Belgische App112 brengt je in contact met alarmcentrale

In België kun je vanaf eind maart de alarmcentrales bereiken via App112. Vooral doven en slechthorenden kunnen zo makkelijker een melding doen.

Vanaf eind maart kunnen Belgen de hulpdiensten bereiken via een nieuwe smartphone-app, App112. De app bepaalt via GPS je locatie, zodat hulptroepen weten waar ze moeten zijn. App112 is vooral een oplossing voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem die niet goed in staat zijn om een telefoongesprek te voeren.


App112
Dit screenshot klopt niet helemaal*

Belgische alarmcentrale via App112

Het lijkt misschien een maf idee: een brand of andere noodsituatie melden door te chatten. In zo’n geval pak je toch gewoon de telefoon om 112 te bellen? Maar voor sommige mensen is dat lastig en de Belgen hebben daar nu iets op gevonden. Je kunt op meerdere manieren communiceren met de noodcentrales: via sms, e-mail en chat. Volgens CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft de app voordelen voor iedereen. Zo is de app handig in situaties waarbij je niet kan praten, zoals bij een bankoverval. Ook weet de app waar je je bevindt, zodat je geen tijd kwijt bent met het tijdrovend (en foutgevoelig) doorgeven van het adres. De alarmcentrale weet waar je bent, zodat hulpdiensten meteen op het juiste adres zijn.


Als je wilt kun je ook meteen specifieke informatie in de app zetten, zoals bloedgroep of medische achtergrond. De hulpdiensten kunnen dan meteen rekening ermee houden als ze bijvoorbeeld moeten uitrukken voor een hartaanval.

De app komt eind maart beschikbaar, dus we kunnen nog geen downloadlinkje geven.

*Het screenshot bovenaan dit artikel en in het filmpje tonen niet de werkelijke app maar een slordige geplakte photoshop van VTM, waarbij het scherm veel te klein in een iPhone is geplakt. Daardoor zie je 3 statusbalken. In werkelijkheid zal de app schermvullend zijn.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.