Apple start zoekadvertenties in de App Store: zo werkt het in de praktijk

Apple is in de Amerikaanse App Store gestart met het tonen van advertenties. Bij het uitvoeren van een zoekopdracht, krijg je nu reclames te zien van relevante apps. Deze verschijnen boven de eerste zoekresultaten.
Benjamin Kuijten -

Apple is vandaag gestart met het tonen van zoekadvertenties in de App Store. Een week geleden begon Apple al met de verkoop van Apple Store-reclames, maar nu zijn de eerste advertenties live gegaan. Voorlopig alleen nog in de Amerikaanse App Store, maar het geeft wel een goed beeld hoe advertenties er precies uit komen te zien en wanneer je deze te zien krijgt.


App Store-advertenties

App Store-advertenties bij relevantie zoekopdrachten

De advertenties in de App Store verschijnen alleen bij het uitvoeren van een zoekopdracht. Zodra je zoekt naar bijvoorbeeld een weer-app, krijg je boven het eerste relevante zoekresultaat een advertentie te zien van een andere weer-app. De advertenties zijn dus niet willekeurig, maar het gaat daadwerkelijk om apps die passen bij de zoekopdracht. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je een advertentie van een willekeurige game voorgeschoteld krijgt als je zoekt naar een nieuwe mail-app. Wel krijg je bij dezelfde zoekterm telkens een andere relevante app te zien.

App Store-advertenties bij zoeken naar weer-app.

De advertenties verschijnen bovenaan de zoekopdracht tegen een lichtblauwe achtergrond, aangegeven met het woordje Ad voor de naam van de ontwikkelaar. De precieze content die getoond wordt, is echter wel willekeurig. De ene keer zie je van een app alleen de eerste tekst van de omschrijving, terwijl je de andere keer – bij dezelfde app – er screenshots bij te zien krijgt. Het formaat van de advertentie kan daardoor wat verschillen. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je schreeuwerige video’s of bewegende banners te zien krijgt, want de content die getoond mag worden bestaat alleen uit reeds goedgekeurde app-pagina’s. Alleen omschrijvingen en screenshots die al in de App Store staan, worden dus als advertenties weergegeven.

App Store advertenties bij zoeken naar Nintendo en adblock.

Toch krijg je bij een zoekopdracht niet altijd een advertentie te zien. Bij een zoekterm als to do krijg je de ene keer wel een appadvertentie te zien, terwijl de andere keer gewoon het eerste zoekresultaat bovenaan staat. Advertenties verschijnen bij allerlei soorten zoektermen. Van weather tot Nintendo en zelfs bij het zoeken naar adblock verschijnt bovenaan een advertentie van een app die advertenties tegen houdt. Advertenties verschijnen op dit moment alleen in de App Store op je iPhone en iPad en dus niet in iTunes. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer advertenties zichtbaar zullen zijn in de Nederlandse App Store.

Bekijk ook

App Store reclamebanners

Apple start met de verkoop van App Store-reclamebanners

Apple is begonnen met de verkoop van App Store-reclamebanners. Ontwikkelaars krijgen $100 tegoed om mee te experimenteren.

Informatie

Laatst bijgewerkt
6 oktober 2016 om 10:15
Onderwerp
Categorieën
Apple, Apps

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store logo.

Reacties: 15 reacties

  1. Triest dit. Iets wat je alleen bij Google verwacht. Shame on you Apple…

  2. @EOTB: precies. Triest.

  3. Origineel geplaatst door EOTB
    Triest dit. Iets wat je alleen bij Google verwacht. Shame on you Apple…

    Vind ik ook.
    Ik vond iAds van Apple destijds al vreselijk. Is de honger naar geld nog groeiende?

  4. Slechte zaak.

  5. Tja mensen de Apple kassa rinkelt al geruime tijd minder dus moeten er andere manieren bedacht worden. Reclame is de enige manier omdat dit ongewenst door je strot gedauwd kan worden. In de app store zal je er niets aan kunnen doen gelukkig via het web wel.

  6. Hopelijk komt er een optie om het uit te zetten.

  7. Idd, zeer schabouwelijk én met flauw bedrieglijk excuus van Apple om zogezegd de kleine indie developer een kans de geven om gevonden te worden. Ze pakken reeds 30% van de app, nu willen zo nog meer. Je kan per klik een bedrag instellen wat je wilt betalen als developer.

  8. Ik vind het een beetje dubbel. Inderdaad krijgt Apple 30% maar als ontwikkelaar heb je nu wel iets meer kans op dat ze juist jouw App kopen ipv de oorspronkelijke opgezochte App

  9. Tegenwoordig zoek ik via internet en laat me doorsturen naar de store, want de store geeft vaak niet de apps die ik zoek te zien.

  10. Origineel geplaatst door Johan
    Tegenwoordig zoek ik via internet en laat me doorsturen naar de store, want de store geeft vaak niet de apps die ik zoek te zien.

    “Zoek ik via internet”…

    Je bedoelt via Google? Dan laat je dat bepalen wat boven aan staat.
    Nee ok, duidelijk.

  11. Origineel geplaatst door Frits
    Ik vind het een beetje dubbel. Inderdaad krijgt Apple 30% maar als ontwikkelaar heb je nu wel iets meer kans op dat ze juist jouw App kopen ipv de oorspronkelijke opgezochte App

    Hoezo meer kans? Je moet er voor betalen hé, dus hoe meer $$$$ er in, hoe meer kans dat je er op komt te staan. Maw jou marketing budget zal bepalen of je daar staat of niet, en wie heeft er nu juist een oorlogsbuit of investeringsronde op zak? Niet de kleine indie developer.

  12. @Gabor: Absoluut niet. Eerst op Duckduckgo en als ik het daar niet vind, dan op startpage.com. ook Red Onion browser is een goede zoekmachine. Ik heb niets van Google, zelfs geen Google Maps. Mijn gmail werk ik ook niet meer mee.

  13. Sjonge wat loopt iedereen te zeuren. Wat maakt dat nou uit. Je zoekt een app en je krijgt bovenaan een andere app te zien van hetzelfde genre. Dat is toch alleen maar handig?? En zoniet dan negeer je het gewoon. En een app maker kan er voor kiezen om tegen betaling zijn app te promoten. Of hij/zij kan er voor kiezen om dit niet te doen. Niet meer en niet minder. Dus hou op te zeuren. Stelletje negatievelingen hier

  14. @Eddy Van Hoeserlande:
    Bla bla bla, een hoop geblaas waaruit blijkt dat je niet goed leest. Je hebt nu iets meer kans om je App te verkopen indien er op een soortgelijke App gezocht wordt. Wat wil je dan? Helemaal niet opvallen tussen al die -tig dezelfde Apps? Hoe promoot je normaal je App?
    Daarom, een hoop geblaas om niets.

  15. @Suzanne: Ik vind dat onhandig. Als ik A zoek, zie ik het liefst het eerst A en niet iets anders, want dat leidt af en kost meer tijd. Het is ook klantonvriendelijk, want de kezuze van de klant wordt zo niet meteen gehonoreerd. Als je in een winkel of op de markt bent wil je ook niet eerst iets anders aangeboden krijgen.
    Maar de app markt is allang rot: er zijn ook professionele app reviewers, die er voor zorgen dat die en die apps de meeste sterren krijgen.