Reacties voor: Ruimtebesparende techniek App Thinning uitgesteld in iOS 9

Apple ondersteunt nog geen App Thinning in iOS 9, de techniek waarbij je een uitgeklede versie van een app kunt downloaden, die helemaal is afgestemd op jouw toestel.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 24 reacties

  1. Logisch dat ze het dan nog even uitstellen.

    Zou een mooie boel zijn als je een iPhone 4s hebt met 200 apps, vervolgens een iPhone 6s koopt, je reservekopie terugzet en opeens met 200 crappy iphone 4s apps zit opgescheept op je gloednieuwe 6s

  2. In de betafase regel/beslis/bepaal je dit soort zaken, niet NA de uitrol over 500 miljoen apparaten
    Deze clowns weten echt niet meer waar ze mee bezig zijn

  3. Origineel geplaatst door Peter: In de betafase regel/beslis/bepaal je dit soort zaken, niet NA de uitrol over 500 miljoen apparaten
    Deze clowns weten echt niet meer waar ze mee bezig zijn

    misschien is bijna niemand toen over gestapt van toen.

  4. Origineel geplaatst door Peter
    In de betafase regel/beslis/bepaal je dit soort zaken, niet NA de uitrol over 500 miljoen apparaten
    Deze clowns weten echt niet meer waar ze mee bezig zijn

    Dit is niets ernstigs ze hebben enkel de functie uitgesteld die de IPA in stukjes deelt en serveert ipv iedereen altijd de universele app. Praktisch niemand merkt er wat van. Beetje overdreven reactie 😉

  5. Origineel geplaatst door Floepert
    Dit is niets ernstigs ze hebben enkel de functie uitgesteld die de IPA in stukjes deelt en serveert ipv iedereen altijd de universele app. Praktisch niemand merkt er wat van. Beetje overdreven reactie 😉

    Dat niemand er iets van merkt wil niet zeggen dat ze bij Apple een zooitje van maken.

  6. Origineel geplaatst door Floepert:
    Dit is niets ernstigs ze hebben enkel de functie uitgesteld die de IPA in stukjes deelt en serveert ipv iedereen altijd de universele app. Praktisch niemand merkt er wat van. Beetje overdreven reactie 😉

    Origineel geplaatst door Micky
    Dat niemand er iets van merkt wil niet zeggen dat ze bij Apple een zooitje van maken.

    Er zit een behoorlijke infrastructuur achter. Eigenlijk ben ik nogal verbaasd dat dit het enige probleem daarmee is.

  7. Ze hadden gewoon geen iPhone 6/6s met maar 16GB moeten uitbrengen. Dan was dit allemaal niet nodig geweest.

  8. Ongeacht formaat iPhone moet dit juist wel uitgebracht worden. Het beperkt ook onnodig data verbruik op wereldniveau.
    Denk even globaal.
    Buiten dat is het veel efficienter voor iedereen. Ook met een 64 gb telefoon is dit handig. Scheelt mij ook veel ruimte. Alleen al mijn apps nemen meer dan 20gb in.

    Bovendien is het alleen maar goed dat ze iets uitstellen in plaats van dat er een zooitje wordt gemaakt als het wordt uitgebracht terwijl er fouten in zitten.
    Beetje kortzichtige en ongeduldige reactie hierboven…

  9. Jullie halen wat zaken door elkaar, of maken het er op zijn minst niet helderder op. App Thinning is een verzameling van technieken die bedoeld zijn om de opslagruimte die een app inneemt op je device terug te brengen. Slicing is daar één van en is waar het hier om gaat. Een andere belangrijke is On-demand Resources, iets dat vooral onder de aandacht kwam i.v.m. de limiet op app-grootte voor de Apple TV.

  10. Origineel geplaatst door ross
    … Het beperkt ook onnodig data verbruik op wereldniveau….

    Niet per se, als je bedenkt dat voortaan apps niet meer in je Backup op je Mac/PC kunnen staan en dus altijd uit de store gedownload moeten worden. “Transfer purchases” naar je iTunes-library werkt dan ook niet meer sinds iOS 9.

  11. Belachelijk dat je een feature aankondigt, één van de weinige grote verbeteringen in iOS9, om vervolgens te zeggen dat het voorlopig nog niet komt omdat ze er niet klaar voor zijn. De meesten hier proberen dat weer goed te praten, maar eigenlijk liegt Apple hun achterban voor, dat is niet goed te praten. Normaal gesproken kondig je pas een nieuwe feature aan, wanneer het door alle interne testfases is gekomen. Ze hebben geluk dat Android zo’n gaar, niet-intuïtief, onoverzichtelijk en instabiel besturingssysteem is, waardoor ze gewoon ongestraft keer op keer kunnen teleurstellen.

  12. Ik heb inderdaad problemen met backups via iCloud. Normaal zou ik dat niet erg vinden, maar ik hoop dat er een oplossing is voordat ik binnenkort de iPhone 6 ga halen en ik daar graag een backup op wil zetten. Iemand die toevallig weet of Apple ermee bezig is?

  13. Apple heeft de laatste tijd wel last van bugs die op het laatste moment worden gevonden waardoor dingen worden uitgesteld.

    Ik zeg een watchOS 2.

  14. Origineel geplaatst door Tevilnelg
    Er zit een behoorlijke infrastructuur achter. Eigenlijk ben ik nogal verbaasd dat dit het enige probleem daarmee is.

    De infrastructuur van Apple is inderdaad aanzienlijker dan menigeen denkt. Neemt niet weg dat de AppleStore door de slicingproblematiek ook flink te kampen heeft met vertragingen, althans hier in België wel in ieder geval. Hoop dat de iPhone 6S van moeder de vrouw snel gebruikt kan worden door mij als testapparaat! 😉

  15. Ik blijf een grote Apple Fan maar zou ze toch waarschuwen als je iets beloofd moet je het wel nakomen 😉 maar het is inderdaad beter dat ze het eventjes uitstellen als het niet comfortabel werkt

    Origineel geplaatst door Tevilnelg:
    Er zit een behoorlijke infrastructuur achter. Eigenlijk ben ik nogal verbaasd dat dit het enige probleem daarmee is.

    Origineel geplaatst door timosha
    De infrastructuur van Apple is inderdaad aanzienlijker dan menigeen denkt. Neemt niet weg dat de AppleStore door de slicingproblematiek ook flink te kampen heeft met vertragingen, althans hier in België wel in ieder geval. Hoop dat de iPhone 6S van moeder de vrouw snel gebruikt kan worden door mij als testapparaat! 😉

    ah ik ben dan niet de enige die die indruk had dat het allemaal wat traag gaat in de store momenteel

  16. @ross: Even wat meer uitleg.
    Met app slicing (of zoals de uitvinder Google het noemt “App Serving”) wordt de AppStore een grotere data-streamer dan heel iTunes bij elkaar.
    Apps worden dan nl. door honderden miljoenen gebruikers elke keer weer gestreamd en dat gaat ongehoord veel internetverkeer vergen.
    Je hebt dan een serverpark voor de AppStore nodig dat je niet even 1,2,3 bouwt en het hele business model van Apple zal kantelen (een beetje alsof je gratis Netflix op deze schaal weggeeft)
    Dus zeg ik dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat houdt in dat bij Apple wel degelijk engineers rondlopen die het heel goed snappen maar dat deze het kennelijk afleggen tegen de commerciële bolwerken.
    Het collectief trekt dus veel te grote schoenen aan.
    Intussen ben ik ervan overtuigd dat SW Engineering olv. Graig Federighi in heftig dispuut verwikkeld is met die bolwerken en blij is dat de boel nu een keer escaleert en ze daar een keer heel goed naar hem gaan luisteren.

  17. Origineel geplaatst door Peter
    Even wat meer uitleg.
    Met app slicing (of zoals de uitvinder Google het noemt “App Serving”) wordt de AppStore een grotere data-streamer dan heel iTunes bij elkaar.
    Apps worden dan nl. door honderden miljoenen gebruikers elke keer weer gestreamd en dat gaat ongehoord veel internetverkeer vergen.
    Je hebt dan een serverpark voor de AppStore nodig dat je niet even 1,2,3 bouwt en het hele business model van Apple zal kantelen (een beetje alsof je gratis Netflix op deze schaal weggeeft)
    Dus zeg ik dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat houdt in dat bij Apple wel degelijk engineers rondlopen die het heel goed snappen maar dat deze het kennelijk afleggen tegen de commerciële bolwerken.
    Het collectief trekt dus veel te grote schoenen aan.
    Intussen ben ik ervan overtuigd dat SW Engineering olv. Graig Federighi in heftig dispuut verwikkeld is met die bolwerken en blij is dat de boel nu een keer escaleert en ze daar een keer heel goed naar hem gaan luisteren.

    Volgens mij ben jij degene die het niet snapt. App slicing heeft NIKS te maken met streamen. Er wordt eenmalig iets gedownload en dat is minder dan zonder app slicing.

    On-demand Resources is een ander verhaal en daar zal je het dan ook wel over hebben… Maar ik denk niet dat Apple zich technisch daar veel zorgen over hoeft te maken. Ze hebben al aardig wat resources staan, wat dacht je van iCloud backup van elk iDevice elke nacht…

  18. @Peter: Dat is uitleg die niet echt helpt. Je haalt de onderdelen ‘slicing’ en ‘on-demand resources’ van ‘app thinning’ door elkaar. En wekt de indruk zelf beiden niet helemaal (of helemaal niet) te begrijpen.

    *Slicing kan juist voor minder dataverkeer zorgen omdat vanuit de app-store kleinere apps, ‘op maat gesneden’ voor jouw iDevice, gedownload hoeven te worden. Eenmalig wel te verstaan.

    *Tot op zekere hoogte geldt dat zelfs ook voor on-demand resources omdat niet ineens een volledige app gedownload wordt maar een basis (logica en de eerste paar levels bv), en dat de rest pas gedownload wordt wanneer en als je ze gaat spelen. Voor al die gebruikers die een (grote) game-app eventjes uitproberen en vervolgens nooit meer spelen of zelfs deïnstalleren omdat het niet bevalt hoeft dus veel minder gedownload te worden. En voor spelers die een spel wel van A tot Z uitspelen hoeft aanvankelijk geen bitje meer gedownload te worden, maar de ettelijke MB’s van de volledige app worden wel beter verdeeld in de tijd zodat de piekbelasting van netwerken en servers toch afneemt tov één grote ‘monolithische’ app. De enige extra belasting ontstaat als on demand resources worden verwijderd, wat volgens Apple alleen gebeurt als ze overbodig zijn geworden en je device vol begint te raken, èn de resources vervolgens toch nog een keer nodig blijken. Van ‘continu streamen van apps’ is dus absoluut geen sprake.

    *De problemen die nu de uitrol van app thinning in de weg staan concentreren zich rond slicing, maar om een heel andere reden dan jij schetst. Als je nu een app installeert en vervolgens een (iCloud òf iTunes) backup maakt inclusief deze app dan bevat die backup alleen de onderdelen die voor je huidige iDevice gedownload zijn. Als je vervolgens deze backup terug wilt zetten naar een nieuw iDevice krijg je daar (zoals het nu nog gaat) alleen de voor je oude iDevice relevante onderdelen (‘slices’) mee terug, maar mis je de voor je nieuwe device relevante.

    *Logisch dat Apple hier niet 1-2-3 een quickfix voor heeft, dit is waarschijnlijk een ‘oeps’ van het ‘terug naar de tekentafel’ type 😳, een fundamentele lacune in het ontwerp. Veelzeggend is Apple’s formulering “App slicing will be reenabled with a future software update”… met welke update lijken ze dus zelf ook nog niet te weten 😕

    Je hebt wel gelijk dat het wel heel slordig is dat ze daar nu pas achter komen. En dat ze zelf de gevolgen van hun aanpassing(en) niet helemaal lijken te overzien. Bij de afdeling SW engineering wel te verstaan.

    *Zie deze uitleg van Apple zelf over alledrie de onderdelen van app thinning.

  19. @Ferryman: In iCloud backups staan toch nooit apps ‘zelf’? Alleen maar een verwijzing ernaar?
    Als je dan je iCloud backup terugzet, zou hij toch gewoon de app ‘schoon’ uit app store moeten halen?

  20. Origineel geplaatst door Gabor
    In iCloud backups staan toch nooit apps ‘zelf’? Alleen maar een verwijzing ernaar?
    Als je dan je iCloud backup terugzet, zou hij toch gewoon de app ‘schoon’ uit app store moeten halen?

    Klopt! Op het moment van de app opnieuw binnenhalen wordt door Apple gekeken naar het iDevice waarvoor het op dat moment geldt en worden de betreffende ‘slices’ geselecteerd! Overigens is de nieuwe AppleTV volledig gebaseerd op deze slicingstechniek. Dus Apple moet wel opschieten met het op orde brengen hiervan, anders zal geen enkele app in de AppleTV geladen kunnen worden!

  21. @Ferryman: bedankt voor de heldere uitleg

  22. @Ferryman: Ook met jouw uitleg/interpretatie blijft de essentie dat je minder lokale opslagruimte nodig hebt ten koste van bandbreedte. Dus dat de Appstore een (intelligentie) streamingfactory wordt.
    Dat kost een ongekende hoop servercapaciteit (de recente traagheid van de Appstore is geen toeval)
    En vergt pieksnelheden die hoger liggen dan het streamen van Apple-kwaliteit muziek.
    Ik ben het met je eens dat de volumes daarbij minder zijn dan bij (Google) App-serving. Alleen het beter verdelen van de bandbreedte lijkt me een illusie, want het on-demand streamen piekt overdag (samenvallend met app-gebruik) en ‘s avonds terwijl het reguliere downloaden juist ‘s nachts kan als het verder rustig is.
    Dan is de gebruikservaring al meteen belabberd. Dus weg voordeel.
    Los van het bovenmatig intelligente niveau mensen dat wij zelf zijn, neem ik aan dat Apple die ook wel in dienst heeft en er dus een richtingenstrijd is over dit onderwerp zoals ik beschreef.
    Vandaar de chaotische gang van zaken.

  23. @Gabor, @timosha: Dank voor de aanvulling/correctie. Maak zelf geen gebruik van iCloud, dus ben hier uitgegaan van de info die Apple geeft over het probleem. Waarin ze gek genoeg helemaal niet reppen van iTunes backups op Mac/PC, maar daar weet ik wel uit eigen ervaring dat er nu een volledige kopie van de apps op je iDevice wordt opgeslagen, . Kan me niet goed voorstellen dat daar geen probleem mee zou zijn. Maar ja, Apple wil ons allemaal aan iCloud hebben…

    @timosha: Goed punt van de Apple TV, vroeg me ook al af of dat geen groter probleem zou zijn. Waarschijnlijk zullen kleine apps – max 200 MB – geen probleem zijn?

  24. Wanneer komt er een iPhone uit met 1TB die wil ik hebben, zonder elk jaar een nieuw toestel te moeten kopen. Je koopt toch ook niet elk jaar een nieuwe auto of een nieuw huis…?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.