Apple staat voor een uitdagend 2017: fans voelen zich in de steek gelaten, nieuwe producten zijn moeilijk leverbaar. Hoe kan Apple zorgen dat het in 2017 beter gaat?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 19 reacties
Ferdi
Prima stuk wat goed aangeeft waar Apple zich kan verbeteren in de komende jaren.
Martijn
Het is toch wel bekend bij jullie dat Apple bewust start met kleine voorraden te leveren? Dit om het “premium” gevoel te benadrukken, veel pre-orders te ontvangen en extra publiciteit te vergaren (wachtrijen, gekte). Dit wordt zelfs toegegeven door medewerkers in Apple Stores.
Apple kan echt de winkels wel voldoende bevoorraden na verschijning van een nieuw product. Is heel simpel te plannen en met wat wilskracht ook goed uit te voeren. Ze willen het alleen niet.
Het belangrijkste dat Apple moet doen is niet alleen inspelen op het premium gevoel, maar ook weer haar klanten waar voor hun geld te geven. Geen smoesjes dat 32GB RAM niet optimaal is ivm accuduur, geen traag beta-horloge (Apple Watch series 0) op de markt brengen etc.
Voor een goed product wil de klant best betalen. Het lijkt alleen dat Apple de laatste jaren steeds luier wordt. De consument koopt het wel.
Cihan
Apples sterkste punt is IOS. Anders waren veel mensen allang overgestapt.
Mark
@Martijn: Leg mij eens uit hoe dat werkt dan. Ik wil een smartphone, liefst een van Apple. Maar helaas, hij is niet leverbaar. Hoe helpt dit Apple aan een ‘premiumgevoel’? Hoe zorgt dit voor meer verkopen?
Daarbij, die beperkte voorraad in het begin, geen enkel bedrijf kan aan de eerste vraag voldoen, zonder de productiecapaciteit zo ontzettend op te rekken, dat je na de eerste paar weken al weer een overcapaciteit hebt.
Johan
Wat is er eigenlijk uit dat gesprek met Trump gekomen? Zal Apple onze privacy kunnen blijven bewaken? Dat is voor ons een belangrijk punt. Ook belangrijk: duurzaamheid en degelijkheid van de produkten. Nog steeds zitten we met kabeltjes die kapot gaan bij de aansluiting, om maar wat te noemen. En dan al die malle oplossingen omdat alles steeds dunner moet. Voor ons hoeft dat niet.
Als Ive weggaat, zouden we dat niet betreuren, want hij heeft weliswaar voor een gelikte vormgeving gezorgd, maar die heeft ook iets totalitairs gekregen. Alle speelsheid is er uit.
Wij hebben Apple spullen vanwege de gebruiksvriendelijkheid en omdat iTunes een breed aanbod heeft. Het is te hopen dat dat tenminste blijft.
Innovatie vind ik een vaag gebied waarbij vele denken dat dit iets nieuws betekend, terwijl innovatie iets vernieuwends van het reeds bestaande is.
Daarin vind ik voldoet Apple ruimschoots.
Focus ben ik het mee eens, het is weer net als toen Steve Jobs weg was een zooitje. Hoop producten en geen strake lijn waar je mee kon identificeren, te veel zij takken die er bij zitten. Dat men het OS van hun computers en mobiele apparaten dichter tot elkaar gaan brengen, dat vind ik een pluspunt. Apple moet zich houden aan hun computertak (Mac en MacOS), mobiele tak (iPhone/iPad/iPod/iOS), en overige de Apple Watch, Apple TV, iTunes en Airport.
TV en andere producten zoals de Beats lijn kan ook ingeperkt worden, de kabels moet je uit besteden aan derden. Idem met hoesjes en accu.
De levertijd ga ik me niet meer aan ergeren, is tegenwoordig normaal. Kijk maar eens naar de GoPro Karma en de Karma Grip, de eerste weer uit de handel en nieuwe release datum onbekend. EN de grip (de gimbal) is net uit na maanden niet geleverd te kunnen worden.
Maar ook o.a. de DJI Mavic is niet leverbaar.
En fans goed punt, niks aan toe te voegen. En aub Apple zorg ervoor dat Apple Pay zsm wordt uitgerold, dit is de zoveelste product wat gerent wordt door stugheid van Apple. Andere diensten gaan wel goed door, bij de ING kan je al betalen met je telefoon. Alleen Android…
Eric
@Martijn: onzin, Apple watch was af, alleen de software niet. Is nu zo snel dat een update weinig toevoegt
Klaas
Goed dat dit artikel verschijnt, want dat legt de vinger op de zere plek van Apple: het bedrijf was gewend om de norm te bepalen door steeds met iets nieuws te komen en dat heeft veel moois gebracht. Maar nu sommige producten bijna uitontwikkeld zijn, zou het anders moeten. Apple moet volgens mij beter luisteren naar wat mensen zelf willen. Customisering bv., personalisatie, meer aandacht voor milieu, repareerbaarheid. En inderdaad spullen die niet gauw stuk gaan. Vooral customisering zou iets totaal nieuws kunnen zijn. Want niet iedereen gebruikt alle functies. Dus meer keuze en minder dwang.
Focus: het lijkt mij ook beter als Apple zich beperkt tot de originele hardware en de software. Hoesjes van Apple, dat hoeft toch niet?
Fans: ik wil als trouwe gebruiker ook als zodanig worden gezien en benaderd door Apple en niet als iemand die bestookt moet worden met reclame. Apple support moet ook menselijk blijven.
Klaas
En als je het wereldwijd zou vragen, zou een betere batterijduur dan niet vaak worden genoemd?
Ronald
Origineel geplaatst door Martijn Het is toch wel bekend bij jullie dat Apple bewust start met kleine voorraden te leveren? Dit om het “premium” gevoel te benadrukken, veel pre-orders te ontvangen en extra publiciteit te vergaren (wachtrijen, gekte). Dit wordt zelfs toegegeven door medewerkers in Apple Stores.
Apple kan echt de winkels wel voldoende bevoorraden na verschijning van een nieuw product. Is heel simpel te plannen en met wat wilskracht ook goed uit te voeren. Ze willen het alleen niet.
Het belangrijkste dat Apple moet doen is niet alleen inspelen op het premium gevoel, maar ook weer haar klanten waar voor hun geld te geven. Geen smoesjes dat 32GB RAM niet optimaal is ivm accuduur, geen traag beta-horloge (Apple Watch series 0) op de markt brengen etc.
Voor een goed product wil de klant best betalen. Het lijkt alleen dat Apple de laatste jaren steeds luier wordt. De consument koopt het wel.
Dat is een alu hoedje reactie.
Richard Otto
Wat ze ook moeten aanpassen is het gebruik van zoveel diverse OS-en.
Piet
Geen updates IOS meer die niets toevoegen.
schmrtzzz
Apple Pay, iTunes Store, Apple Music, Siri, News: leuk al die services, maar ze moeten voor elk land apart worden ontwikkeld en uitonderhandeld. Dat is een enorme klus, en dat blijkt ook wel: soms moeten we jaren wachten voordat zo’n dienst hier beschikbaar komt. En dat zorgt er meteen voor dat het beeld dat Apple oproept, steeds difuser wordt. En als ze dan ook nog eens weigeren duidelijkheid te geven waar ze naartoe willen met hun producten, raken zelfs de trouwste Apple fans het spoor bijster. Ik ben al 29 jaar Apple ambassadeur, maar ik ben kort geleden (na beroerde ervaringen met de nieuwe MBP) gestopt hun beleid te duiden of te verdedigen. Heb echt geen idee meer waar het bedrijf voor staat.
Arjan
Keurig stuk sluit me volledig aan er mag wel wat meer aandacht gestoken worden in de mac line up.
Ik zou wel willen upgraden maar ze geven veel te weinig aandacht aan de line up daarom hou ik de boot nog af. Ik ben het gewend dat mijn iMac alles doet en nooit crasht. Ik zou het daarom zonde vinden als ze met de iMac stoppen. Een iPad pro kan sowieso. Niet de iMac vervangen en dat is denk ik ook niet wat de consument wil. Wat betreft het enerveren. Ben ik het er niet helemaal mee eens. Als het maar gewoon goed werkt. Voor gebogen en rare opvouwbare scheren ga ik wel naar Samsung. Uiteraard is dit persoonlijk. Verder leuk om te lezen!
Ferryman
Opvallende afwezige: #5 (of liever nog #1 en de rest afwaarderen) Kwaliteit weer terug naar ‘it just works’ niveau, bijvoorbeeld door een QA team in het leven te roepen (of drastisch te vervangen en/of versterken als het wél bestaat) dat net zo ‘vervelend’ maar effectief nauwgezet en detaillistisch mag zijn als Steve Jobs was.
Zowel op HW als SW terrein is het nu veel te vaak huilen met de pet op, getuige onder (veel) meer de ettelijke bugfix-updates en terugkerende (oude) bugs…
Pien
Origineel geplaatst door Ferryman Opvallende afwezige: #5 (of liever nog #1 en de rest afwaarderen) Kwaliteit weer terug naar ‘it just works’ niveau, bijvoorbeeld door een QA team in het leven te roepen (of drastisch te vervangen en/of versterken als het wél bestaat) dat net zo ‘vervelend’ maar effectief nauwgezet en detaillistisch mag zijn als Steve Jobs was.
Zowel op HW als SW terrein is het nu veel te vaak huilen met de pet op, getuige onder (veel) meer de ettelijke bugfix-updates en terugkerende (oude) bugs…
Helemaal mee eens!
Remco
Apple moet gw weer iets gaan doen…. ze moeten niet alleen maar op beveiliging letten op ios bijvoorbeeld je kan aardig weinig veranderen in ios helaas maar ze moeten nieuwe dingen gaan doen in ios en de producten want ios 10 is alleen een nieuw uiterlijk en een paar functie’s maar er moeten leuke dingen komen
Goed verhaal. Hetgeen mij het meest irriteert aan de Apple van nu is dat ze alles wat ouder is dan de allernieuwste generatie lijken te vergeten. De goede klant van vorig jaar is nu een vreemdeling met een oud apparaat. Ik vind het een ondankbare houding die wringt met het zalvende gepredik over de eco verantwoorde certificeringen en duurzaamheid van de producten. Ik denk dat je op dit vlak barstjes kunt zien in het onfeilbare Apple imago die misschien nog wel tot gevaarlijke scheuren kunnen gaan leiden in hun fanbase.
Prima stuk wat goed aangeeft waar Apple zich kan verbeteren in de komende jaren.
Het is toch wel bekend bij jullie dat Apple bewust start met kleine voorraden te leveren? Dit om het “premium” gevoel te benadrukken, veel pre-orders te ontvangen en extra publiciteit te vergaren (wachtrijen, gekte). Dit wordt zelfs toegegeven door medewerkers in Apple Stores.
Apple kan echt de winkels wel voldoende bevoorraden na verschijning van een nieuw product. Is heel simpel te plannen en met wat wilskracht ook goed uit te voeren. Ze willen het alleen niet.
Het belangrijkste dat Apple moet doen is niet alleen inspelen op het premium gevoel, maar ook weer haar klanten waar voor hun geld te geven. Geen smoesjes dat 32GB RAM niet optimaal is ivm accuduur, geen traag beta-horloge (Apple Watch series 0) op de markt brengen etc.
Voor een goed product wil de klant best betalen. Het lijkt alleen dat Apple de laatste jaren steeds luier wordt. De consument koopt het wel.
Apples sterkste punt is IOS. Anders waren veel mensen allang overgestapt.
@Martijn: Leg mij eens uit hoe dat werkt dan. Ik wil een smartphone, liefst een van Apple. Maar helaas, hij is niet leverbaar. Hoe helpt dit Apple aan een ‘premiumgevoel’? Hoe zorgt dit voor meer verkopen?
Daarbij, die beperkte voorraad in het begin, geen enkel bedrijf kan aan de eerste vraag voldoen, zonder de productiecapaciteit zo ontzettend op te rekken, dat je na de eerste paar weken al weer een overcapaciteit hebt.
Wat is er eigenlijk uit dat gesprek met Trump gekomen? Zal Apple onze privacy kunnen blijven bewaken? Dat is voor ons een belangrijk punt. Ook belangrijk: duurzaamheid en degelijkheid van de produkten. Nog steeds zitten we met kabeltjes die kapot gaan bij de aansluiting, om maar wat te noemen. En dan al die malle oplossingen omdat alles steeds dunner moet. Voor ons hoeft dat niet.
Als Ive weggaat, zouden we dat niet betreuren, want hij heeft weliswaar voor een gelikte vormgeving gezorgd, maar die heeft ook iets totalitairs gekregen. Alle speelsheid is er uit.
Wij hebben Apple spullen vanwege de gebruiksvriendelijkheid en omdat iTunes een breed aanbod heeft. Het is te hopen dat dat tenminste blijft.
Innovatie vind ik een vaag gebied waarbij vele denken dat dit iets nieuws betekend, terwijl innovatie iets vernieuwends van het reeds bestaande is.
Daarin vind ik voldoet Apple ruimschoots.
Focus ben ik het mee eens, het is weer net als toen Steve Jobs weg was een zooitje. Hoop producten en geen strake lijn waar je mee kon identificeren, te veel zij takken die er bij zitten. Dat men het OS van hun computers en mobiele apparaten dichter tot elkaar gaan brengen, dat vind ik een pluspunt. Apple moet zich houden aan hun computertak (Mac en MacOS), mobiele tak (iPhone/iPad/iPod/iOS), en overige de Apple Watch, Apple TV, iTunes en Airport.
TV en andere producten zoals de Beats lijn kan ook ingeperkt worden, de kabels moet je uit besteden aan derden. Idem met hoesjes en accu.
De levertijd ga ik me niet meer aan ergeren, is tegenwoordig normaal. Kijk maar eens naar de GoPro Karma en de Karma Grip, de eerste weer uit de handel en nieuwe release datum onbekend. EN de grip (de gimbal) is net uit na maanden niet geleverd te kunnen worden.
Maar ook o.a. de DJI Mavic is niet leverbaar.
En fans goed punt, niks aan toe te voegen. En aub Apple zorg ervoor dat Apple Pay zsm wordt uitgerold, dit is de zoveelste product wat gerent wordt door stugheid van Apple. Andere diensten gaan wel goed door, bij de ING kan je al betalen met je telefoon. Alleen Android…
@Martijn: onzin, Apple watch was af, alleen de software niet. Is nu zo snel dat een update weinig toevoegt
Goed dat dit artikel verschijnt, want dat legt de vinger op de zere plek van Apple: het bedrijf was gewend om de norm te bepalen door steeds met iets nieuws te komen en dat heeft veel moois gebracht. Maar nu sommige producten bijna uitontwikkeld zijn, zou het anders moeten. Apple moet volgens mij beter luisteren naar wat mensen zelf willen. Customisering bv., personalisatie, meer aandacht voor milieu, repareerbaarheid. En inderdaad spullen die niet gauw stuk gaan. Vooral customisering zou iets totaal nieuws kunnen zijn. Want niet iedereen gebruikt alle functies. Dus meer keuze en minder dwang.
Focus: het lijkt mij ook beter als Apple zich beperkt tot de originele hardware en de software. Hoesjes van Apple, dat hoeft toch niet?
Fans: ik wil als trouwe gebruiker ook als zodanig worden gezien en benaderd door Apple en niet als iemand die bestookt moet worden met reclame. Apple support moet ook menselijk blijven.
En als je het wereldwijd zou vragen, zou een betere batterijduur dan niet vaak worden genoemd?
Dat is een alu hoedje reactie.
Wat ze ook moeten aanpassen is het gebruik van zoveel diverse OS-en.
Geen updates IOS meer die niets toevoegen.
Apple Pay, iTunes Store, Apple Music, Siri, News: leuk al die services, maar ze moeten voor elk land apart worden ontwikkeld en uitonderhandeld. Dat is een enorme klus, en dat blijkt ook wel: soms moeten we jaren wachten voordat zo’n dienst hier beschikbaar komt. En dat zorgt er meteen voor dat het beeld dat Apple oproept, steeds difuser wordt. En als ze dan ook nog eens weigeren duidelijkheid te geven waar ze naartoe willen met hun producten, raken zelfs de trouwste Apple fans het spoor bijster. Ik ben al 29 jaar Apple ambassadeur, maar ik ben kort geleden (na beroerde ervaringen met de nieuwe MBP) gestopt hun beleid te duiden of te verdedigen. Heb echt geen idee meer waar het bedrijf voor staat.
Keurig stuk sluit me volledig aan er mag wel wat meer aandacht gestoken worden in de mac line up.
Ik zou wel willen upgraden maar ze geven veel te weinig aandacht aan de line up daarom hou ik de boot nog af. Ik ben het gewend dat mijn iMac alles doet en nooit crasht. Ik zou het daarom zonde vinden als ze met de iMac stoppen. Een iPad pro kan sowieso. Niet de iMac vervangen en dat is denk ik ook niet wat de consument wil. Wat betreft het enerveren. Ben ik het er niet helemaal mee eens. Als het maar gewoon goed werkt. Voor gebogen en rare opvouwbare scheren ga ik wel naar Samsung. Uiteraard is dit persoonlijk. Verder leuk om te lezen!
Opvallende afwezige: #5 (of liever nog #1 en de rest afwaarderen) Kwaliteit weer terug naar ‘it just works’ niveau, bijvoorbeeld door een QA team in het leven te roepen (of drastisch te vervangen en/of versterken als het wél bestaat) dat net zo ‘vervelend’ maar effectief nauwgezet en detaillistisch mag zijn als Steve Jobs was.
Zowel op HW als SW terrein is het nu veel te vaak huilen met de pet op, getuige onder (veel) meer de ettelijke bugfix-updates en terugkerende (oude) bugs…
Helemaal mee eens!
Apple moet gw weer iets gaan doen…. ze moeten niet alleen maar op beveiliging letten op ios bijvoorbeeld je kan aardig weinig veranderen in ios helaas maar ze moeten nieuwe dingen gaan doen in ios en de producten want ios 10 is alleen een nieuw uiterlijk en een paar functie’s maar er moeten leuke dingen komen
The iPhone 7 may not be selling as well as Apple hoped
Goed verhaal. Hetgeen mij het meest irriteert aan de Apple van nu is dat ze alles wat ouder is dan de allernieuwste generatie lijken te vergeten. De goede klant van vorig jaar is nu een vreemdeling met een oud apparaat. Ik vind het een ondankbare houding die wringt met het zalvende gepredik over de eco verantwoorde certificeringen en duurzaamheid van de producten. Ik denk dat je op dit vlak barstjes kunt zien in het onfeilbare Apple imago die misschien nog wel tot gevaarlijke scheuren kunnen gaan leiden in hun fanbase.