App-verkoop groeit sneller dan verkoop van McDonalds-hamburgers

Er worden meer apps verkocht dan hamburgers, blijkt uit een infographic van ZDNet. McDonalds deed er 46 jaar over om de grens van 100 miljard hamburgers te bereiken, terwijl Apple en Google dat klusje binnen een paar jaar hebben geklaard.

mcdonalds billionsStel, je hebt één euro te besteden, wat ga je daarmee kopen? Een euroknaller-hamburger bij McDonalds… of een app? Je zou misschien verwachten dat de meeste mensen kiezen voor de hamburger: die zijn wereldwijd verkrijgbaar en je hebt er geen dure smartphone voor nodig. Wie wel eens in de VS is geweest, kent de borden van McDonalds waarop ze trots aankondigen dat ze al 99 miljard hamburgers hebben verkocht.


Hamburgers zijn een miljardenbusiness… maar het succesverhaal van McDonalds verbleekt als je het vergelijkt met de verkoop van apps. Apple kondigde onlangs aan dat ze 15 miljard appdownloads hebben gerealiseerd. Ze deden er 3 jaar over, terwijl McDonalds 26 jaar nodig had om de mijlpaal van 15 miljard burgers te bereiken. McDonalds deed er vervolgens 46 jaar over om de grens van 100 miljard burgers te bereiken, terwijl Apple en Google die mijlpaal binnen een fractie van die tijd gaan bereiken, zo blijkt uit een grafiek van ZDnet.

mcdonaldsApple’s iOS zal de mijlpaal in 5 tot 6 jaar bereiken. Het is momenteel de populairste plek om app te downloaden, met 31 miljoen app-downloads per dag. Nu zou je kunnen zeggen dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is (zie disclaimer onderaan artikel), want veel apps zijn gratis te krijgen en voor een hamburger moet je betalen. Bij Apple’s iOS gaat die vergelijking toch enigszins op, omdat de gemiddelde prijs van een app ($1,44) ongeveer gelijk is aan de gemiddelde prijs van een hamburger ($1,50).

Bij de Android Market gaat het allemaal wat sneller: daar bereiken ze in al 3,5 jaar tijd de grens van 100 miljard downloads. Maar tegelijk is de vergelijking met hamburgers bij Android wat moeilijker te maken. Het merendeel van de apps op dit platform is gratis, veel gebruikers hebben geen creditcard en kunnen daarom niets kopen, waardoor de gemiddelde prijs dichter bij nul ligt. Wat bijdraagt aan de snelle groei van Android in de komende jaren is dat inwoners van Azië en Zuid-Amerika massaal hun Symbian-toestellen gaan inruilen voor goedkope Androids, geen geld hebben om apps te kopen en daardoor sneller een flinke reeks gratis apps zullen uitproberen, om iets te vinden dat net zo goed is als het betaalde alternatief. Maar dat is koffiedikkijken.

hamburgers_vs_apps

Uiteindelijk is hier natuurlijk toch sprake van appels en peren vergelijken. De grafiek is dan ook niet gebaseerd op diepgaand wetenschappelijk onderzoek, maar is uitsluitend bedoeld als vermaak, om de enorme groei van de app-business te visualiseren en in perspectief te zetten.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.