Analisten zien in nieuwe Sony tablets nog geen bedreiging voor iPad #IFA

Sony heeft gisteren nieuwe tablets aangekondigd, waarmee het bedrijf de nummer 2-positie achter de iPad wil bereiken. Maar analisten en media zijn nog niet laaiend enthousiast: dezelfde prijs, maar wat je krijgt is niet de iPad.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

sony tablet sGisteren kondigde Sony voor het eerst twee Android-tablets aan, tijdens de IFA-beurs in Berlijn. Als er één pc-fabrikant is die qua uitstraling en kwaliteit in de buurt van Apple komt, is het misschien wel Sony. De VAIO-notebooks hebben een eigen stijl en gaan voor relatief hoge bedragen over de toonbank. Maar over de nieuwe Sony-tablets zijn de analisten en de media nog niet unaniem enthousiast. “Deze apparaten vertegenwoordigen echt het beste wat Sony te bieden heeft”, zei Sony’s Senior Vice President Mike Lucas. Maar analisten vinden: ‘je betaalt de prijs van een iPad, maar wat je krijgt is niet gelijkwaardig aan de iPad’.


Sony gaat twee Android-tablets uitbrengen, die tijdens een persbijeenkomst op de IFA in Berlijn te zien waren. Het gaat om de Sony Tablet S met een puntvormige behuizing, die in een capaciteit van 16 en 32 GB op de markt komt en €479 gaat kosten. Dit apparaat ligt vanaf volgende maand in de winkels. De Sony Tablet P komt later dit jaar en heeft twee 5,5 inch schermen. Een prijs is nog niet bekend, maar er is al wel bekend dat er 4G-connectiviteit op zit, iets wat de iPad nog niet kan bieden. Sony zelf is enthousiast: “We willen laten zien dat het niet erom gaat wie als eerste iets maakt, maar wie het beste product maakt”, zegt CEO Howard Stringer. Analisten zijn minder enthousiast: “Consumenten willen tablets, maar ze zijn niet bereid om de prijs van een iPad te betalen, voor iets wat niet een iPad is”, zegt Gartner-analist Carolina Milanesi. “Ondanks het merk en het afwijkende design, zal het een uitdaging worden voor Sony, met een prijs die zo dicht bij de iPad ligt.” Forrester waarschuwt ook: “We hebben dit eerder gezien: Motorola en HP hebben beide het prijsniveau van de iPad gekozen en beide waren niet in staat om grote volumes van hun apparaten te verkopen, totdat ze hun prijs significant verlaagden”, zegt Forrester-analist Sarah Rotman Epps.

Sony heeft al laten weten dat er te praten valt over de prijs. Het bedrijf gaat kijken hoe de producten worden ontvangen en is bereid om met kortingsacties in te grijpen. Maar teveel afprijzen werkt ook niet, zo bleek bij HP. Dit bedrijf verlaagde eerst de prijs van de TouchPad om op hetzelfde niveau te komen als de iPad. Een maand later werd de prijs opnieuw verlaagd, maar nog steeds wilden klanten het apparaat nog niet kopen. Nog geen maand later kondigde HP aan helemaal te stoppen met de TouchPad.

sony-tablets

Terug naar Sony: dat bedrijf heeft ambitieuze plannen met de nieuwe tabletreeks. Sony liet in april weten dat ze binnen een jaar de nummer 2-positie in de tabletmarkt willen bemachtigen, meteen achter Apple. De Japanners zullen haast moeten maken, want sinds die belofte zijn er al negen maanden verstreken. Sony geeft echter aan dat ze niet alleen willen concurreren op prijs, omdat ze veel meer punten hebben om zich te onderscheiden. Wat design betreft zit het in ieder geval goed: gadgetblog Gizmodo noemde de Sony Tablet S de eerste Android-tablet die goed ontworpen is. Alleen gingen de ideeën van de designer in rook op toen het moment van productie aanbrak: de kwaliteit van de constructie en de robuustheid laat duidelijk te wensen over. Het scherm krast gemakkelijk, het glas voelt dun en goedkoop aan en bepaalde onderdelen rammelen.

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.