Dit heeft Angela Ahrendts geleerd bij Apple
Sinds Angela Ahrendts als hoofd retail is vertrokken heeft een andere vrouw haar rol overgenomen: Deirdre O’Brien. Zij laat sindsdien met een reeks Instagram-postings zien hoe fanatiek ze bezig is om de winkels van Apple beter te leren kennen. Ze is de afgelopen weken naar diverse landen gereisd om handen te schudden en medewerkers in het zonnetje te zetten. Ondertussen is nog steeds onduidelijk wat haar voorganger Ahrendts gaat doen en waarom ze is vertrokken. Mogelijk heeft het te maken met voortschrijdend inzicht en lukte het niet om Apple als mode- en luxemerk te positioneren. Maar het kan ook zijn dat Ahrendts’ taak er gewoon op zat.
Hoe kijkt ze terug op de afgelopen vijf jaar? Dat is te horen in het eerste interview sinds haar vertrek. Ze heeft in ieder geval drie dingen geleerd: niet vergeten waar je vandaan komt, altijd snel zijn en niet wachten en tenslotte niet vergeten dat je een grotere verantwoordelijkheid hebt. Het gaat niet alleen om het runnen van winkels en het verkopen van spullen, maar om het verrijken van iemands leven.
Ongemakkelijk gesprek met Tim Cook
Interessant is ook het verhaal hoe Ahrendts bij Apple terecht kwam. Tim Cook sprak haar aan op een TED Talk die ze had gegeven over softe onderwerpen als menselijke energie, liefde en vertrouwen. Cook suggereerde toen, dat ze bij Apple moest komen werken. Daarna volgde een wat ongemakkelijk gesprek. “Hoe weet je dat?”, vroeg Ahrendts. Cook antwoordde: “Ik weet het niet, maar ik weet gewoon dat je hier moet zijn.”
Blijkbaar maakten de woorden van Cook indruk op Ahrendts, want ze voelde zich meteen enorm verbonden en maakte haar tien jaar bij Burberry niet vol. Ze besloot naar Apple te vertrekken. Iets wat ze doodeng vond, omdat ze geen achtergrond in tech had en de taal van techneuten niet sprak. De eerste zes maanden bleef Ahrendts dan ook vrij stil alles observeren.
Kunst en Apple Stores
Uiteindelijk zal Ahrendts vanwege twee dingen herinnerd worden. Ten eerste het nieuwe uiterlijk van de Apple Stores met forums, videowalls, plaza’s en meer, waardoor de winkels een prettiger plek zijn geworden om rond te hangen en iets te leren. De andere bijdrage van Ahrendts zijn de Today at Apple-sessies, waarin de nadruk ligt op creatieve toepassingen: video’s, foto’s, apps en muziek maken. “Omdat ik geloof dat je dat in de toekomst nodig hebt. Maar ook omdat kunst iets was, dat nog in de Apple Stores ontbrak.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Ik heb haar nooit echt 100% Apple gevonden. Ze zal een hoop goede invloeden gehad hebben op het imago, de merkbeleving en het toegankelijker maken van Apple voor de niet-Tech-freaks onder ons. Waarvoor hulde, kan niet anders zeggen. Maar waar Steve Jobs Apple nog – ondanks de premium mark-up – bereikbaar wilde maken voor een zo groot mogelijk publiek, lijkt zich dat de laatste jaren steeds meer toe te bewegen naar een merk dat alleen voor de happy few bereikbaar is. Ik heb sterk het vermoeden dat Angela er een tweede Burberry van probeerde te maken of zo, wat het natuurlijk helemaal niet is. De prijzen van de producten zijn tegenwoordig ook meer in de categorie ‘omdat het kan’ ipv dat je er (al) die waarde in terug vindt. Ik hoef niet zo nodig € 200,- meer voor mijn telefoon te betalen, zodat zij haar nieuwe winkel tegenwoordig ‘town square’ kan noemen. (Er waren zelfs stadsbesturen die het wel wat ver vonden gaan 😀)
Klanten – en dus ook beleggers – hebben Apple daar keihard voor afgestraft. Jammer, want bij een klein tandje minder had Apple nog jaren een hele goede aan haar kunnen hebben misschien…
Voortschrijdend inzicht? Dit was toch al gauw na de lancering van de Apple Watch Edition glashelder?
Na zoveel jaar zo weinig geleerd??