App-promotie via AppGratis kostte ontwikkelaars 1,10 tot 2,20 euro per download

AppGratis rekende 1,10 tot 2,20 euro per appdownload, blijkt uit ervaringsverhalen van ontwikkelaars. AppGratis werd gisteren uit de App Store gehaald.

appgratis-icoonWe vertelden gisteravond al dat AppGratis uit de App Store is gehaald. Inmiddels bereiken ons ook de eerste reacties van ontwikkelaars, die openheid van zaken geven over de kosten die AppGratis in rekening bracht. Als je als ontwikkelaar met AppGratis in zee wilde, moest je een Cost Per Install (CPI) van meer dan 2 euro per download betalen. De app kwam dan prominent in de AppGratis-app te staan op voorwaarde dat de app een dag lang gratis werd weggegeven. Ontwikkelaars liepen daardoor omzet mis en moesten in ruil daarvoor juist een flink bedrag betalen. “Dan doe je het toch lekker niet?”, zou je denken. Maar ontwikkelaars hebben steeds meer moeite om boven de massa uit te stijgen met hun app. Soms neem je de extra kosten dan voor lief.


AppGratis draaide met deze dienst een leuke omzet: ze hebben veertig mensen in dienst, die ontwikkelaars bestoken met mailtjes zoals deze:

My name is XXX and I work for AppGratis […] I’m contacting you since we want to help you promote your app on the App Store. […] With over 3 million users we reach high amount of downloading that translates in to the best top list rankings on the App Store.

Voor iPhone-apps vroeg AppGratis een CPI van €1,10 en voor iPad-apps €2,20. Er is uiteraard niets mis met een dergelijke dienst: wanhopige ontwikkelaars die geen andere mogelijkheid zagen om hun app onder de aandacht te brengen, hebben het geld er misschien wel voor over. Een andere tactiek is natuurlijk om te zorgen dat je app zó interessant is, dat websites als iPhoneclub, iMore en The Verge er vanzelf wel over schrijven, zonder daarvoor een betaling te verlangen.

De Duitse website iPhone-ticker kreeg een tip binnen van een Duitse ontwikkelaar van een foto-app. AppGratis kon de app onder de aandacht brengen voor de genoemde bedragen van €1,10 en €2,20. Ze schatten daarbij in dat er in de Duitstalige App Stores zo’n 12.000 downloads zouden volgen: 10.000 op de iPhone en 2.000 op de iPad. Het zou betekenen dat de ontwikkelaar zo’n €15.400 zou moeten betalen om de app een dag lang gratis te maken én als aanbeveling terug te zien in de AppGratis-app. Nogmaals: het is natuurlijk prima als een ontwikkelaar hiervoor kiest. Maar een dienst die apps alleen selecteert als ontwikkelaars ervoor willen betalen, levert niet altijd een lijstje op dat voor gebruikers de meest interessante apps bevat.

Overigens is nog steeds niet duidelijk waarom de iPhone- en iPad-apps van AppGratis zijn weggehaald uit de App Store.

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.