Zo’n anderhalf jaar geleden hoorde je nog wel eens mensen vertellen dat ze de enige iPhone-gebruiker in hun dorp, klas of bedrijf waren. Tegenwoordig lijkt het alsof iedereen een iPhone heeft. Is de markt voor iPhones inmiddels verzadigd? Volgens Bernstein-analist Toni Sacconaghi kan Apple het marktaandeel van de iPhone nog met een factor zeven laten groeien. Sacconaghi vertelde zijn klanten op een bijeenkomst van investeerders dat het steeds moeilijker voor Apple wordt om voorbij het huidige 39 procent marktaandeel in de smartphonemarkt te komen. Dat lukt alleen als Apple het aantal operators fors uitbreidt.
Zouden ze contracten sluiten met 13 van ‘s werelds grootste operators dan kan het aantal verkochte iPhones omhoog van 29 miljoen (in 2009) naar 557 miljoen. Die operators zijn bijvoorbeeld Verizon Wireless, NTT DoDoMo en China Mobile.
Ook stelt de analist voor dat Apple een telefoon introduceert, waarvoor geen databundel is vereist. Mensen zitten te wachten op een iPhone met lagere maandabonnementen. Een andere suggestie is om de iPod touch in combinatie met een telefoonbundel van $40 te verkopen, om de pre-paidmarkt aan te boren (de simkaart moet je dan wel in een telefoon stoppen, niet in de iPod touch). Bij zo’n bundel zou Apple de iPhone voor groothandelsprijzen van $350 er stuk kunnen verkopen aan operators. Sacconaghi is niet alleen optimistisch: hij waarschuwt Apple dat ze binnen 1 tot 1,5 jaar nieuwe plannen moeten bedenken om het marktaandeel te vergroten, anders raken investeerders teleurgesteld.
De iPhone heeft er drie jaar over gedaan om door te breken tot het grote publiek. Als je kijkt naar de iPod, dan is er wel een parallel te zien: ook die deed er drie jaar over om bij de massa aan te slaan. Bij de iPad gaat het vast ook een jaar of drie duren voordat je mensen op een zonnige dag massaal met iPads op terrassen ziet zitten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties