Apple weigert apps die tracking in iOS 14.5 belonen

Omzeilen mag ook niet
Apple gaat met ingang van iOS 14.5 nieuwe App Tracking Transparency-regels invoeren, waardoor adverteerders je minder makkelijk kunnen volgen. Vanaf 1 april 2021 worden apps afgewezen die de regels proberen te omzeilen of je een beloning geven in ruil voor tracking.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Update 27 april 2021: Apple gaat apps weigeren die een beloning in het vooruitzicht stellen voor tracking. Appontwikkelaars kunnen daardoor niet meer gebruikers verleiden tot tracking. Apple heeft hiervoor een waarschuwing uitgestuurd. “Bied geen beloningen aan in ruil voor toestemming”, schrijft Apple. Ontwikkelaars mogen ook geen functionaliteit of content achterhouden, of de app onbruikbaar maken voor mensen die tracking weigeren. Ontwikkelaars mogen verder geen pop-ups tonen, die lijken op Apple’s eigen antitracking-pop-up. Het is verder verboden om een plaatje te tonen van de pop-up, in een aangepaste vorm.

Apptracking met beloning


Apple wil op die manier voorkomen dat gebruikers in verwarring raken, of niet meer weten welke pop-up echt is. Apps mogen wel voordat de pop-up verschijnt een scherm tonen met een zo overtuigend mogelijke tekst om toch tracking toe te staan. Facebook doet dat bijvoorbeeld: het bedrijf schrijft dat tracking nodig is om Facebook gratis te houden. Alle apps die vanaf 26 april bij de App Store worden ingediend moeten App Tracking Transparency (ATT) ingeschakeld hebben.

Facebook tracking prompt

Hieronder vind je ons oorspronkelijke artikel van 2 april 2021.

Anti-tracking in iOS 14.5

Apple probeert met de anti-trackingmaatregelen te voorkomen dat ontwikkelaars en reclamemakers je kunnen volgen tussen apps onderling. Dit wordt ook wel ‘device fingerprinting‘ genoemd, omdat adverteerders en data-exploitanten je met een uniek ID proberen te volgen. Apple staat voortaan alleen nog maar gebruik van de eigen IDFA toe en vereist dat apps toestemming vragen.

Vanaf iOS 14.5 gaat de anti-tracking in voor iedereen met een geschikt toestel, maar Apple bereidt de ontwikkelaars er nu alvast op voor. Heel wat ontwikkelaars merkten dat hun apps op 1 april werden afgewezen en kregen eerst het vermoeden dat het om een grap ging. Maar dat is niet zo: Apple wil dat apps vanaf nu toestemming vragen om de advertising identifier oftewel IDFA te gebruiken. Daarmee is het voor adverteerders moeilijker geworden om je te volgen tussen apps onderling, om vervolgens reclame erop af te stemmen. Ontwikkelaars mogen ook geen andere trucs of methodes gebruiken om je te volgen.

Reclametracking Videoland

Zo kreeg een ontwikkelaar van Apple te horen: “Your app uses algorithmically converted device and usage data to create a unique identifier in order to track the user”, met een lijst van gegevens die werden verzameld.

Bekijk ook
Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

App Tracking Transparency (afgekort ATT) is een privacyfunctie op de iPhone, iPad en andere devices. Ontwikkelaars en adverteerders moeten daarbij toestemming vragen als ze je activiteit willen volgen in apps en websites van andere bedrijven.

Een voorbeeld: Adjust

Het kan nog behoorlijk wat impact hebben op sommige apps. Zo wordt de SDK van Adjust door meer dan 50.000 apps gebruikt. Adjust verzamelt de data voor device fingerprinting en gebruikt dat voor mobiele marketing, iets wat vanaf iOS 14.5 niet meer is toegestaan.

Diensten zoals Adjust verzamelen op het oog onschuldige data zoals softwareversie, tijd sinds de laatste update, tijd sinds de laatste keer opstarten en batterijstatus. Op die manier kunnen ze toch individuele gebruikers herkennen. Adjust heeft de SDK nu aangepast en legt niet meer je CPU-type, hoeveelheid opslag, laadstatus en batterijniveau vast.

Protest van Facebook

Facebook heeft zich hevig verzet tegen de nieuwe regels en probeerde met pop-ups gebruikers alvast zover te krijgen dat ze bij de invoering van iOS 14.5 op ‘ja’ gaan klikken. Ook voerde Facebook fanatiek campagne met onder andere krantenadvertenties. Later meldde CEO Mark Zuckerberg echter dat hij wel van de nieuwe regels denkt te gaan profiteren. Appmakers die zelf geen privédata van gebruikers meer kunnen verzamelen, zijn nu sterker op Facebook aangewezen omdat het bedrijf al over veel privédata beschikt en dit ook buiten apps om nog steeds kan verzamelen (bijvoorbeeld via bezoeken aan websites).

De releasedatum van iOS 14.5 is nog niet bekend, maar na zes verschillende beta’s en een vrij lange testperiode verwachten we dat het in de loop van april zover is. Er zitten nog meer interessante iOS 14.5 functies in de update.

Bekijk ook
Deze 25+ nieuwe functies in iOS 14.5 kun je nu gebruiken

Deze 25+ nieuwe functies in iOS 14.5 kun je nu gebruiken

Apple heeft in iOS 14.5 weer veel nieuwe functies toegevoegd. In dit artikel zetten we alle nieuwe functies voor je op een rij, zodat je weet wat je te wachten staat zodra je de update installeert.

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.