Er is een nieuwe designtrend gesignaleerd bij appontwikkelaars. Het heet ‘Complexion Reduction’ en het komt er simpelweg op neer dat apps eenvoudiger eruit gaan zien. Volgens designer Michael Horton van Swarm is bij alle bekende apps een trend zichtbaar naar kleurloze apps met grote kopteksten.
Complexion Reduction: iedereen kan het
Ben je ontwikkelaar en wil je ook meedoen aan de trend? Dan hoeft je app maar aan drie richtlijnen te voldoen:
- Gebruik grote, vette titels.
- Maak een simpel universeel icoontje.
- Laat kleur achterwege.
Volgens sommigen is het de volgende stap na minimalistisch design, maar volgens Horton is er meer aan de hand. De interfaces van je favoriete apps zien er allemaal hetzelfde uit.
Voorbeeld: Instagram
In mei viel het voor het eerst op, toen Instagram een nieuw design invoerde:
De Instagram-app had met z’n blauw en groen al weinig kleur, maar in de nieuwste versie van de app is dat nog verder verdwenen. Het lijkt wel een beetje op Medium, de website die al in 2012 koos voor zwart-wit en sindsdien steeds simpeler en kaler is geworden.
Voorbeeld: AirBnB
Ook in de AirBnB-app is te ontwikkeling goed te zien:
De foto’s met bestemmingen zijn totaal verdwenen en wat overblijft is een vrijwel lege app met grote teksten. Alleen de teksten zijn nog te zien. Functionaliteit staat voorop, de app hoeft niet langer aantrekkelijke plaatjes te tonen.
Voorbeeld: Apple Music
Voor Apple-gebruikers is de ontwikkeling misschien wel het meest opgevallen toen Apple Music voor iOS 10 werd aangekondigd. De gigantische teksten vallen niet bij iedereen in de smaak en in plaats van grijstinten en een roze-oranje signaalkleur voor knoppen en koppen is nu bijna alles zwart-wit.
Voorbeeld: iCulture-app
Trouwens: ook bij onze eigen iCulture-app is de trend duidelijk zichtbaar: hieronder zie je een appdesign waar we al in 2014 mee bezig zijn geweest (dit design is om allerlei redenen uiteindelijk niet doorgevoerd). Terwijl de uiteindelijke app veel meer zwart-wit is geworden:
Wat vinden gebruikers ervan?
Gebruikers zijn vrij positief over de nieuwe designtrend, al zijn er ook wel mensen die klagen dat ze er allemaal hetzelfde uit zien. Het gevolg is soms dat de apps wat meer het eigen karakter verliezen en uitwisselbaar worden. Uiteindelijk denkt Horton dat het wel meevalt: je opent immers een app vanwege de functionaliteit, niet vanwege de persoonlijkheid van de app. Steeds meer apps zullen kiezen voor Complexion Reduction, denkt Horton. Voor ontwerpers betekent het overigens wel een omslag: zij hoeven niet meer zo bezig te zijn met ‘dingen mooi maken’ maar moeten zorgen dat apps zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Reacties: 8 reacties