Rovio, de maker van Angry Birds, heeft vandaag een nieuw spel met de populaire vogels uitgebracht. Angry Birds Action! (link) is verschenen op iOS en Android en is uit te breiden met diverse codes in de ‘echte wereld’.

Angry Birds Action! is een pinballgame
Angry Birds Action! speelt zich af in een 3D-wereld waar de vogels objecten inschieten, vergelijkbaar met een pinball-machine. Hierbij breken ze alles wat op hun pad komt, terwijl ze zoeken naar hun eieren. De vogels hebben nog steeds hun eigen mogelijkheden, al is hun uiterlijk wat aangepast om meer op de vogels in de aankomende film Angry Birds Movie te lijken.
Maar Angry Birds Action! is niet alleen een spel. De app kan ook omgaan met allerlei Angry Birds-merchandise, die voorzien zijn van een QR code-achtig systeem dat ze BirdCodes noemen. Spullen van bedrijven als McDonald’s, H&M en Lego krijgen specifieke BirdCodes die je met de app kunt scannen. Ieder bedrijf heeft een eigen minigame van dertig seconden toegevoegd. Iedere keer dat je de game wilt spelen moet je de code opnieuw scannen. Rovio zegt overigens eerlijk dat dit zo ontworpen is dat mensen vaker naar de winkel gaan of meer Angry Birds-producten kopen. In totaal zijn er een miljard BirdCodes gemaakt voor de gehele wereld, dus het aanbod is gigantisch.
Zelfs de Angry Birds Movie heeft een BirdCode voor Angry Birds Action!: er zit een digitaal watermark achter de aftiteling, waarmee je een heel nieuw gebied kunt openen in het spel. Daarnaast krijg je ook een video te zien die een ander einde aan de film toont.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Huh? Vandaag uitgebracht? Ik heb deze al een tijdje geleden gespeeld. Ik weet niet of hij toen ook al met codes van merchandise om wist te gaan, maar dit spel is al een redelijke tijd uit.
Kwestie van tijd tot deze QR codes op het internet komen. Toch? Ah, de wonderen (of irritaties) van het internet.
Ik ga hem nog wel even bekijken, maar houd mijn hart alweer vast voor de IAP’s. De laatste 3 of 4 spelletjes zijn er totaal door verpest. Goed, je kunt ze nog steeds spelen zonder IAP’s, maar je “consumables” worden er in hoog tempo doorgejaagd, zeker als je wat verder komt en wil je dan geen echt geld uitgeven, dan wordt je getrakteert op ellenlange wachttijden.
Ook de bestaande spelletjes (met name Seasons) hebben er steeds meer onder te lijden, hoewel die gelukkig nog steeds redelijk speelbaar zijn zonder extra geld uit te geven.
Ik heb de film nog niet gezien, maar vraag me af of daar ook delen van het beeld bedekt worden door zwarte vlakken die pas na betaling weg gaan, of dat het beeld halverwege de film stil gaat staan totdat je bijbetaald hebt.
Als Rovio zich wat meer druk zou maken over de gameplay ipv. geld, zoals het “vroeger” ook was, zouden ze veel meer fans overhouden.