Update 12 juli 2023: Zoals eerder aangekondigd, heeft Apple de advertenties in het Vandaag-tabblad van de App Store kleiner gemaakt. Sinds vandaag verschijnen de advertenties niet meer in het formaat van de App Store-verhalen, maar in een kleinere balk onder de uitgelichte app op het Vandaag-tabblad. Daardoor valt de reclame minder op en hoef je dus minder ver te scrollen om de volgende uitgelichte app te kunnen zien.
De wijziging wordt automatisch doorgevoerd en is zichtbaar in zowel Nederland als België, evenals alle andere landen met App Store-advertenties. Iedereen met iOS 16.4 of nieuwer ziet de reclames in het Vandaag-tabblad.
Update 21 juni 2023: De reclames in de App Store die sinds oktober 2022 getoond worden op het Vandaag-tabblad, worden een stuk minder prominent. In plaats van advertenties die net zo groot zijn als de uitgelichte App Store-verhalen, worden de reclames als een smalle balk getoond, met daarin alleen het logo en de naam van de app, naast de downloadknop. Je ziet dus geen screenshots meer.
Apple zegt dat deze verandering ervoor zorgt dat ontwikkelaars minder tijd kwijt zijn aan het indienen van deze reclame’s bij Apple ter goedkeuring. Ook zal de goedkeuring ervan sneller gaan. Een ander voordeel voor ontwikkelaars, is dat de volledige advertentie meteen te zien is als je het Vandaag-tabblad opent. Je hoeft niet meer te scrollen om bijvoorbeeld de naam van de app en de downloadknop in de advertentie te zien. Tegelijkertijd zijn ze door het smallere ontwerp veel minder opvallend en staan ze de App Store-lijstjes en uitgelichte verhalen minder in de weg.
De verandering wordt in juli doorgevoerd en geldt voor alle landen waar reclame’s in het Vandaag-tabblad zichtbaar zijn (waaronder in Nederland en België). Of Apple ook strenger gaat zijn voor het type apps dat geadverteerd wordt, is niet duidelijk. Kort na de introductie van nieuwe advertenties, was er veel kritiek dat er veel gokapps verschenen. Deze waren ook zichtbaar onder individuele apppagina’s, waar de maker van de app terecht ontevreden over waren. Kort na de kritiek besloot Apple wel om reclames voor gokapps en enkele andere categorieën te pauzeren.
Update 27 oktober 2022: Apple zegt “reclames te hebben gepauzeerd in de App Store die met gokken en een aantal andere categoriëen te maken hebben”, zo meldt MacRumors. Mogelijk komen ze nog wel terug. Elders op internet legt een voormalig engineer uit, dat het personeel fanatiek tegenstander van de advertenties was. Tim Cook zag echter hoeveel geld Facebook en Google uit advertenties haalden, en wilde ook meeprofiteren. “Dit was het sterkste protest dat ik in mijn tijd bij Apple heb gezien”, aldus Shac Ron, die nu bij Nvidia werkt. Ron was tien jaar lang Senior Kernel Engineer bij Apple en was erbij toen de App Store van start ging. De protesten hadden echter geen zin: al tijdens de meeting met het management werd zonneklaar dat ze niet echt luisterden. Ron noemt het “een belediging voor onze klanten”, waarbij nog maar eens duidelijk wordt wie de echte klant is: de adverteerder, net als bij Facebook en Google.
Update 26 oktober 2022: De App Store-reclames zijn inmiddels live, maar leiden bij ontwikkelaars tot verontwaardiging. Slechts een paar uur na de start klaagden enkele prominente ontwikkelaars al over smakeloze gokadvertenties op hun App Store-pagina. Ze hebben hier geen controle over en de apps zijn ook irrelevant voor wat je zoekt. Zo wordt bij de podcast-app Overcast van Marco Arment een reclame voor sportweddenschappen getoond en worden bij de serieuze apps van Simon Støvring casino-apps gepromoot.
“De productpagina van mijn app toont gokreclames, waar ik het echt niet mee eens ben”, zei Arment in een tweet. “Apple zou het ook niet OK moeten vinden.” Volgens Arment geeft Apple adverteerders de mogelijkheid om hun app in een heel andere categorie te tonen. Daardoor kunnen casino-apps bij een podcast-app verschijnen.
Het gaat overigens niet alleen om gokreclame, maar ook om andere smakeloze reclame. Bij Apple’s Boeken-app staat een reclame voor ‘adult videochat’, bij de Disney+ app krijg je een reclame voor waarzeggers die je huwelijk kunnen redden en bij een relatie-app verschijnt een advertentie voor een dating-app.
Ontwikkelaars vinden dat Apple z’n principes verloochend en alleen maar hebzucht toont. Apple verdient aan de advertenties, maar haalt ook 15% tot 30% binnen van de aankopen die gokverslaafden uitgeven. Het zou volgens juridisch expert Florian Mueller bovendien leiden tot concurrentievervalsing, omdat ontwikkelaars gedwongen worden om advertenties in te kopen voor hun eigen apps. Bij de introductie van iAds beloofde Steve Jobs ooit dat het geen rotzooi zou zijn, maar dat gebruikers de advertenties smaakvol en interessant zouden vinden. Dat standpunt is nu volledig overboord gegooid.
Update 23 oktober 2022: Apple heeft in een e-mail aan ontwikkelaars aangekondigd dat de extra reclames vanaf dinsdag 25 oktober van start gaan. Dit geldt voor alle landen wereldwijd, behalve China. Alle reclames in de App Store hebben een blauwe achtergrond en een icoontje met de tekst ‘Ad’.
Op het Vandaag-tabblad kan een app prominent op de voorpagina verschijnen, zodat gebruikers ze meteen zullen zien. Het is de eerste keer dat er op het Vandaag-tabblad reclames te zien zijn, terwijl het voorheen werd gevuld door redactionele content. Met “You Might Also Like” kunnen ontwikkelaars hun app ook op andere pagina’s laten verschijnen. Volgend juridisch expert Florian Mueller betekent het exta kosten voor ontwikkelaars, die advertentieruimte op hun eigen app-pagina moeten inkopen, om te voorkomen dat de concurrentie er met een klant vandoor gaat.
Voorheen waren in de App Store alleen reclames in de zoekresultaten te zien, op basis van zoektermen. Vanaf dinsdag kun je op vier plekken advertenties zien. Apple wil hiermee de advertentie-inkomsten verdrievoudigen naar $10 miljard par jaar, zegt Bloomberg. Er zouden ook reclames in de Apple Kaarten-app staan gepland.
Update 14 september 2022: Inmiddels is duidelijk wanneer Apple de nieuwe App Store-reclames wil gaan uitrollen. Na de aankondiging van deze zomer, zullen de nieuwe reclames vanaf het einde van het jaar uitgerold worden. Of dit eerst alleen in de VS is of meteen wereldwijd, is niet helemaal duidelijk. Ontwikkelaars zijn in ieder geval uitgenodigd door Apple voor een online sessie over de nieuwe locaties voor App Store-reclames.
Zoals eerder al aangekondigd, gaat de App Store straks ook advertenties voor apps tonen op het Vandaag-tabblad en onderaan individuele app-pagina’s. Verderop in dit artikel zie je hoe dit eruit gaat zien.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 1 augustus 2022
Sinds voorjaar 2019 vind je ook in de Nederlandse App Store reclames voor apps, los van de getoonde apps die door de App Store-redactie zijn geselecteerd. De reclame verscheen eerst alleen maar na het invoeren van een zoekopdracht, maar ruim een jaar geleden kwam er nog meer reclame in het App Store Zoek-tabblad bij. Inmiddels kijkt Apple nog verder waar op een subtiele manier App Store-reclames getoond kunnen worden. Tegenover onder andere MacRumors zegt Apple dat ze binnenkort reclames voor apps gaan tonen op onder andere het Vandaag-tabblad, zeg maar de voorpagina of etalage van de App Store.
App Store-reclame komt naar Vandaag-pagina
Apple start binnenkort met enkele ontwikkelaars met het tonen van de nieuwe reclames in de App Store. Deze verschijnen op het Vandaag-tabblad, de eerste pagina die je ziet als je de App Store opent. Op deze pagina publiceert Apple dagelijks nieuwe App Store-verhalen, waarin apps door het team van de App Store uitgelicht worden. Maar naast de speciaal geselecteerde apps, verschijnen er dus ook apps in de vorm van een reclame. Het verschil is dat een ontwikkelaar voor deze specifieke positie betaald heeft, terwijl de overige pagina’s uitgekozen zijn door het App Store-team.
Reclame onderaan een app-pagina (links) en in het Vandaag-tabblad (rechts), beide te herkennen aan het blauwe woordje Ad (Reclame in het Nederlands).
De reclames zullen te herkennen zijn aan het blauwe woordje reclame, maar verder zien de advertenties voor apps er op het Vandaag-tabblad hetzelfde uit als de andere getoonde apps. Als je gepersonaliseerde reclames bij Apple ingeschakeld hebt, zul je merken dat de getoonde apps aansluiten bij jouw voorkeuren. Zet je dit uit, dan krijg je alsnog advertenties voor apps te zien, maar zijn deze minder op jouw smaak toegespitst.
Naast het Vandaag-tabblad komt er nog een extra plek bij waar Apple advertenties gaat tonen. Onderaan een App Store-pagina van een app vind je nu al een kopje Suggesties voor jou. Hier staan meer soortgelijke apps, gebaseerd op het type app van de pagina die je op dat moment bekijkt. Maar ook hier verschijnen binnenkort reclames. Deze zijn, naast het woordje reclame, ook te herkennen aan het blauwe kader. Datzelfde onderscheid maakt Apple nu ook al bij het Zoek-tabblad en de zoekfunctie.
De huidige reclame in de App Store.
Of je er als gebruiker echt last van gaat krijgen, lijkt wat overdreven. In principe is de App Store één grote reclame voor apps, ondanks dat de getoonde selectie onafhankelijk uitgekozen is door het App Store-team. Maar een kritische noot bij een App Store-verhaal zal je niet snel tegen komen.
Waarom juist nu meer reclames?
Apple benadrukt in een statement dat je alleen reclames ziet voor apps die goedgekeurd zijn voor de App Store. Je zult dus niet naar een willekeurige website gestuurd worden als je op zo’n reclame tikt. Apple zegt dat de privacy van gebruikers gewaarborgd is. De reden dat Apple juist nu kiest voor meer reclame in de App Store, is mogelijk omdat de App Store al langer onder vuur ligt. In meerdere landen wordt onderzocht of Apple een machtspositie heeft en ook veel ontwikkelaars zijn daar boos over. Meer reclame in de App Store kan dan gezien worden als een zoethoudertje. Apple kan dan laten zien dat ze wel degelijk iets terug doen voor ontwikkelaars. In het persbericht heeft Apple dan ook een ontwikkelaar gevonden die positieve uitspraken wilde doen over de reclames. De ontwikkelaar van de app AllTrails zegt dat de bestaande appadvertenties hen geholpen heeft om nieuwe gebruikers aan te trekken. Het is volgens de maker een belangrijk onderdeel van de groei van het bedrijf.
Hoewel er nog niks gezegd is over een exacte timing, denken we dat de nieuwe reclames ergens in de komende weken zullen verschijnen. Of ze ook meteen in de Nederlandse App Store te zien zijn, is nog niet helemaal duidelijk. We verwachten wel dat de reclames op den duur ook in Nederland te zien zijn.
- 2023 - 12 juli: Artikel bijgewerkt na uitrol van vernieuwde kleinere advertenties op Vandaag-tabblad in de App Store.
- 2023 - 21 juni: Artikel bijgewerkt na aankondiging dat de reclames op het Vandaag-tabblad kleiner worden.
- 2022 - 14 september: Artikel bijgewerkt met releasetiming voor de nieuwe reclames.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Weekend kijktips: Silo, Mike Tyson, Zondebokken en meer (16-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiƫle App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 18 reacties