Ruimtebesparende App Slicing-techniek nu echt actief
Na een kleine vertraging is App Slicing nu beschikbaar voor ontwikkelaars. Eigenlijk zou de ruimtebesparende techniek al meteen met de komst van iOS 9 beschikbaar zijn, maar Apple stelde het uit vanwege een bug. Bij het terugzetten van backups via iCloud, werd niet een juiste variant van de app teruggezet. Inmiddels zijn de problemen opgelost, meldt Apple vandaag in een bericht aan ontwikkelaars.

App Slicing is een van de technieken die onder de paraplu van
App Thinning vallen. Het moet ervoor zorgen dat apps die je downloadt kleiner zijn en daardoor minder ruimte innemen op je toestel. In plaats van een zo compleet mogelijke app met alle code, graphics en andere assets voor alle denkbare ondersteunde apparaten, krijg je een app die volledig op jouw toestel is toegesneden. Als gebruikers vanaf nu onder iOS 9.0.2 een app downloaden, zal App Slicing ervoor zorgen dat je een device-specifieke versie van de app krijgt geleverd. Andere technieken die Apple toepast om de downloadgrootte en bestandsgrootte te verkleinen, zijn On-Demand Resources en Bitcode.
Apple bracht vandaag ook nog twee andere nieuwsberichten voor ontwikkelaars uit. Het is vanaf nu makkelijker om WWDC-content te vinden. Je hoeft niet meer complete video’s te doorzoeken, maar kunt op trefwoord zoeken en daarna meteen achterhalen in welke video’s de term is gebruikt. Daarna kun je naar exact dat tijdstip springen. Een linkje naar dat specifieke moment kun je vervolgens weer delen met collega-ontwikkelaars. Verder is er geen sandbox meer voor ontwikkelen voor Game Center.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Werkt dat ook als je een update van een app binnenhaalt?
Wordt dit gelijk merkbaar voor alle apps, of moeten ontwikkelaars hun apps er geschikt voor maken? Heb ik even gemist geloof ik…
Doe maar wat app Thinning op de TomTom app. Dat scheelt een hoop!
Werkt dit ook al voor apps die al op je iPhone staan? Of werkt t bv pas als de ontwikkelaar een update uitbrengt? Beetje onduidelijk verhaal naar mijn mening.
Moet ik nu mijn apps opnieuw downloaded, of, bij apps die dit ondersteunen, werkt het automatisch bij updates?
@Coen: Bij de updates.
als jezelf iOS 9.0.2 hebt geïnstalleerd + de uitgever een update heeft uitgebracht van z’n app (denk ik toch)
Ik had net een update van eBay. Volgens mij heb ik nu een klein beetje ruimte terug gekregen.
// EDIT //
Nevermind, keek ff bij instellingen > gebruik, maar eBay ging van 80 MB naar 80MB. Dus in dat geval zag ik niks qua verschil.
// EDIT 2 //
Andere bron:
Oftewel, een app moet het wel ondersteunen. Dus app ontwikkelaars moeten dit zelf ondersteunen in hun volgende versie.
@Tey: Ik denk dat dat weinig verschil gaat maken. De UI elementen zouden hiervan gebruik kunnen maken, maar met betrekking tot kaarten zal hier weinig verandering in komen qua grootte.
Real Racing 3, voorheen ver over de 1Gb (richting 1,5Gb zelfs dacht ik), nu slechts 855Mb en dat zonder update… Knap! Niet dat het mij zoveel uitmaakt want heb nog voldoende Gb’s over 😉
@jochen: Stoer toch? 😉
Lijkt simpel, je stuurt een download opdracht via itunes waar je device id in zit en je krijgt een versie die alleen code voor device nodig is. Blijft voor mij de vraag waarom dit niet werkt op oude devices of waar een oudere ios op staat. Als ik een ipad3 met ios7 aan itunes hang ziet ie wat voor toestel het is en zou hij ook een compactere versie kunnen downloaden.
Wat ik nergens hoor of lees is dat zonder internet deze methode wel voor problemen zal zorgen. Even op het strand met mijn iPad een spelletje spelen in het buitenland bijvoorbeeld.
Wat ik ook niet lees is, dat ik apps/updates download met iTunes voor EN iPhone EN iPad EN iPod, krijg ik dan drie versies op mijn laptop? of een universele zodat het niet uitmaakt voor mijn verschillende devices. . . . .
Moet ik nu alle apps verwijderen en weer downloaden zodat ze aangepast worden?