Apple is van plan om de App Store een flinke opknapbeurt te geven. Een geheim team van zo’n 100 mensen is bezig met de reorganisatie. Eén van de aanpassingen zou wel eens tot boze reacties kunnen leiden. Apple overweegt namelijk een betaalde zoekfunctie, waarbij ontwikkelaars betalen om prominenter in de zoekresultaten te staan. Google doet dat al in de Play Store. Vooral bij games krijg je gesponsorde resultaten te zien.
Gesponsorde zoekresultaten
De afbeelding hieronder laat zien hoe Apple op dezelfde manier voorrang zou kunnen geven aan ontwikkelaars die betalen voor extra reclame. Zoeken en vinden van leuke apps is al jarenlang een probleem in de App Store. Er zijn wel wat aanpassingen gedaan, maar die leidden nauwelijks tot verbetering.
Sinds eind vorig jaar is Phil Schiller verantwoordelijk voor de App Store en hij zou al flink aan de slag zijn gegaan, met een geheim team. Google verdient het merendeel van z’n inkomsten met betaalde zoekresultaten, maar voor Apple zou het nieuw zijn. Ze zouden op die manier meer kunnen profiteren van de gigantische reclamebudgetten van grote Supercell, die veel geld ervoor over hebben om ‘Clash of Clans’ en ‘Clash Royale’ te promoten. Nu gebeurt dat nog vooral op Facebook en via pop-ups in andere games.
App Store-reorganisatie
De groep van 100 medewerkers die aan de vernieuwde App Store werkt, zou voor een deel bestaan uit engineers van Apple’s advertentiedienst iAd. Het team wordt geleid door Apple’s vice-president Todd Teresi, die ook hoofd van iAd was.
De App Store is belangrijk voor Apple: het is een van de redenen dat de iPhone en iPad zo populair zijn geworden. Hoe meer apps je op je toestel hebt geïnstalleerd, hoe lastiger het is om naar een toestel van een andere fabrikant over te stappen. Apple krijgt bij betaalde apps 30 procent van de omzet. Vorig jaar leverde dat, samen met andere diensten, 20 miljard dollar op jaarbasis op.
Apps vinden steeds moeilijker
De App Store bestaat sinds 2008 en heeft nu 1,5 miljoen apps. Voor kleine ontwikkelaars is het vaak moeilijk om zichtbaar te worden. Gebruikers hebben al meer dan 100 miljard apps gedownload sinds de winkel van start ging, maar vaak gaat het steeds om dezelfde apps van bekende namen als Facebook en Twitter. In 2012 nam Apple de appzoekmachine Chomp over, om de vindbaarheid van apps te verbeteren. Maar echt veel resultaat heeft dat tot nu toe niet gehad.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 6 reacties