Op deze 5 manieren heeft Angela Ahrendts de Apple Store veranderd
En één verbeterpuntjeAngela Ahrendts gaat Apple verlaten. In 5 jaar heeft ze heel wat veranderingen in gang gezet, die goed zichtbaar zijn als je een hedendaagse Apple Store binnenloopt. Het ziet er een stuk opgeruimder en strakker uit dan een paar jaar geleden en veel winkels hebben ook een facelift gekregen. De doorsnee computerwinkel is een rommelige bende in vergelijking met de Apple Stores. Je mag er zo lang je wilt rondhangen, de computers gebruiken of iets downloaden via de gratis Wi-Fi.
#1 Geen iPhone-wachtrijen
Vroeger was er maar één manier om op de eerste verkoopdag een iPhone in handen te krijgen: door gewoon in de rij te gaan staan. Of door iemand anders in te huren die namens jou een nachtje wilde doorhalen. Sinds Angela Ahrendts aan het roer staat hoeft dat niet meer. Apple wilde van de wachtrijen af en koos daarom voor een ander systeem: vooraf reserveren en op de dag van verkoop gewoon binnenwandelen om je gereserveerde iPhone op te halen. Ook werd het online bestellen een stuk gebruikelijker. Minder leuk misschien, als je ervan hield om de steeds groeiende wachtrijen bij de Apple Store te zien. Maar het levert wel een stuk minder stress (en een betere nachtrust) op.
#2 Creatievere workshops
Misschien heb je vroeger wel eens naar het workshop-programma in de Apple Store gekeken en gedacht: dat is meer iets voor mijn oma of vader. De sessies over het leren kennen van je iPad straalden niet echt enthousiasme en vernieuwing uit. Met de Today at Apple-sessies heeft Ahrendts ervoor gezorgd dat je allerlei nieuwe dingen kunt leren: muziek maken, tekenen en schilderen, fotograferen en nog veel meer. Het zijn geen sneue sessies meer waar je je neus voor optrekt.
Je kunt vrijblijvend ontdekken of je talent voor iets creatiefs hebt en ermee aan de slag gaan. Uiteindelijk gaat het erom dat je een blij gevoel van de producten krijgt, maar het feit dat de medewerkers echt de tijd voor je nemen en je proberen iets nieuws aan te leren geeft de Apple Store een menselijker gezicht.
#3 Samenvoeging van online en offline winkel
In het verleden waren de online Apple Store en de fysieke winkels sterk van elkaar gescheiden. Tegenwoordig werkt het nauw met elkaar samen: je kijkt online of iets voorradig is in jouw lokale vestiging, reserveert het en kunt het dezelfde dag nog ophalen. Zonder kans dat je misgrijpt. Je kunt ook thuisblijven en het een of twee dagen later laten bezorgen.
#4 Europese expansie van de Apple Stores
Tijdens de periode dat Angela Ahrendts werkzaam was bij Apple zijn er veel belangrijke nieuwe (flagship) Apple Stores bijgekomen. Den Haag (2014) en Brussel (2015) zijn het dichtst bij huis, maar er kwamen ook grote nieuwe Apple Stores in Keulen (2017), Wenen (2018), Milaan (2018) en Champs Elysees (2018). Helaas is daarmee de Europese expansie wel grotendeels afgerond, want Apple lijkt de aandacht nu vooral op het Verre Oosten te hebben gericht.
#5 Apple als luxemerk
Het begon allemaal met de Apple Watch: die moest in 2015 als mode-accessoire gepresenteerd worden. Apple waagde het zelfs om een €17.000 kostende versie van de Apple Watch uit te brengen, die maar op een paar plekken te koop was en waarvoor je een aparte afspraak moest maken om te komen passen. Apple heeft er vast niet zoveel exemplaren van verkocht, maar het was dan ook vooral om te laten zien dat Apple het aandurfde: voor zo’n absurde prijs een horloge op de markt brengen. Het zorgde er ook meteen voor dat de normale uitvoeringen van de Apple Watch opeens heel betaalbaar leken. De Apple Watch moest een mode-accessoire worden en er werden speciale pop-up boetieks in warenhuizen geopend om iedereen ermee te laten kennismaken.
Apple koos bij de Series 2 voor een wat realistischer insteek, dankzij de samenwerking met Hermes. Maar het heeft wel tot gevolg gehad dat mensen die zichzelf niet eens zo modegevoelig vinden, nu een hele collectie Apple Watch-horlogebandjes in de kast hebben liggen, die ze op hun outfit afstemmen. Uiteindelijk is de Apple Watch tóch een mode-accessoire geworden.
Niet gelukt: wachtrijen bij de Genius Bar
Het is natuurlijk mooi dat de Apple Stores zo’n prettige omgeving zijn geworden, waar je in een luxe uitstraling naar dure producten kunt kijken. Vaak in fraai gerenoveerde, historische gebouwen en met medewerkers die je vriendelijk toelachen. Daar heb je alleen niet zoveel aan op het moment dat je naar de Apple Store wil voor een reparatie en tot je frustratie erachter komt dat de eerstvolgende mogelijkheid pas over drie weken is.
Of wat ook wel gebeurt: dat er de komende tijd helemaal geen tijdslot is om überhaupt een afspraak in te plannen. De opvolger van Angela Ahrendts heeft dus nog wel wat problemen op te lossen, maar als voormalig hoofd Sales & Operations moet ze daar wel toe in staat zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!
Reacties: 4 reacties