Reacties voor: Analist: ‘iPhone levert mobiele operators geen cent op’

De iPhone levert mobiele operators geen cent op, zo beweert analist John Strand. Extra omzet uit datadiensten en verkoop van muziek en software gaat ook aan de neus van de operators voorbij.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 31 reacties

  1. Wat een onzin. In België verdienen de operators wel zeer veel geld met de iPhone. Je kan hem enkel los kopen voor een prijs van 525 euro. Hoeveel betaald een operator aan Apple? neem 400 euro. Dat is 125 euro winst per verkochte gsm. Bovendien is het een hype, dus er is veel vraag naar deze gsm! En wat ben je met een iPhone zonder mobiel internet? Waar je in België ook nog eens 30 euro voor 200mb betaalt. En dan durft deze man te zeggen dat ze er geen winst aan overhouden?

  2. Origineel geplaatst door Dennis
    Wat een onzin. In België verdienen de operators wel zeer veel geld met de iPhone. Je kan hem enkel los kopen voor een prijs van 525 euro. Hoeveel betaald een operator aan Apple? neem 400 euro. Dat is 125 euro winst per verkochte gsm. Bovendien is het een hype, dus er is veel vraag naar deze gsm! En wat ben je met een iPhone zonder mobiel internet? Waar je in België ook nog eens 30 euro voor 200mb betaalt. En dan durft deze man te zeggen dat ze er geen winst aan overhouden?

    mobistar maakt maar €5 winst per verkochte iPhone.

  3. Dit is ook pure onzin.

    T-Mobile in Nederland heeft haar abonnement wat betreft data misschien lekker voordelig uitgepluist, maar eenmaal buiten de bundel ben je minder leuk af.

    Komt bij dat het ze niet te doen is om extra gegenereerde belminuten: de ARPU moet omhoog, vaste kosten, vaste klanten, daar gaat het T-Mobile om. En inmiddels hebben ze er 60.000 bij á minimaal 30 euro per maand.

    Achterlijke analist.

  4. Ik dacht eens te lezen te hebben dat Mobistar, waar ik ook mijn iPhone 16GB heb gekocht, maar 5 euro per verkochte iPhone verdiend…
    Ik weet natuurlijk niet zeker of dit allemaal klopt maar ik had het eens gelezen in de krant of het internet (weet het niet meer zeker hehe)

    Natuurlijk zullen de operators wel heel wat verdienen met het mobiele internet natuurlijk. Maar ik denk aan het toestel zelf dat ze niet echt veel verdienen..

    Greetz,

    NeoQuex.

    EDIT: Net te laat om dit alles te zeggen.. DOH!!

  5. Zou waar kunnen zij, aan de andere kant is het artikel niet zo heel concreet, en zijn er wel wat aaname’s, bijvoorbeeld: “We believe that most of the iPhone customers were already data customers before purchasing their iPhone, so the actual educational effect of the iPhone is minimal”
    En deze: “research shows that there is not one single Apple partner in the world among the mobile operators that has increased their overall turnover”. Nogamaals het zou kunnen maar erg concreet is de informatie niet.

  6. IK GELOOF HIER GEEN RUK VAN TMOBILE VERDIENT GENOEG HIERAAN, WANT ZE KRIJGEN HIERDOOR OOK NAAMSBEKENDHEID EN DAT BETAALD ZICH VANZELF TERUG.

  7. zeer slim uitgespeeld van Apple. Marketing @ his best!

  8. Je moet capslock ff uitzetten.

  9. Origineel geplaatst door martijn
    NAAMSBEKENDHEID EN DAT BETAALD ZICH VANZELF TERUG.

    Dat is ook maar een aanname. Intussen heeft T-Mobile wel meer klanten, maar met maar weinig winst per klant. Ook zijn het wellicht niet de meest Operator-trouwe klanten, dus ze zijn zo weer weg als de iPhone 4G weer bij een ander uitkomt.

    En wellicht dat er bij die klanten ook een aantal T-Mobile trouwe klanten die zonder de iPhone een ander toestel hadden genomen met een data abonnement die dan meer hadden opgebracht.

    Het komt er in ieder op neer dat T-Mobile nu afhankelijk is van de iPhone trend waar Apple meer van profiteert dan T-Mobile…

  10. Zowel apple als de providers die een deal hebben met apple willen geld verdienen. Reken er maar op dat ze allebij hun zakken vullen.

    De resellers verdienen het minst aan een iphone verkoop. Tenzij ze er accesoires er bij weten te verkopen. Dan verdienen die er ook een leuk graantje aan mee.

    Het is natuurlijk onzin dat er een officieel btrokken partij is die er niks aan verdiend terwijl ie er wel geld, tijd en moeite in steekt.

    Ze zijn niet gek…

  11. Ik ben ook van mening dat Mobistar (de operator in België) zo goed als niets verdiend aan de iPhone.
    Lees ook: http://www.hln.be/hln/nl/958/Multimedia/article/detail/364820/2008/07/31/Mobistar-hanteert-krappe-marge-op-iPhone.dhtml

    Maar aan de andere kant. Mobistar heeft wel al aan mij een extra klant gekregen. Een iPhone abonnement en daarbij ook nog eens een Mobile Internet Everywhere pakket. Dus de komende 2 jaar zijn ze al zeker van mijn centjes.

    Alleen hoop ik dat Apple bij de deals van exclusieve verkopen bij een operator ook wel wat voorwaarden heeft gesteld en deze dan ook opvolgt:

    1) Visual VoiceMail. Beloofd eind 2008 door Mobistar tot op heden niets te zien…integendeel het is al weer wat uitgesteld.

    2) 3G-Dekking. Nu 70% van België, belofte is om 85% te halen eind 2008. Ik heb al grote (!!!!) vraagtekens bij die 70% dekking. 3G dekking is een rariteit bij Mobistar. Hier hebben ze echt nog wel wat werk aan!

    Maar ja…mijn handtekening staat op een contract bij hun. Dus ze hebben er al wat aan verdient. Nu maar hopen dat eindelijk hun netwerk wat beter wordt. Maar ik vrees ervoor nu blijkt dat ze een grote som moeten gaan betalen aan de Belgische overheid voor het behoud van de verdere gebruik van de uitzendrechten van het 2G netwerk. (namelijk zo’n 41 miljoen Euro)

  12. Meer winst hebben ze nog niet gemaakt door alle marketing en extra uitgaven op het netwerk. Meer klanten hebben ze in ieder geval en daar zullen ze komende maanden nog wel veel inkomsten van hebben. We moeten nu ook weer geen medelijden hebben met de mobiele operators. Ze maken nog steeds winst en die winst is ook nog eens bokke hoog.

  13. @Dromedaris -Ja, ik wil nu een iMac en over een halfjaar vervang ik mijn VAIO voor Macbook Pro…maar dat afhankelijk van hoe goed het met 3D programma’s werkt.

  14. Inderdaad je zit 2 jaar eraan vast en dan leveren ze ook nog niet eens wat ze beloven, ohja naar die 2 jaar ga ik gewoon abbo stop zetten.

  15. @Pwain
    Bij proximus heeft een betere dekking. Toen ik laatst naar mobistar gong om te vragen voor visual voicemail zeiden ze dar het voor begin 2010 zal zijn. Omdat ze prioriteit geven aan het 3G netwerk

  16. Vind je het heel gek dat ze er geen klap aan verdienen? T-Mobile blijft maar door gaan met het betalen van compensaties omdat hun service regelmatig faalt. Echt een hele slechte 3G dekking, een hele matige 2G dekking en nummerbehoud is na 4 maanden nog steeds niet gelukt.

    Ik was voorheen iemand die amper 5 euro per maand betaalde aan Debitel. De iPhone is de eerste smartphone waar ik enthousiast van ben geworden, dus de eerste phone waarvoor ik ook behoorlijk wil betalen. Zo ken ik nog wel meer gasten. Daar moet toch wel aan te verdienen zijn, mits er goede service wordt verleend?

    Overigens. Het is niet in Apples belang dat de operators er geen cent op verdienen. Als het echt zo wanhopig zou zijn, zouden de betreffen de operators no way het exclusieve contract willen verlengen na enkele jaren, en dan heeft Apple toch wel een probleem.

  17. Origineel geplaatst door Dennis
    Wat een onzin. In België verdienen de operators wel zeer veel geld met de iPhone. Je kan hem enkel los kopen voor een prijs van 525 euro. Hoeveel betaald een operator aan Apple? neem 400 euro. Dat is 125 euro winst per verkochte gsm. Bovendien is het een hype, dus er is veel vraag naar deze gsm! En wat ben je met een iPhone zonder mobiel internet? Waar je in België ook nog eens 30 euro voor 200mb betaalt. En dan durft deze man te zeggen dat ze er geen winst aan overhouden?

    de gemiddelde reseller maakt een procentje of 5 ‘winst’ mijn beste… Het is dus echt eurotjes-werk en niet de 125 EU die jij bedacht had.

  18. Origineel geplaatst door Niels
    Dit is ook pure onzin.

    T-Mobile in Nederland heeft haar abonnement wat betreft data misschien lekker voordelig uitgepluist, maar eenmaal buiten de bundel ben je minder leuk af.

    Komt bij dat het ze niet te doen is om extra gegenereerde belminuten: de ARPU moet omhoog, vaste kosten, vaste klanten, daar gaat het T-Mobile om. En inmiddels hebben ze er 60.000 bij á minimaal 30 euro per maand.

    Achterlijke analist.

    Huh met een t-mobile abbo heb je toch onbeperkt data, hoe kan er dan buiten treden?

  19. Wat maakt het nu uit of het 5 euro is. Ietsie meer of ietsie minder… Alle beetjes helpen. Helemaal als je al die 5 euros per klant op 1 stapel legt. Aan de verkoop van de iphone zelf en de verkoop van de contracten word hoe dan ook winst gemaakt.

    Meestal is het met abonnementen zo dat je ergens net voor de helft van de contract duur je telefoon is afbetaald. Vanaf dan cashen ze alleen nog maar. Dat gaat terug in het netwerk personeel marketing en broekzak van de directie.
    Ze zijn dom bezig als de constructie niet winst gevend is.
    Reken er maar op dat ze dat allemaal flink hebben door gerekend voor ze er aan begonnen.

    Maar wat is het probleem eigenlijk?
    Elk gezond bedrijf wil toch geld verdienen aan wat hij/zij verkoopt.
    Waar maakt die analist zich druk om. Is het weer modder gooien.
    Wind uit de zeilen proberen te halen van een goed varend schip?
    Beetje triest is het wel

  20. Wat mij stoort maar wat wel een goed business plan is dat wanneer je buiten je bundel bij t-mobile belt of sms’t dat het dan wel erg duur wordt! 25 cent voor extra minuten of sms-jes is wel veel! Het probleem bij de t-mobile abbo’s (ook zakkelijk) dat je geen keuze hebt hier onderuit te komen! Ik heb een iPhone uit belgie en blijf met mijn Vodafone abbo bellen voor 9 cent. T-mobile verdiend aan die extra belminuten en smsjes echt wel!

  21. @pablo Meer bellen of SMSen kost wel flink geld.

  22. @4saus: je operator is geen liefdadigheidsinstelling. Het is normaal dat ze winst maken…gelukkig maar want dit segment zorgt voor een enorme tewerkstelling.

    De vraag blijft echter of een operator wel een goede *blijvende* zaak doet met een exclusief verkoopscontract met Apple.

    Voor mij is een exclusieve verkoop best wel knap en goed te vinden. Enkel op die manier kan de maker van de iPhone garanderen dat al zijn netwerkdiensten perfect gaat werken bij die ene operator.

    Maar spijtig genoeg zijn er teveel uitzonderingen gemaakt. mobistar mag blijkbaar de iPhone leveren zonder Visual VoiceMail. Ook andere operatoren hebben dit mogen doen. Zonder Visual VoiceMail heb je niet echt een exclusieve partner nodig.

    Maar dankzij de iPhone werd de mobiele datadiensten plots in België toch een beetje betaalbaar. Ook de concurrentie volgde zeer snel met het aanpassen van de datatarieven.

    Mijn contract zit momenteel bij Apple zijn exclusieve partner maar als die zijn netwerk niet *snel* betert dan maak ik mijn beslissing nu al i.p.v. binnen 1,5 jaar en ik ga dan terug naar mijn oude vertrouwde operator die wel 3G kan aanbieden. Weliswaar iets duurder. Maar nu betaal ik voor iets dan er gewoon niet is.

  23. @Pwain
    Waarom pak je mij aan dan?

    ik ben het juist met je eens.
    iedereen rondom de iphone verdiend er aan.
    Of de geleverde diensten wel of niet goed zijn zijn de menigen verdeeld. Maar er word in ieder geval geld verdiend. veeel geld.

    Ik vind het alleen triest dat zo’n analist die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt er meteen een artiekel over schrijft en het omgekeerde beweert. Misschien klopt dat artiekel voor het land van zijn onderzoek maar in de rest van de iphone landen zal er echt wel geld aan de strijkstok blijven hangen.

    anders is het voor niemand interessant.
    Wat ik bedoelde met na de helft is je telefoon afbetaald zit hem zo: de rest van die periode betaal je de rest van de bundel plus extra. Die extra daar lopen de providers op binnen.

    dus mij heb je niet horen zeggen dat er liefdadigheid bij komt kijken. dan heb je mijn woorden verkeerd geïnterpreteerd.

    kijk maar naar wanneer je contract af loopt. dan word je vaak een nieuwe telefoon aan geboden en betaal je even veel maandelijks. of je kan kiezen om geen nieuwe telefoon te nemen en dan kan je in eens twee derde van de maand bedrag minder betalen.

    Als je ooit nog een telefoon contract ziet waarbij je mobiel gratis is vergelijk die grap maar is met een sim only met de zelfde sms en belminuut bundel. dan zie je wat je maandelijks afbetaald aan die zogenaamd gratis telefoon. Dat is bij de iphone exact het zelfde. dus er word hoe dan ook zakken gevuld. Dat snapt elke flapdrol. Daar hoef je geen analist voor te zijn om in te zien dat er verdiend word aan dit soort deals. Ik snap dus ook niet hoe hij het tegendeel beweren kan.

    De opmerking “de provider is geen liefdadigheidsinstelling” kan dus beter aan het adres van de analist gedaan worden 😉

    Maargoed Lekker belangrijk. Wat schieten we eigenlijk op met deze info 😀
    Ik heb weer tijd verdaan door er op te reageren. Ik ga nu weer verder aan “hero of sparta” Te gaaf spel

  24. @MeneerDuck

    Dat klopt, maar dit betreft toch niet het data gebruik?

  25. Als een telefoon 525 los kost, en ik betaal aan abo 50 euro i.p.v 15 bij een sim-only (voor dezelfde diensten)….

    dan betaal ik toch 840 euro “meer”?
    840 – 525 is toch 315?

    315 lijkt me een prima winst 😀

  26. Zwakke analyses tot nu toe…
    – Waarschijnlijk zijn er inmiddels al 100.000 iPhones verkocht, je merkt op straat dat je ze veel meer ziet.
    – Uitgaande van een gemiddelde abo van 30 euro en een bijdrage van 360 euro voor de iPhone is de helft van de abonnementskosten realistische omzet.
    – Deze extra omzet van 15 euro x 24 maanden = 360 euro in twee jaar gaat maar voor een klein deel naar extra kosten die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de extra abonnee. Overige kosten zijn in principe winst.
    – Bijkomend voordeel voor T-Mobile is dat ze door de integratie van Orange opeens overcapaciteit hebben die ze in moeten zetten (bijvoorbeeld door de extra iPhone klanten) en dat de kosten voor T-Mobile dalen door integratievoordelen. Extra klanten betekent dus echt niet altijd een evenredige hoeveelheid extra kosten.
    – 360 euro x 100.000 abonnees x 75% nieuwe klanten = 27 miljoen euro in 2 jaar.
    – Dit is tijdelijke winst, iPhone gebruikers kiezen in de eerste plaats voor het toestel en niet voor de provider, ze gaan vast mee als Apple van provider zou wisselen (wat tot nu toe overigens internationaal nog niet is gebeurd).
    – Verder zou je extra kosten voor de iPhone nog mee moeten berekenen. Denk aan training van medewerkers, T-Mobile / iPhone reclames (deels doorbelasten op het merk T-Mobile), etc.
    – Extra voordelen voor T-Mobile zijn de groeiende bekendheid van het merk, de versterking van het imago als kwaliteitsprovider (ze zijn “Ben” nu definitief ontgroeid) en de extra baten bij een abo (buitenland bellen, dataverkeer buitenland, etc).

  27. @Joppe
    Betere dekking qua 3G, geloof het maar niet, op papier, ja, en als je buiten staat en niet met de wagen rijd.
    Ben overgestapt naar Mobistar (10 jaar Proximus gebruiker), en buiten 3G heb je daar ook EDGE … wat meer dan ok is voor mail en dubbel battery life heeft. (GPRS is een lachertje, en in 1 van de 2 IP connectie die ik maakte starte ie als 3G, maar viel dan terug naar GPRS)
    En geen dropped calls meer want Mobistar duwt niet constant de calls van 3G naar GPRS en vice versa

  28. Geloof je nou echt dat ze geen winst maken. Kom als je een telecom bedrijf kunt opzetten wat al een tijdje draait dan ga je echt niet iets verkopen wat je uiteindelijk niets op leverd of zelfs geld gaat kosten waar je niets aan hebt. Als je een beetje logisch na denkt weet je dat ze dat nooit zullen doen!

  29. @ Freek
    Ik denk dat je inkomstenplaatje wel redelijk klopt.
    Alleen staan er ook kosten tegenover.
    Upgraden zenderpark, IT-systemen, Customer Support enz enz ettelijke miljoenen.
    Op de abbo’s zijn de netto marges hoog als je alleen de lijnkosten meeneent, operators kopen de bandbreedte voor bijna niets.
    Maar het voorfinancieren van 80-100.000 iPhones is wel duur: kontrakten deze zomer afgesploten, terwijl nu pas de rente laag is. Hopelijk kunnen ze herfinancieren.
    Moraal v/h verhaal:
    De operators financieren Apple voor, Apple verdient meteen, operators in een looptijd van 2 jaar of langer ook.
    Met een lange horizon verdienen ze echt wel. Dat geldt zelfs voor de Betuwelijn !!

  30. Ik verbaas me hoeveel mensen hier een bedrijfseconomische achtergrond hebben EN inzicht in de kosten/opbrengsten/winst van diverse telekom bedrijven.. Ik kan alleen maar gissen hierover?

  31. En zo hoort het ook: de klant krijgt het voordeel van de iPhone. Dat heeft Apple dan mooi losgekregen bij de mobiele operators. Whoohoo!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.