Apple had in 2016 te kampen met allerlei tegenvallers en uitdagingen. Sommige daarvan hebben ze zelf veroorzaakt. Hoe kan Apple dat in 2017 beter aanpakken? Wij geven alvast een voorzetje.
#1 Levertijden
De AirPods werden in september aangekondigd en zouden in oktober in de winkel liggen. Uiteindelijk werd het december. Als het een eenmalig incident was zouden we er niet zo’n punt van maken, maar het gebeurde de afgelopen tijd wel vaker. De Apple Watch Series 2 was meteen uitverkocht en daarna wekenlang niet leverbaar. De gitzwarte iPhone 7 moest het paradepaardje van de line-up worden, maar was nauwelijks op voorraad. Hetzelfde gold voor de iPhone 7 Plus, de Apple Pencil en het Nederlandse iPad Pro-toetsenbord. Het moest worden uitgesteld of het was niet of nauwelijks leverbaar. Bij Apple’s dochterbedrijf Beats moeten de BeatsX-oordopjes zelfs 2 tot 3 maanden worden uitgesteld.
CEO Tim Cook was gespecialiseerd in logistiek en de productieketen. Hij heeft het stokje nu overgedragen aan COO Jeff Williams. Ergens is er iets mis: is Apple te groot geworden om effectief aan te sturen, willen ze te veel of stellen ze de prioriteiten verkeerd? Ze snijden zich zelf in de vingers, want als iets niet verkrijgbaar is gaan mensen die geen die-hard Apple-fan zijn op zoek naar een soortgelijk product bij de concurrentie.
#2 Focus
Apple staat erom bekend dat ze niet alles maken. Bij Samsung vind je wasmachines, koelkasten, televisies en zelfs scheepsbouw, terwijl het bij Apple maar draait om consumentenelektronica in drie herkenbare groepen: iPhones, iPads en Macs. Al het overige levert zo weinig op dat het samengevoegd kan worden in de categorie ‘Overig’. Toch is de aandacht van Apple erg versnipperd geraakt. Ze hebben een muziekdienst, maken batterijhoesjes, willen zich profileren als modemerk, knutselen aan een Apple Car (of toch niet?) en zijn bezig eigen tv-producties te maken. Ondertussen is hoofddesigner Jony Ive druk met het inrichten van nieuwe Apple Stores.
Sommige activiteiten (zoals AI-onderzoek) zijn nodig om te zorgen dat Apple voorop blijft lopen, maar andere trekken de aandacht weg van dingen die echt belangrijk zijn. Daar zou Apple in 2017 mee moeten stoppen. We zouden graag meer focus willen zien op de productgroepen waar Apple van afhankelijk is: iPhones, iPads, Macs, Apple TV’s en Apple Watches, met regelmatige updates voor álle producten. Alleen is dat lastig door de huidige manier waarop Apple georganiseerd is.
#3 Fans
Als er iets nieuws bedacht is, dan lopen Apple-gebruikers graag voorop. Dat imago heeft Apple te danken aan de vele early adopters, mensen die producten als de Apple Watch en Apple Pencil meteen kopen zonder er lang over na te denken. Ze weten dat er bij Apple goed over producten is nagedacht en ze ontdekken gaandeweg wel hoe ze zo’n product nodig hebben. Vaak zijn het mensen die met een creatief beroep die al van jongs af gewend zijn om Apple-producten te gebruiken en die binnen hun eigen vrienden- en kennissenkring bekend staan als Apple-ambassadeur. Die groep dreigt van Apple te vervreemden, vooral als je kijkt wat Apple met de Mac doet.
De MacPro heeft sinds 2013 geen update meer gehad, de Mac mini sinds 2014 en de iMac sinds 2015 niet meer. De nieuwe MacBook Pro wordt uitgelachen door professionals omdat er maar één type aansluiting op zit. Nieuwe producten waren nauwelijks leverbaar (zie #1) en de trouwe gebruikers voelden zich in de kou gezet omdat Apple geliefde producten zoals de AirPorts en Thunderbolt-schermen uit de schappen ruimde. OK, Apple kan misschien meer verdienen aan producten met een kortere levensduur zoals horlogebandjes en wearables, maar daarmee raken ze wel hun fanbase kwijt. In 2017 moet Apple die groep weer naar zich toe trekken en laten zien dat het succes van Apple óók voor een groot deel is gebouwd op de trouwe schare fans.
#4 Innovatie
In alle ‘Apple is doomed’-voorspellingen wordt het keer op keer genoemd: Apple innoveert niet meer en loopt achter op andere fabrikanten, bijvoorbeeld bij het gebruik van OLED-schermen. Op korte termijn zal dat helpen, maar er is nog iets anders. Apple moet zich ook voorbereiden op wat er ná de iPhone, iPad en Mac komt. Wat ze daarbij missen is de visie van Steve Jobs. Tim Cook heeft gezorgd voor gigantische financiële successen en roept graag dingen over privacy, mensenrechten en de fantastische nieuwe producten die er binnenkort aan komen. Maar we hebben geen idee hoe hij Apple naar het volgende decennium wil loodsen. Als je geen toekomstvisie hebt, ontstaat dezelfde situatie als met Ballmer en Microsoft. Mooie financiële cijfers maar ondertussen stagneert alles.
Er zijn natuurlijk nog veel meer punten die Apple kan verbeteren en we krijgen dan ook regelmatig mailtjes van lezers hoe het beter kan. Dat is het mooie en ook het uitdagende van Apple: iedereen heeft er een mening over en zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 19 reacties