Analist: ‘iPhone levert mobiele operators geen cent op’
Je zou denken dat de iPhone flink wat nieuwe klanten oplevert voor de mobiele operators die het toestel exclusief mogen verkopen. Maar volgens telecomanalist John Strand kost het de mobiele operators vooral geld. Sterker nog: de operators worden door Apple vooral gebruikt als marketingmiddel. Strand voerde tientallen gesprekken met leidinggevenden van telecombedrijven in meerdere landen. Operators die de iPhone niet in hun assortiment hebben opgenomen zijn beter af, als het om de belangen van de aandeelhouders gaat. De iPhone leidt tot hogere productiekosten, maar niet automatisch tot hogere omzet.
Door de iPhone krijgen andere klanten bij een operator minder aandacht, stelt Strand. Er zijn iPhone-operators die een winstwaarschuwing moesten geven en volgens Strand is er geen enkele operator die meer winst heeft gemaakt dankzij de iPhone. Muziek en software verkopen via de eigen operator-portals lukt niet bij de iPhone, omdat Apple deze markt helemaal voor zichzelf heeft afgebakend via iTunes. En het extra dataverkeer dat iPhone-gebruikers veroorzaken wordt voornamelijk afgerekend via flat fee-abonnementen, die de operators ook geen extra inkomsten opleveren.
Meer info: Strand Reports
Via: Emerce
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 31 reacties