Analisten: ‘Apple had sneller op problemen moeten reageren’
Apple gaf gisteren aan dat ze antenneproblemen met de iPhone gaan oplossen door het weggeven van een gratis case. Maar volgens analisten zou Apple bij dit soort situaties sneller op problemen moeten reageren, voordat de zaak uit de hand loopt. Apple gelastte op korte termijn een persbijeenkomst in, om duidelijk te maken dat de iPhone geen designprobleem heeft, dat een onjuist algoritme voor het berekenen van signaalsterkte mensen op het verkeerde been heeft gezet en om erop te wijzen dat andere smartphones het probleem ook hebben.
De analisten zijn het erover eens dat het organiseren van een persbijeenkomst een goede keuze was. Maar Apple heeft te lang gewacht: op 24 juni werd de iPhone 4 gelanceerd en al binnen een week begonnen mensen te klagen over signaalverlies. Analist Jack Gold vindt dat Apple de juiste keuze heeft gemaakt door gratis hoesjes weg te geven. “De case gaat ze niet zoveel geld kosten en het zorgt ervoor dat mensen blij blijven.” Gold denkt dat het klaagvuur is afgenomen, maar dat het niet is gedoofd. Ook merkt hij op dat Apple tijdens de persconferentie niets heeft gezegd over wegvallende dataverbindingen. Als het signaal afneemt, neemt de snelheid van de dataverbinding ook af.
Analist Jeff Kagan denkt dat het probleem voor Apple op de langere termijn geen schade zal opleveren, als het hierbij blijft. Ook is hij ervan overtuigd dat de meeste kopers geen last hebben van het antenneprobleem. Maar omdat Apple-klanten grote emotionele betrokkenheid hebben bij de producten, zijn de verwachtingen hoog dat die producten perfect zijn. Een klein probleempje kan daardoor al snel tot gigantische proporties uitgroeien.
Was Apple te traag? Dit is wat er de afgelopen weken gebeurde:
- 24 juni: Lancering van de iPhone 4 in de VS en enkele andere landen. Dezelfde dag meldt Gizmodo ontvangstproblemen. Ook publiceert Engadget een mailtje van Steve Jobs, waarin hij aanraadt de iPhone anders vast te houden.
- 25 juni: Volgens Apple Insider kan een software-update het probleem oplossen.
- 28 juni: Nokia maakt grappen over de antenneproblemen. Apple benadrukt ondertussen het succes: er zijn 1,7 miljoen iPhone 4’s verkocht.
- 30 juni: Motorola en Verizon publiceren een advertentie in de New York Times, waarin ze de draak steken met de iPhone 4. De Motorola Droid X kun je wel op allerlei manieren vasthouden.
- 2 juli: Apple publiceert een open brief en kondigt een software-update aan. Er is volgens Apple alleen een probleem met de weergave van signaalstreepjes.
- 12 juli: Consumer Reports zegt dat ze de iPhone 4 niet aanbevelen. Ook publiceren ze testgegevens waaruit blijkt dat de iPhone 4 een antenneprobleem heeft.
- 13 juli: Apple wist discussies op eigen forum over Consumer Reports. Uit testlijsten van Consumer Reports blijkt de iPhone 4 toch het toestel is met de hoogste score, ook al raden ze de aankoop af.
- 14 juli: Wij ontvangen van een betrouwbare bron informatie dat de update naar iOS 4.0.1 een dag later rond 19:00 uur beschikbaar zal komen.
- 15 juli: Apple kondigt een persbijeenkomst aan. Later die dag verschijnt rond 20:00 uur inderdaad de beloofde update naar iOS 4.0.1. De eerste reacties zijn wisselen, maar het signaalprobleem lijkt nog niet opgelost.
- 16 juli: Voorafgaand aan de persbijeenkomst wordt er veel gespeculeerd over oorzaken en oplossingen die Apple gaat bieden. Onze lezers denken dat Apple zal volhouden dat er niets aan de hand is (21,9%), een recall-operatie aankondigt (18,5%) of gratis cases zal weggeven (16,5%). Tijdens de persbijeenkomst geeft Apple toe dat de iPhone 4 niet perfect is en biedt gratis cases aan. Ook kondigen ze de lancering van de iPhone 4 op 30 juli in Nederland, België en enkele andere landen aan. De problemen met de nabijheidssensor zullen in een software-update worden verholpen.
Het antenneprobleem zou afhankelijk kunnen zijn van de lokatie, van de operator en de plek waar je de iPhone hebt gekocht. We kregen van meerdere mensen de afgelopen dagen de suggestie om eens te onderzoeken in hoeverre het probleem nu eigenlijk bij onze lezers in Nederland en België speelt.
Aangezien we het hier hebben over problemen met de iPhone 4 is onderstaande poll alleen bedoeld voor mensen die een iPhone 4 hebben.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 50 reacties