Apple past zoekalgoritme van App Store aan na kritiek over eigen apps

Apple heeft het algoritme voor de zoekfunctie van de App Store aangepast. Er was eerder felle kritiek dat meerdere van Apple's eigen apps bovenaan de zoekresultaten kwamen, zelfs bij ongerelateerde zoektermen.

Deze zomer kwam de Wall Street Journal met een onderzoek dat uitwees dat Apple’s eigen apps steevast bovenin de zoekresultaten kwamen. Apple ontkende dat de eigen apps hoger in de App Store kwamen. De reden dat Apple’s eigen apps nu niet meer aanzienlijk vaker in de zoekresultaten verschijnen dan de apps van andere ontwikkelaars, is dat Apple op 12 juli jongstleden een aanpassing doorgevoerd heeft. Apple heeft nu aan de New York Times toegegeven dat Apple’s eigen apps de hoogste resultaten vulden.

Apple past zoek algoritme App Store aan

Uit onderzoek van de New York Times blijkt dat Apple’s eigen apps bij minimaal 700 zoektermen bovenaan de resultaten verschijnt. Samen met Sensor Tower heeft de krant data van de afgelopen zes jaar geanalyseerd. Bij een zoekterm verschenen maar liefst veertien Apple-apps in de zoekresultaten, voordat apps van derden in beeld kwamen. Op basis van deze resultaten heeft Apple het algoritme aangepast. Phil Schiller en Eddy Cue leggen uit dat Apple niet bewust de zoekresultaten gemanipuleerd heeft. Dat Apple’s apps zo hoog staan, heeft volgens hen ook te maken met de populariteit van de apps.

Bekijk ook
Apple ontkent eigen apps hoger in App Store te tonen

Apple ontkent eigen apps hoger in App Store te tonen

Volgens de Wall Street Journal komen eigen apps van Apple steevast hoger in de zoekresultaten. Apple voerde een eigen onderzoek uit en beweert het tegendeel: er zouden 42 factoren aan te pas komen om te bepalen welke resultatenlijst je te zien krijgt.

In de zoekfunctie van de App Store zit een functie verwerkt, waardoor apps van dezelfde ontwikkelaar vaak bij elkaar in de zoekresultaten verschijnen. Dit is mogelijk ook de oorzaak van de vele ongerelateerde zoekresultaten bij een specifieke zoekterm, zoals “music”. Behalve de Muziek-app, verschenen ook GarageBand, iTunes Remote, Logic Remote en zelfs de Clips-app bovenaan de resultaten.

Schiller noemt het geen fout, maar geeft aan dat ze het algoritme verder verbeterd hebben. Bij de zoekterm “TV” verschijnen er nu nog twee apps van Apple bovenaan de resultaten, terwijl dit voorheen vier was. Voor alle Apple-apps is het groeperen van de zoekresultaten nu uitgeschakeld. Hiermee wil Apple ook andere ontwikkelaars een kans geven hoog in de zoekresultaten te komen.

Toch verschijnen Apple’s apps ook nu nog vaak bovenaan de zoekresultaten, al heeft dat mogelijk ook te maken met de standaard appnamen die Apple gebruikt. Zoeken op “muziek” levert nu eenmaal vooral apps waarin de term “muziek” in de naam van de app staat. Termen waarbij Apple nog steeds bovenaan staat in de resultaten zijn onder andere books, music, news, podcasts, video, TV, notes, message en cloud.

Meer statistieken en analyses over de zoekfunctie van de App Store, lees je in het complete artikel van de New York Times.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiƫle App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.