AppGratis was volgens Apple te opdringerig met reclame

AppGratis is door Apple uit de App Store verwijderd omdat de app promotie bedreef voor andere apps. Maar AppGratis was ook te opdringerig met push notificaties met promoties en reclame.

appgratis ipadOver AppGratis kon je de afgelopen 24 uur op iPhoneclub al veel meer nieuws lezen. De AppGratis-apps voor iPhone en iPad verdwenen uit de App Store om onbekende reden. Het bedrijf heeft zelf nog niet op de verdwijning gereageerd, maar in een zeldzame bui van spraakzaamheid wilde Apple zelf wel reageren. Dat deden ze (traditiegetrouw) tegen AllThingsD, het technologieblog van The Wall Street Journal. Apple gaf aan dat AppGratis twee richtlijnen voor ontwikkelaars overtrad: de al eerder genoemde regel 2.25 (promotie van apps) maar ook regel 5.6 bleek een probleem. Apple vond dat de apps te opdringerig promoties en reclame onder de aandacht brachten. Richtlijn 5.6 luidt:

5.6 Apps cannot use Push Notifications to send advertising, promotions, or direct marketing of any kind.


Apple gaf verder aan dat het verwijderen van de apps een standaardprocedure is en dat er geen verder commentaar op wordt gegeven. AppGratis was een app die tijdelijk gratis apps onder de aandacht bracht. Dat deden ze tegen betaling: ontwikkelaars die €1,10 (iPhone) of €2,20 (iPad) per download wilden betalen werden prominent in de app getoond. Het promoten van apps andere dan de eigen app is echter verboden volgens ontwikkelaarsrichtlijn 2.25:

2.25 Apps that display Apps other than your own for purchase or promotion in a manner similar to or confusing with the App Store will be rejected.

Apple past deze regel selectief toe, want er zijn in de App Store nog genoeg apps met een goede reputatie waarmee je afgeprijsde apps kunt bekijken, zoals AppZapp en Apps Gone Free. Insiders vertelden AllThingsD echter dat er meer aan de hand was bij AppGratis. Apple ergerde zich aan het businessmodel, waarbij ontwikkelaars met ruime financiële middelen werden voorgetrokken en meer aandacht kregen. Iedereen moet in de App Store gelijke kansen krijgen. Hoewel… als Disney een nieuwe game uitbrengt, wordt die wel meteen tot ‘Keuze van de redactie’ gebombardeerd.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.