die openstaat voor smartphones, maar die overigens ook gemakkelijk te verleiden is met een goedkoop Android-toestel.

Reacties: 22 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.