Apple is begonnen met de verkoop van reclames in de App Store. Met een e-mail aan ontwikkelaars maken ze duidelijk dat er vanaf nu geboden kan worden op posities bovenin de zoekresultaten. De reclames zullen vanaf 5 oktober te zien zijn als je naar apps zoekt.

Op bovenstaande afbeelding zijn de reclames te herkennen aan de blauwe achtergrondkleur.
Zoekadvertenties voor apps
Ontwikkelaars kunnen via de speciale Search Ads-website advertentieblokken kopen. Om te zorgen dat het meteen stormloopt krijgen ontwikkelaars de mogelijkheid om gratis te proberen met $100 advertentietegoed.
In juni kondigde Apple aan dat er promotiebanners in de App Store zouden komen. Dat deden ze voorafgaand aan het WWDC-evenement. Het moet ervoor zorgen dat bepaalde apps beter gevonden kunnen worden in de zoekresultaten. Speciale algoritmes zorgen ervoor dat je apps te zien krijgt die aansluiten op jouw zoekopdracht.
Apple maakt nooit reclame voor bepaalde apps, al hebben ze wel secties zoals ‘Deze week populair’ en ‘Onze favoriete nieuwe games’. Daar wordt echter niet voor betaald. Apple vindt dat de zoekadvertenties nuttig zijn, omdat ze apps van onafhankelijke ontwikkelaars voor het voetlicht brengen, maar niet te opdringerig zijn. Ook zou het systeem veilig en transparant zijn. Betaalde plaatsingen zijn gemarkeerd als ‘Ad’ en je krijgt maar één advertentie per zoekopdracht te zien. Ook belooft Apple geen gebruikersdata te analyseren en krijgen gebruikers onder de 13 jaar geen banners te zien.
Doelgroepen
Voor het tonen van de advertenties gebruikt Apple de volgende informatie, waarmee ze gebruikers in groepen indelen:
- Toestelinformatie: instellingen van de toetsenbordtaal, type apparaat en internetverbinding.
- Locatie van het apparaat: dit kun je eventueel uitschakelen via de instellingen. De locatie wordt niet op Apple’s ad-platform vastgelegd en er worden geen profielen gemaakt, belooft Apple.
- App Store-zoekopdrachten: op basis van je zoektermen worden relevante ads getoond. Dit is logisch, want daarop zijn de advertenties immers gericht.
- Apple Nieuws: aan de hand van gelezen artikelen krijg je passende reclames te zien. Deze dienst is nog niet live in Nederland en België.
Ontwikkelaars betalen op basis van Cost Per Tap. Als je op de advertentie tikt levert dat dus al meteen geld op voor Apple, ook als mensen het niet installeren. Om de geldkraan wat af te knijpen kun je een dagelijks maximum instellen. Er is geen minimum.
Vanaf 5 oktober kunnen Amerikanen de advertenties verwachten op toestellen met iOS 10, dat trouwens al op de helft van de iOS-devices geïnstalleerd staat. De overige landen volgen later.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Film 'iHostage' over Apple Store-gijzeling is binnenkort te zien op Netflix: spannend of smakeloos? (28-03)
- iPhone mini definitief verleden tijd: geen kleine modellen in de toekomst (27-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
- Dit verklapt de uitnodiging van de WWDC 2025 over iOS 19 (26-03)
- Apple kondigt WWDC 2025 aan: op deze datum worden iOS 19 en meer onthuld (25-03)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Het is nu alleen nog beschikbaar voor de Verenigde Staten en alleen nog voor iPhone (geen iPad en dergelijke). Het zal wel even duren voordat het beschikbaar in NL wordt, als je kijkt naar hoe lang Apple er over doet om andere diensten (Business Connect bijv.) naar de EU te brengen.
Vraag me af wat de toegevoegde waarde is voor de kleine zelfstandige ontwikkelaar. De grote softwarehuizen hebben sowieso geld genoeg om de hele advertentiestore leeg te kopen en hun apps nog meer te promoten, daar kom je als kleine jongen (of klein meisje) toch niet tussen. Oftewel: alleen maar extra geld in het laadje van Apple!
@Wim van Driel: Volledig mee eens!
Die reclame werd zo ie zo al gedaan door de grote jongens. Ze staan regelmatig in de top 10, uitgelicht, onze favorieten etc. Ze zijn vaak helemaal niet vernieuwd of verbeterd. Ruimte kan dus gewoon gekocht worden.
‘Sowieso’ bedoel je?
Zo staat het in de mail van Apple : “Smart and flexible.
Search Ads was designed to be effortless for small and independent developers. …”. Ben benieuwd hoe dat ze dat gaan hard maken.
Je kan dus bepalen hoeveel je betalen wilt per klik. Stel ik zeg 1€, dan kan het zijn dat er iemand boven je komt te staan omdat hij meer wilt betalen per klik. Denk dat op deze manier het ‘Software as a Service’ model nog maar zal gepushed worden. Het zullen sowieso die jongens zijn die het hardst reclame gaan maken. Zij moeten je het meest overtuigen om hun diensten te nemen zodat ze je iedere maand kunnen factureren. Apple beseft blijkbaar niet dat het juist die oplossingen zijn waar ze niks aan verdienen en nu krijgen zij de kans om bovenaan in het lijstje te komen. Well done Apple!!