Opinie: Deze dingen moet Apple in 2017 anders aanpakken

Apple staat voor een uitdagend 2017: fans voelen zich in de steek gelaten, nieuwe producten zijn moeilijk leverbaar. Hoe kan Apple zorgen dat het in 2017 beter gaat?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Apple had in 2016 te kampen met allerlei tegenvallers en uitdagingen. Sommige daarvan hebben ze zelf veroorzaakt. Hoe kan Apple dat in 2017 beter aanpakken? Wij geven alvast een voorzetje.


Tim Cook AssertiveWare

#1 Levertijden

De AirPods werden in september aangekondigd en zouden in oktober in de winkel liggen. Uiteindelijk werd het december. Als het een eenmalig incident was zouden we er niet zo’n punt van maken, maar het gebeurde de afgelopen tijd wel vaker. De Apple Watch Series 2 was meteen uitverkocht en daarna wekenlang niet leverbaar. De gitzwarte iPhone 7 moest het paradepaardje van de line-up worden, maar was nauwelijks op voorraad. Hetzelfde gold voor de iPhone 7 Plus, de Apple Pencil en het Nederlandse iPad Pro-toetsenbord. Het moest worden uitgesteld of het was niet of nauwelijks leverbaar. Bij Apple’s dochterbedrijf Beats moeten de BeatsX-oordopjes zelfs 2 tot 3 maanden worden uitgesteld.

CEO Tim Cook was gespecialiseerd in logistiek en de productieketen. Hij heeft het stokje nu overgedragen aan COO Jeff Williams. Ergens is er iets mis: is Apple te groot geworden om effectief aan te sturen, willen ze te veel of stellen ze de prioriteiten verkeerd? Ze snijden zich zelf in de vingers, want als iets niet verkrijgbaar is gaan mensen die geen die-hard Apple-fan zijn op zoek naar een soortgelijk product bij de concurrentie.

#2 Focus

Apple staat erom bekend dat ze niet alles maken. Bij Samsung vind je wasmachines, koelkasten, televisies en zelfs scheepsbouw, terwijl het bij Apple maar draait om consumentenelektronica in drie herkenbare groepen: iPhones, iPads en Macs. Al het overige levert zo weinig op dat het samengevoegd kan worden in de categorie ‘Overig’. Toch is de aandacht van Apple erg versnipperd geraakt. Ze hebben een muziekdienst, maken batterijhoesjes, willen zich profileren als modemerk, knutselen aan een Apple Car (of toch niet?) en zijn bezig eigen tv-producties te maken. Ondertussen is hoofddesigner Jony Ive druk met het inrichten van nieuwe Apple Stores.

Bekijk ook

Jony-ive-vanity-fair

‘Jony Ive steeds minder betrokken bij design van Apple-producten’

Jony Ive zou zich een stuk minder bezig houden met het ontwerpen van nieuwe producten, maar vooral focussen op de nieuwe Apple Stores en de aanstaande Apple Campus. Apple-kenner Gruber merkt op dat Jony Ive zich langzaam terugtrekt.

Sommige activiteiten (zoals AI-onderzoek) zijn nodig om te zorgen dat Apple voorop blijft lopen, maar andere trekken de aandacht weg van dingen die echt belangrijk zijn. Daar zou Apple in 2017 mee moeten stoppen. We zouden graag meer focus willen zien op de productgroepen waar Apple van afhankelijk is: iPhones, iPads, Macs, Apple TV’s en Apple Watches, met regelmatige updates voor álle producten. Alleen is dat lastig door de huidige manier waarop Apple georganiseerd is.

Bekijk ook

gouden-apple-accessoires

Opinie: Waarom de Mac zo weinig aandacht krijgt van Apple

Apple heeft geen aparte Mac-teams, waardoor de producten minder aandacht krijgen. Is het tijd voor een reorganisatie bij Apple?

#3 Fans

Als er iets nieuws bedacht is, dan lopen Apple-gebruikers graag voorop. Dat imago heeft Apple te danken aan de vele early adopters, mensen die producten als de Apple Watch en Apple Pencil meteen kopen zonder er lang over na te denken. Ze weten dat er bij Apple goed over producten is nagedacht en ze ontdekken gaandeweg wel hoe ze zo’n product nodig hebben. Vaak zijn het mensen die met een creatief beroep die al van jongs af gewend zijn om Apple-producten te gebruiken en die binnen hun eigen vrienden- en kennissenkring bekend staan als Apple-ambassadeur. Die groep dreigt van Apple te vervreemden, vooral als je kijkt wat Apple met de Mac doet.

De MacPro heeft sinds 2013 geen update meer gehad, de Mac mini sinds 2014 en de iMac sinds 2015 niet meer. De nieuwe MacBook Pro wordt uitgelachen door professionals omdat er maar één type aansluiting op zit. Nieuwe producten waren nauwelijks leverbaar (zie #1) en de trouwe gebruikers voelden zich in de kou gezet omdat Apple geliefde producten zoals de AirPorts en Thunderbolt-schermen uit de schappen ruimde. OK, Apple kan misschien meer verdienen aan producten met een kortere levensduur zoals horlogebandjes en wearables, maar daarmee raken ze wel hun fanbase kwijt. In 2017 moet Apple die groep weer naar zich toe trekken en laten zien dat het succes van Apple óók voor een groot deel is gebouwd op de trouwe schare fans.

Bekijk ook

Thunderbolt Display - MacBook Air

10 Apple-producten waarvan we in 2016 afscheid moesten nemen

Apple is in 2016 met meer producten gestopt dan ooit tevoren. Wij hebben 10 producten op een rijtje gezet waar we in 2016 afscheid van moesten nemen.

#4 Innovatie

In alle ‘Apple is doomed’-voorspellingen wordt het keer op keer genoemd: Apple innoveert niet meer en loopt achter op andere fabrikanten, bijvoorbeeld bij het gebruik van OLED-schermen. Op korte termijn zal dat helpen, maar er is nog iets anders. Apple moet zich ook voorbereiden op wat er ná de iPhone, iPad en Mac komt. Wat ze daarbij missen is de visie van Steve Jobs. Tim Cook heeft gezorgd voor gigantische financiële successen en roept graag dingen over privacy, mensenrechten en de fantastische nieuwe producten die er binnenkort aan komen. Maar we hebben geen idee hoe hij Apple naar het volgende decennium wil loodsen. Als je geen toekomstvisie hebt, ontstaat dezelfde situatie als met Ballmer en Microsoft. Mooie financiële cijfers maar ondertussen stagneert alles.

Bekijk ook

Steve Ballmer van Microsoft

Is Tim Cook de nieuwe Steve Ballmer?

Er zijn grote overeenkomsten tussen Steve Ballmer en Tim Cook: beide zorgden voor financiële successen maar ontberen een visie. Dat betoogt ondernemer Steve Blank. Heeft hij een punt?

Er zijn natuurlijk nog veel meer punten die Apple kan verbeteren en we krijgen dan ook regelmatig mailtjes van lezers hoe het beter kan. Dat is het mooie en ook het uitdagende van Apple: iedereen heeft er een mening over en zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal.

Informatie

Laatst bijgewerkt
30 december 2016 om 11:30
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 19 reacties

  1. Prima stuk wat goed aangeeft waar Apple zich kan verbeteren in de komende jaren.

  2. Het is toch wel bekend bij jullie dat Apple bewust start met kleine voorraden te leveren? Dit om het “premium” gevoel te benadrukken, veel pre-orders te ontvangen en extra publiciteit te vergaren (wachtrijen, gekte). Dit wordt zelfs toegegeven door medewerkers in Apple Stores.

    Apple kan echt de winkels wel voldoende bevoorraden na verschijning van een nieuw product. Is heel simpel te plannen en met wat wilskracht ook goed uit te voeren. Ze willen het alleen niet.

    Het belangrijkste dat Apple moet doen is niet alleen inspelen op het premium gevoel, maar ook weer haar klanten waar voor hun geld te geven. Geen smoesjes dat 32GB RAM niet optimaal is ivm accuduur, geen traag beta-horloge (Apple Watch series 0) op de markt brengen etc.

    Voor een goed product wil de klant best betalen. Het lijkt alleen dat Apple de laatste jaren steeds luier wordt. De consument koopt het wel.

  3. Apples sterkste punt is IOS. Anders waren veel mensen allang overgestapt.

  4. @Martijn: Leg mij eens uit hoe dat werkt dan. Ik wil een smartphone, liefst een van Apple. Maar helaas, hij is niet leverbaar. Hoe helpt dit Apple aan een ‘premiumgevoel’? Hoe zorgt dit voor meer verkopen?

    Daarbij, die beperkte voorraad in het begin, geen enkel bedrijf kan aan de eerste vraag voldoen, zonder de productiecapaciteit zo ontzettend op te rekken, dat je na de eerste paar weken al weer een overcapaciteit hebt.

  5. Wat is er eigenlijk uit dat gesprek met Trump gekomen? Zal Apple onze privacy kunnen blijven bewaken? Dat is voor ons een belangrijk punt. Ook belangrijk: duurzaamheid en degelijkheid van de produkten. Nog steeds zitten we met kabeltjes die kapot gaan bij de aansluiting, om maar wat te noemen. En dan al die malle oplossingen omdat alles steeds dunner moet. Voor ons hoeft dat niet.
    Als Ive weggaat, zouden we dat niet betreuren, want hij heeft weliswaar voor een gelikte vormgeving gezorgd, maar die heeft ook iets totalitairs gekregen. Alle speelsheid is er uit.
    Wij hebben Apple spullen vanwege de gebruiksvriendelijkheid en omdat iTunes een breed aanbod heeft. Het is te hopen dat dat tenminste blijft.

  6. Innovatie vind ik een vaag gebied waarbij vele denken dat dit iets nieuws betekend, terwijl innovatie iets vernieuwends van het reeds bestaande is.

    Daarin vind ik voldoet Apple ruimschoots.

    Focus ben ik het mee eens, het is weer net als toen Steve Jobs weg was een zooitje. Hoop producten en geen strake lijn waar je mee kon identificeren, te veel zij takken die er bij zitten. Dat men het OS van hun computers en mobiele apparaten dichter tot elkaar gaan brengen, dat vind ik een pluspunt. Apple moet zich houden aan hun computertak (Mac en MacOS), mobiele tak (iPhone/iPad/iPod/iOS), en overige de Apple Watch, Apple TV, iTunes en Airport.

    TV en andere producten zoals de Beats lijn kan ook ingeperkt worden, de kabels moet je uit besteden aan derden. Idem met hoesjes en accu.

    De levertijd ga ik me niet meer aan ergeren, is tegenwoordig normaal. Kijk maar eens naar de GoPro Karma en de Karma Grip, de eerste weer uit de handel en nieuwe release datum onbekend. EN de grip (de gimbal) is net uit na maanden niet geleverd te kunnen worden.

    Maar ook o.a. de DJI Mavic is niet leverbaar.

    En fans goed punt, niks aan toe te voegen. En aub Apple zorg ervoor dat Apple Pay zsm wordt uitgerold, dit is de zoveelste product wat gerent wordt door stugheid van Apple. Andere diensten gaan wel goed door, bij de ING kan je al betalen met je telefoon. Alleen Android…

  7. @Martijn: onzin, Apple watch was af, alleen de software niet. Is nu zo snel dat een update weinig toevoegt

  8. Goed dat dit artikel verschijnt, want dat legt de vinger op de zere plek van Apple: het bedrijf was gewend om de norm te bepalen door steeds met iets nieuws te komen en dat heeft veel moois gebracht. Maar nu sommige producten bijna uitontwikkeld zijn, zou het anders moeten. Apple moet volgens mij beter luisteren naar wat mensen zelf willen. Customisering bv., personalisatie, meer aandacht voor milieu, repareerbaarheid. En inderdaad spullen die niet gauw stuk gaan. Vooral customisering zou iets totaal nieuws kunnen zijn. Want niet iedereen gebruikt alle functies. Dus meer keuze en minder dwang.
    Focus: het lijkt mij ook beter als Apple zich beperkt tot de originele hardware en de software. Hoesjes van Apple, dat hoeft toch niet?
    Fans: ik wil als trouwe gebruiker ook als zodanig worden gezien en benaderd door Apple en niet als iemand die bestookt moet worden met reclame. Apple support moet ook menselijk blijven.

  9. En als je het wereldwijd zou vragen, zou een betere batterijduur dan niet vaak worden genoemd?

  10. Origineel geplaatst door Martijn
    Het is toch wel bekend bij jullie dat Apple bewust start met kleine voorraden te leveren? Dit om het “premium” gevoel te benadrukken, veel pre-orders te ontvangen en extra publiciteit te vergaren (wachtrijen, gekte). Dit wordt zelfs toegegeven door medewerkers in Apple Stores.

    Apple kan echt de winkels wel voldoende bevoorraden na verschijning van een nieuw product. Is heel simpel te plannen en met wat wilskracht ook goed uit te voeren. Ze willen het alleen niet.

    Het belangrijkste dat Apple moet doen is niet alleen inspelen op het premium gevoel, maar ook weer haar klanten waar voor hun geld te geven. Geen smoesjes dat 32GB RAM niet optimaal is ivm accuduur, geen traag beta-horloge (Apple Watch series 0) op de markt brengen etc.

    Voor een goed product wil de klant best betalen. Het lijkt alleen dat Apple de laatste jaren steeds luier wordt. De consument koopt het wel.

    Dat is een alu hoedje reactie.

  11. Wat ze ook moeten aanpassen is het gebruik van zoveel diverse OS-en.

  12. Geen updates IOS meer die niets toevoegen.

  13. Apple Pay, iTunes Store, Apple Music, Siri, News: leuk al die services, maar ze moeten voor elk land apart worden ontwikkeld en uitonderhandeld. Dat is een enorme klus, en dat blijkt ook wel: soms moeten we jaren wachten voordat zo’n dienst hier beschikbaar komt. En dat zorgt er meteen voor dat het beeld dat Apple oproept, steeds difuser wordt. En als ze dan ook nog eens weigeren duidelijkheid te geven waar ze naartoe willen met hun producten, raken zelfs de trouwste Apple fans het spoor bijster. Ik ben al 29 jaar Apple ambassadeur, maar ik ben kort geleden (na beroerde ervaringen met de nieuwe MBP) gestopt hun beleid te duiden of te verdedigen. Heb echt geen idee meer waar het bedrijf voor staat.

  14. Keurig stuk sluit me volledig aan er mag wel wat meer aandacht gestoken worden in de mac line up.
    Ik zou wel willen upgraden maar ze geven veel te weinig aandacht aan de line up daarom hou ik de boot nog af. Ik ben het gewend dat mijn iMac alles doet en nooit crasht. Ik zou het daarom zonde vinden als ze met de iMac stoppen. Een iPad pro kan sowieso. Niet de iMac vervangen en dat is denk ik ook niet wat de consument wil. Wat betreft het enerveren. Ben ik het er niet helemaal mee eens. Als het maar gewoon goed werkt. Voor gebogen en rare opvouwbare scheren ga ik wel naar Samsung. Uiteraard is dit persoonlijk. Verder leuk om te lezen!

  15. Opvallende afwezige: #5 (of liever nog #1 en de rest afwaarderen) Kwaliteit weer terug naar ‘it just works’ niveau, bijvoorbeeld door een QA team in het leven te roepen (of drastisch te vervangen en/of versterken als het wél bestaat) dat net zo ‘vervelend’ maar effectief nauwgezet en detaillistisch mag zijn als Steve Jobs was.

    Zowel op HW als SW terrein is het nu veel te vaak huilen met de pet op, getuige onder (veel) meer de ettelijke bugfix-updates en terugkerende (oude) bugs…

  16. Origineel geplaatst door Ferryman
    Opvallende afwezige: #5 (of liever nog #1 en de rest afwaarderen) Kwaliteit weer terug naar ‘it just works’ niveau, bijvoorbeeld door een QA team in het leven te roepen (of drastisch te vervangen en/of versterken als het wél bestaat) dat net zo ‘vervelend’ maar effectief nauwgezet en detaillistisch mag zijn als Steve Jobs was.

    Zowel op HW als SW terrein is het nu veel te vaak huilen met de pet op, getuige onder (veel) meer de ettelijke bugfix-updates en terugkerende (oude) bugs…

    Helemaal mee eens!

  17. Apple moet gw weer iets gaan doen…. ze moeten niet alleen maar op beveiliging letten op ios bijvoorbeeld je kan aardig weinig veranderen in ios helaas maar ze moeten nieuwe dingen gaan doen in ios en de producten want ios 10 is alleen een nieuw uiterlijk en een paar functie’s maar er moeten leuke dingen komen

  18. Goed verhaal. Hetgeen mij het meest irriteert aan de Apple van nu is dat ze alles wat ouder is dan de allernieuwste generatie lijken te vergeten. De goede klant van vorig jaar is nu een vreemdeling met een oud apparaat. Ik vind het een ondankbare houding die wringt met het zalvende gepredik over de eco verantwoorde certificeringen en duurzaamheid van de producten. Ik denk dat je op dit vlak barstjes kunt zien in het onfeilbare Apple imago die misschien nog wel tot gevaarlijke scheuren kunnen gaan leiden in hun fanbase.