Apple speelt een hard spel om ontwikkelaars te dwingen 30% omzet af te dragen in de App Store. Maar kijk je naar de totale omzet van Apple, dan levert de App Store helemaal niet zo veel geld op. Apple zou wat mij betreft best iets soepeler qua opstelling kunnen zijn en minder hard de strijd aangaan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 24 reacties
roelatmac
ik begrijp de hele discussie niet. je mag toch in je eigen winkel toch wel bepalen wat voor marge je wil maken?
Theo Horstink
Mede dankzij de applestore hebben vele programmeurs werk en inkomen,
Dus er is niets mis om een percentage af te staan voor digene die jouw de mogelijkheid geeft,
om in je levensonderhoud te voorzien.
ik begrijp de hele discussie niet. je mag toch in je eigen winkel toch wel bepalen wat voor marge je wil maken?
Een van de kritiekpunten is dat ontwikkelaars geen alternatief hebben. Ze zitten dus wel aan die 30% vast. Een enigszins soortgelijke discussie is of farmaceutische bedrijven exorbitante bedragen mogen rekenen voor bepaalde medicijnen. Dan kun je ook zeggen: “Als je het de duur vindt, slik je het toch gewoon niet? Het is een vrije markt!” Maar als dat je enige optie is…
Overigens vind ik 30% niet exorbitant hoor. Mijn belangrijkste punt is vooral dat Apple het te hard speelt. Verder is de hele kwestie veel ingewikkelder dan dit. Apple’s platform biedt kansen, die er anders niet waren. Maar tegelijk snap ik ook dat al die eenzijdig opgelegde regels wrevel opwekken.
Andere Jordy
Volgens mij kwam jaren geleden een onbekende ontwikkelaar op het podium bij het WWDC (2010?) om te laten zien wat er met de Unreal Engine 3 van Apple gemaakt kon worden, de game gemaakt Epic citadel wie was die ontwikkelaar? Inderdaad Epic games.
Of Apple er nu veel of weinig aan verdient maakt volgens mij niet uit als jij in de apple store geld verdiend vraagt Apple wat terug niks geks toch? Vind dus niet dat Apple het goedkoper moet maken en de kosten ergens anders vandaan haalt en producten duurder gaat maken.
Als je app gratis is en je er dus niet mee verdiend kost het je ook niks om in de Apple store te staan, hoe netjes is dat? Daar hoor je niemand over.
Vind dat Apple heel veel voor de ontwikkelaars doet.
Van mij mag juist de marge op de kosten van een app kopen naar beneden maar als je een gratis app aanbied en dan geld wil verdienen met in app aankopen mag die marge van mij juist zo blijven of omhoog.
Ququlequ
@Andere Jordy: Unreal Engine van Apple? De Unreal Engine is door Epic Games ontwikkeld.
Mtouch
Alle opinie terzijde, een verschil tussen 7 en 14 miljard is nog steeds iets wat je aandeelhouders wel even uit moet leggen, zeker in de Amerikaanse cultuur. Die 30% is volgens mij het probleem ook niet echt, andere app stores rekenen dat immers ook, uitgerekend zelfs Epic volgens mij. Ik vind het evengoed een uit de lucht gegrepen royale hap, maar goed… ontwikkelaars hebben ook van het bestaan van die App Store geprofiteerd. Het schimmige is echter dat Apple wel deals sluit met partijen als Amazon, zelf concurrerende apps/abo’s aanbiedt en het niet toestaat om klanten er op te wijzen dat b.v. een abonnement ook elders kan worden afgesloten/betaald ipv uitsluitend via de App Store. Da’s een spagaat: op het moment dat ze dat toestaat, doet iedereen het waarschijnlijk en loopt Apple het risico om meer kwijt te raken dan alleen die 7 miljard. Op het moment dat ze het niet blijven toestaan, zou ze ook moeten ophouden om met twee maten te meten. Een Netflix abonnement hoef je b.v. niet via de App Store af te rekenen.
Andere Jordy
@Ququlequ: Oké dat wist ik niet maar heb het opgezocht en je hebt helemaal gelijk. Maar ik had toen nog niet gehoord van Epic games en ze kregen toen wel een groot podium van Apple, en nu ze wel heel groot en bekend zijn beginnen ze een “oorlog”
Vind het gewoon jammer hoe eerst kleine ontwikkelaars gegroeid zijn door Apple en toen ook al geld voor de Apple store betaalde als ze betaalde functies hadden en nu ineens moeilijk doen.
Marco
Ontwikkelaars moeten zich echt schamen om over 15 reps. 30% vergoeding te beginnen!! Geen enkele winkel biedt een dergelijke toegang tot zoveel klanten wereldwijd.
Alle ontwikkelaars kunnen onder dezelfde condities hun product te koop aanbieden. Transparenter gaat niet.
Ze moeten ook niet concurreren met andere aanbieders van soortgelijke producten om überhaupt hun product op het schap te krijgen. Iedereen kan zijn product aanbieden! Probeer dat maar eens bij AH of Jumbo!
De App Store verzorgt de volledige marketing en de betalingsafwikkeling. De App Store heeft ook het vertrouwen van de consument. Ontwikkelaars hoeven zich alleen bezig te houden van de ontwikkeling van hun app en de verkoop strategie van hun diensten.
Heel eerlijk gezegd zijn de 15 reps 30% voor dat alles nog te weinig.
Zij moeten ook niet hun product via de App Store aanbieden. Er zijn ook andere platformen. Ze willen mee liften op het succes van Apple maar daarvoor niet betalen. Schaam je.
Ontwikkel dan toch je eigen device, je eigen os en je eigen App Store. Deze mensen hebben echt geen enkel idee hoeveel energie, tijd en geld daarin steekt. Schaam je.
Vooral de makers van Forinte moeten zich diep schamen een zakenpartner zo bloot te stellen door in hun betalingsmogelijkheden aan te geven hoeveel Apple aan een koop “verdient”. Deze heren moet zich heel diep schamen. Deze heren zijn verblind door het vele geld dat ze in zo’n korte tijd verdienen met hun skins
Bernard
Ben van mening dat Apple dat zelf moet kunnen bepalen. En als het nu 30, 20 of 15% moet zijn bepaald Apple. Is dat te veel? Jij zegt immers als ontwikkelaar ja of nee.
Leo
Hoe dan ook Apple doet zelf ook moeilijk , gewoon belasting betalen vergeet t maar ,zien hoe je er onderuit komt. Dus als anderen onder betalen uit willen is dat niet heel raar lijkt mij. En er is geen alternatief behalve dan naar Android overstappen
Bokky
@Gonny van der Zwaag: Gonny ik ben het niet eens met je vergelijking over farmaceutische bedrijven. Dat is een politieke kwestie. De overheden vangen dik veel geld door die hoge prijzen. ZEI kunnen ervoor kiezen om de prijzen naar beneden te gooien maar doen het niet. En wie is de dupe? Wij dus. Een betere vergelijking zou zijn om ‘t te betrekken op iets dat jouw in persoon zelf zou raken of als eigen bedrijf . Voorbeelden :
Een medewerker van jouw is niet blij met zijn salaris en voorzieningen en hangt dat aan de grote klok. En dit is hoe je erachter komt. Ga je diegene een loonsverhoging geven voor die actie?
Of.
Je verhuurt een woning en de huurder bedenkt na drie jaar dat die de buurman gaat betalen ipv jouw omdat die minder huur vraagt voor jouw woning. Ga je daarmee akkoord dan?
Is het veel wat apple vraagt is ‘t veel wat Google vraagt?kan!! Weet ik niet ben geen app ontwikkelaar. Maar volgens mij is een gesprek met deze grote spelers een mogelijkheid. Pak het goed aan ipv eerst jaren op de achtergrond iets doen. Dit hebben ze echt niet bedacht na een nachtje slapen 🙂
Wim
De strategie van Apple is een steeds groter aandeel van omzet te generen uit services i.p.v. hardware. De marge zomaar verlagen in een markt waarin zij prijsbepalend is en die ze nodig heeft voor het halen van de lange termijn doelstellingen zal Apple dus nooit doen.
NcDLttr
Ik vind het normaal dat Apple een percentage vraagt, aan ontwikkelaars. Maar hoeveel een aanvaardbaar percentage is? Ik zou het echt niet weten.
hans
Ben van mening dat wij ons helemaal niet zouden moeten bemoeien met wat Apple wel of niet vraagt, inzake de store. Dat is een zaak voor Apple zelf, die precies alle ins en outs van het bedrijf kennen. Ontwikkelaars moeten niet zeuren want zij doen voorkomen alsof zij die 30% zelf moeten betalen terwijl dat percentage gewoon bij de prijs zit inbegrepen die de consument betaald. Het is niet voor niks dat de apps in de appstore flink duurder zijn dan in Android Play. Zitten wij hier het beleid van Apple te bepalen? Ook ben ik van mening dat het prima is dat Apple het hard speelt, helemaal normaal als iemand je regels en inkomsten gaat proberen te ondermijnen op oneigenlijke gronden. Als ik een Albert Heijn merk wil kopen dan kan ik ook niet bij de Dekamarkt terecht maar uitsluitend bij Albert Heijn.
Must
Ik kan me ergens wel vinden in de meeste reacties. Alleen wordt het teveel vanuit Apple’s oogpunt bekeken. Want bij sommig apps draagt Apple inderdaad bij in het succes, maar was dat niet voornamelijk aan het begin van deze “An app for everything” tijdperk, je weet wel toen Angry Birds zo populair was? Want zeg nou eerlijk je hebt veel meer marketing buiten de appstore nodig wil je deze kunnen vinden. Buiten de hitlijsten ga je mij niet vertellen dat het succes bij Apple ligt. Persoonlijk haal ik veel meer apps uit artikelen tegenwoordig dan eindeloos scrollen in de app store. Als we er even van uitgaan dat Fortnite 500 miljoen dollar omzet vanuit de appstore dan betekend dat Apple hier 150 miljoen in rekening neemt. Bekijk het even als je eigen bedrijf, dit is toch belachelijk. Ik denk dat het zwaar verschilt per app of het succes aan Apple is te danken. Een commissie is zeker logisch, maar ik denk dat het iets net als bij de Belastingdienst moet worden in schalen of boxxen. Daarnaast worden apps duurder voor de eindgebruiker omdat de meeste bedrijven dit gewoon doorbereken. Apple is zo ver gekomen door klanten en partners te negeren maar het wordt tijd om maar eens naar beide beter te luisteren. Don’t get me wrong, ben een Apple fan. Maar ze hebben al bakken met geld dat eindeloze kapitalisme kan ook niet eeuwig doorgaan. Het wordt tijd om misschien iets minder marges te maken in bepaalde afdelingen zodat er een betere samenwerking komt met partners, Beiden versterken elkaar. Zonder alle ontwikkelaars was er ook geen appstore. Tijden veranderen, apps zijn er nu eenmaal. Het is tijd voor veranderingen.
Andere Jordy
@Must: Nu berekenen de ontwikkelaars het misschien door naar Apple, maar denk je dat de aandeelhouders genoegen nemen met minder omzet/winst? Ik denk dat de meeste ontwikkelaars de prijs niet naar beneden doen als Apple minder marge pakt.
Maar Apple gaat waarschijnlijk andere producten duurder maken om dit verlies te compenseren. Dus de enige verliezer als dit gebeurt is de consument
Rein
Apple zou wellicht ook met staffels kunnen werken waarbij de grootverdieners veel bijdragen om dan daar minder te vangen. En onder een bepaalde level zou je ook minder kunnen vangen. Dus starters dragen minder af, groeien door met succes, gebruik makend van App Store etc en dat dan tot een Max bedrag per jaar of boven een bepaald bedrag dat het percentage weer minder wordt. Gezien de winst van Epic die ze maken kan ik me voorstellen dat die 30 procent ook in de papieren loopt.
Leon
Toch raar dat we een mening gaan hebben over de financiële ins en outs van een ander (bedrijf). Alsof we er verstand van hebben…
hans
@Must: Die 30% voor Apple zit bij de prijs inbegrepen die Fortnite door de consument laat betalen, daarom zit er een flink prijsverschil tussen de apps in Google Play en de App-store. Dus heeft Fortnite niks te klagen. Morgen naar Albert Heijn en gaan klagen dat hun producten te duur zijn en hun marge te hoog, zou dat reëel zijn? Dat het hier wordt bekeken vanuit het Appel oogpunt is niet zo vreemd, per slot gaat het ook om Apple. Persoonlijk zou ik het voor elk bedrijf ook opnemen die in dezelfde situatie terecht zou komen. Fortnite is gewoon hebberig geworden en wil alles in eigen zak steken maar wel gratis gebruik maken van een platform waardoor ze mede zijn geworden wat ze nu zijn.
Iphonefan123
Wat voor marge hield een ontwikkelaar vroeger over toen je het cd-rommetje bij de V&D kocht? Zeker geen 70%.
Apple zou moeten veranderen en gaan fungeren als soort Apple Pay / Visa/MasterCard en vervolgens elke ontwikkelaar kleine bijdrage rekenen voor elke transactie ongeacht type ‘service’ van thuisbezorgd, booking of gaming apps. Iedereen gelijke service tax laten betalen ongeacht of je nu een kleine of grote ontwikkelaar bent. Prachtig verdienmodel in mijn ogen (Uber, Airbnb, EBay transacties zijn dan ook nieuwe verdiensten voor Apple) – conclusie: geen onderscheid maken op service.
onemangang
Apple zou apps die buiten de appstore worden aangeboden ook moeten laten toestaan op de ipad/iphone. Dat is de kern van deze discussie: je kan immers wel software voor macosx (en windows en andere platforms) direct bij de ontwikkelaar kopen. Dat Apple een deel wil vangen voor het plaatsen in hun verschrikkelijk onoverzichtelijke appstore, dat is prima. Maar nu hebben ze gewoon een monopoliepositie voor het verkopen van apps geschikt voor de ipad en iphone. En dat is voor niemand goed. Dat is feitelijk een vorm van dictatuur.
Whatsthepoint
Hele discussie is een beetje onzin. Waar vind je nou tegenwoordig zo’n grote medium met het bereik van miljarden mensen over de heel wereld? Dat aantal hebben ze ook niet in een dag bereikt. Kwestie van jaren lang goed doorontwikkelen van je product en app is maar een bijkomstigheid. Android platform schijnt nog groter bereik te hebben, maar als het over de betaalde gebruikers gaan, zal dat ook bij lange niet in de buurt komen van Apple users. Dat betaal model wordt natuurlijk ook gebruikt om de servers en opslagcentra’s draaiende te houden, wat zeker ook niet gratis is. Onoverzichtelijke appstore? Hoe wil je dan de appstore ‘overzichtelijker’ maken? Meer genres? Meer apps in een scherm? Sorteren op de ‘waardering van de gebruikers’? Waar bij de waardering van de gebruiker ook vaak onzinnig reviews achtergelaten wordt door de fakers?
Tuurlijk, 30% blijft een hap uit je inkomsten, maar nee tegelijkertijd is dat niet een reden om gelijk apple te bestempelen als de monopolist of wat dan ook
ik begrijp de hele discussie niet. je mag toch in je eigen winkel toch wel bepalen wat voor marge je wil maken?
Mede dankzij de applestore hebben vele programmeurs werk en inkomen,
Dus er is niets mis om een percentage af te staan voor digene die jouw de mogelijkheid geeft,
om in je levensonderhoud te voorzien.
Een van de kritiekpunten is dat ontwikkelaars geen alternatief hebben. Ze zitten dus wel aan die 30% vast. Een enigszins soortgelijke discussie is of farmaceutische bedrijven exorbitante bedragen mogen rekenen voor bepaalde medicijnen. Dan kun je ook zeggen: “Als je het de duur vindt, slik je het toch gewoon niet? Het is een vrije markt!” Maar als dat je enige optie is…
Overigens vind ik 30% niet exorbitant hoor. Mijn belangrijkste punt is vooral dat Apple het te hard speelt. Verder is de hele kwestie veel ingewikkelder dan dit. Apple’s platform biedt kansen, die er anders niet waren. Maar tegelijk snap ik ook dat al die eenzijdig opgelegde regels wrevel opwekken.
Volgens mij kwam jaren geleden een onbekende ontwikkelaar op het podium bij het WWDC (2010?) om te laten zien wat er met de Unreal Engine 3 van Apple gemaakt kon worden, de game gemaakt Epic citadel wie was die ontwikkelaar? Inderdaad Epic games.
Of Apple er nu veel of weinig aan verdient maakt volgens mij niet uit als jij in de apple store geld verdiend vraagt Apple wat terug niks geks toch? Vind dus niet dat Apple het goedkoper moet maken en de kosten ergens anders vandaan haalt en producten duurder gaat maken.
Als je app gratis is en je er dus niet mee verdiend kost het je ook niks om in de Apple store te staan, hoe netjes is dat? Daar hoor je niemand over.
Vind dat Apple heel veel voor de ontwikkelaars doet.
Van mij mag juist de marge op de kosten van een app kopen naar beneden maar als je een gratis app aanbied en dan geld wil verdienen met in app aankopen mag die marge van mij juist zo blijven of omhoog.
@Andere Jordy: Unreal Engine van Apple? De Unreal Engine is door Epic Games ontwikkeld.
Alle opinie terzijde, een verschil tussen 7 en 14 miljard is nog steeds iets wat je aandeelhouders wel even uit moet leggen, zeker in de Amerikaanse cultuur. Die 30% is volgens mij het probleem ook niet echt, andere app stores rekenen dat immers ook, uitgerekend zelfs Epic volgens mij. Ik vind het evengoed een uit de lucht gegrepen royale hap, maar goed… ontwikkelaars hebben ook van het bestaan van die App Store geprofiteerd. Het schimmige is echter dat Apple wel deals sluit met partijen als Amazon, zelf concurrerende apps/abo’s aanbiedt en het niet toestaat om klanten er op te wijzen dat b.v. een abonnement ook elders kan worden afgesloten/betaald ipv uitsluitend via de App Store. Da’s een spagaat: op het moment dat ze dat toestaat, doet iedereen het waarschijnlijk en loopt Apple het risico om meer kwijt te raken dan alleen die 7 miljard. Op het moment dat ze het niet blijven toestaan, zou ze ook moeten ophouden om met twee maten te meten. Een Netflix abonnement hoef je b.v. niet via de App Store af te rekenen.
@Ququlequ: Oké dat wist ik niet maar heb het opgezocht en je hebt helemaal gelijk. Maar ik had toen nog niet gehoord van Epic games en ze kregen toen wel een groot podium van Apple, en nu ze wel heel groot en bekend zijn beginnen ze een “oorlog”
Vind het gewoon jammer hoe eerst kleine ontwikkelaars gegroeid zijn door Apple en toen ook al geld voor de Apple store betaalde als ze betaalde functies hadden en nu ineens moeilijk doen.
Ontwikkelaars moeten zich echt schamen om over 15 reps. 30% vergoeding te beginnen!! Geen enkele winkel biedt een dergelijke toegang tot zoveel klanten wereldwijd.
Alle ontwikkelaars kunnen onder dezelfde condities hun product te koop aanbieden. Transparenter gaat niet.
Ze moeten ook niet concurreren met andere aanbieders van soortgelijke producten om überhaupt hun product op het schap te krijgen. Iedereen kan zijn product aanbieden! Probeer dat maar eens bij AH of Jumbo!
De App Store verzorgt de volledige marketing en de betalingsafwikkeling. De App Store heeft ook het vertrouwen van de consument. Ontwikkelaars hoeven zich alleen bezig te houden van de ontwikkeling van hun app en de verkoop strategie van hun diensten.
Heel eerlijk gezegd zijn de 15 reps 30% voor dat alles nog te weinig.
Zij moeten ook niet hun product via de App Store aanbieden. Er zijn ook andere platformen. Ze willen mee liften op het succes van Apple maar daarvoor niet betalen. Schaam je.
Ontwikkel dan toch je eigen device, je eigen os en je eigen App Store. Deze mensen hebben echt geen enkel idee hoeveel energie, tijd en geld daarin steekt. Schaam je.
Vooral de makers van Forinte moeten zich diep schamen een zakenpartner zo bloot te stellen door in hun betalingsmogelijkheden aan te geven hoeveel Apple aan een koop “verdient”. Deze heren moet zich heel diep schamen. Deze heren zijn verblind door het vele geld dat ze in zo’n korte tijd verdienen met hun skins
Ben van mening dat Apple dat zelf moet kunnen bepalen. En als het nu 30, 20 of 15% moet zijn bepaald Apple. Is dat te veel? Jij zegt immers als ontwikkelaar ja of nee.
Hoe dan ook Apple doet zelf ook moeilijk , gewoon belasting betalen vergeet t maar ,zien hoe je er onderuit komt. Dus als anderen onder betalen uit willen is dat niet heel raar lijkt mij. En er is geen alternatief behalve dan naar Android overstappen
@Gonny van der Zwaag: Gonny ik ben het niet eens met je vergelijking over farmaceutische bedrijven. Dat is een politieke kwestie. De overheden vangen dik veel geld door die hoge prijzen. ZEI kunnen ervoor kiezen om de prijzen naar beneden te gooien maar doen het niet. En wie is de dupe? Wij dus. Een betere vergelijking zou zijn om ‘t te betrekken op iets dat jouw in persoon zelf zou raken of als eigen bedrijf . Voorbeelden :
Een medewerker van jouw is niet blij met zijn salaris en voorzieningen en hangt dat aan de grote klok. En dit is hoe je erachter komt. Ga je diegene een loonsverhoging geven voor die actie?
Of.
Je verhuurt een woning en de huurder bedenkt na drie jaar dat die de buurman gaat betalen ipv jouw omdat die minder huur vraagt voor jouw woning. Ga je daarmee akkoord dan?
Is het veel wat apple vraagt is ‘t veel wat Google vraagt?kan!! Weet ik niet ben geen app ontwikkelaar. Maar volgens mij is een gesprek met deze grote spelers een mogelijkheid. Pak het goed aan ipv eerst jaren op de achtergrond iets doen. Dit hebben ze echt niet bedacht na een nachtje slapen 🙂
De strategie van Apple is een steeds groter aandeel van omzet te generen uit services i.p.v. hardware. De marge zomaar verlagen in een markt waarin zij prijsbepalend is en die ze nodig heeft voor het halen van de lange termijn doelstellingen zal Apple dus nooit doen.
Ik vind het normaal dat Apple een percentage vraagt, aan ontwikkelaars. Maar hoeveel een aanvaardbaar percentage is? Ik zou het echt niet weten.
Ben van mening dat wij ons helemaal niet zouden moeten bemoeien met wat Apple wel of niet vraagt, inzake de store. Dat is een zaak voor Apple zelf, die precies alle ins en outs van het bedrijf kennen. Ontwikkelaars moeten niet zeuren want zij doen voorkomen alsof zij die 30% zelf moeten betalen terwijl dat percentage gewoon bij de prijs zit inbegrepen die de consument betaald. Het is niet voor niks dat de apps in de appstore flink duurder zijn dan in Android Play. Zitten wij hier het beleid van Apple te bepalen? Ook ben ik van mening dat het prima is dat Apple het hard speelt, helemaal normaal als iemand je regels en inkomsten gaat proberen te ondermijnen op oneigenlijke gronden. Als ik een Albert Heijn merk wil kopen dan kan ik ook niet bij de Dekamarkt terecht maar uitsluitend bij Albert Heijn.
Ik kan me ergens wel vinden in de meeste reacties. Alleen wordt het teveel vanuit Apple’s oogpunt bekeken. Want bij sommig apps draagt Apple inderdaad bij in het succes, maar was dat niet voornamelijk aan het begin van deze “An app for everything” tijdperk, je weet wel toen Angry Birds zo populair was? Want zeg nou eerlijk je hebt veel meer marketing buiten de appstore nodig wil je deze kunnen vinden. Buiten de hitlijsten ga je mij niet vertellen dat het succes bij Apple ligt. Persoonlijk haal ik veel meer apps uit artikelen tegenwoordig dan eindeloos scrollen in de app store. Als we er even van uitgaan dat Fortnite 500 miljoen dollar omzet vanuit de appstore dan betekend dat Apple hier 150 miljoen in rekening neemt. Bekijk het even als je eigen bedrijf, dit is toch belachelijk. Ik denk dat het zwaar verschilt per app of het succes aan Apple is te danken. Een commissie is zeker logisch, maar ik denk dat het iets net als bij de Belastingdienst moet worden in schalen of boxxen. Daarnaast worden apps duurder voor de eindgebruiker omdat de meeste bedrijven dit gewoon doorbereken. Apple is zo ver gekomen door klanten en partners te negeren maar het wordt tijd om maar eens naar beide beter te luisteren. Don’t get me wrong, ben een Apple fan. Maar ze hebben al bakken met geld dat eindeloze kapitalisme kan ook niet eeuwig doorgaan. Het wordt tijd om misschien iets minder marges te maken in bepaalde afdelingen zodat er een betere samenwerking komt met partners, Beiden versterken elkaar. Zonder alle ontwikkelaars was er ook geen appstore. Tijden veranderen, apps zijn er nu eenmaal. Het is tijd voor veranderingen.
@Must: Nu berekenen de ontwikkelaars het misschien door naar Apple, maar denk je dat de aandeelhouders genoegen nemen met minder omzet/winst? Ik denk dat de meeste ontwikkelaars de prijs niet naar beneden doen als Apple minder marge pakt.
Maar Apple gaat waarschijnlijk andere producten duurder maken om dit verlies te compenseren. Dus de enige verliezer als dit gebeurt is de consument
Apple zou wellicht ook met staffels kunnen werken waarbij de grootverdieners veel bijdragen om dan daar minder te vangen. En onder een bepaalde level zou je ook minder kunnen vangen. Dus starters dragen minder af, groeien door met succes, gebruik makend van App Store etc en dat dan tot een Max bedrag per jaar of boven een bepaald bedrag dat het percentage weer minder wordt. Gezien de winst van Epic die ze maken kan ik me voorstellen dat die 30 procent ook in de papieren loopt.
Toch raar dat we een mening gaan hebben over de financiële ins en outs van een ander (bedrijf). Alsof we er verstand van hebben…
@Must: Die 30% voor Apple zit bij de prijs inbegrepen die Fortnite door de consument laat betalen, daarom zit er een flink prijsverschil tussen de apps in Google Play en de App-store. Dus heeft Fortnite niks te klagen. Morgen naar Albert Heijn en gaan klagen dat hun producten te duur zijn en hun marge te hoog, zou dat reëel zijn? Dat het hier wordt bekeken vanuit het Appel oogpunt is niet zo vreemd, per slot gaat het ook om Apple. Persoonlijk zou ik het voor elk bedrijf ook opnemen die in dezelfde situatie terecht zou komen. Fortnite is gewoon hebberig geworden en wil alles in eigen zak steken maar wel gratis gebruik maken van een platform waardoor ze mede zijn geworden wat ze nu zijn.
Wat voor marge hield een ontwikkelaar vroeger over toen je het cd-rommetje bij de V&D kocht? Zeker geen 70%.
@Leon: Precies.
Apple zou moeten veranderen en gaan fungeren als soort Apple Pay / Visa/MasterCard en vervolgens elke ontwikkelaar kleine bijdrage rekenen voor elke transactie ongeacht type ‘service’ van thuisbezorgd, booking of gaming apps. Iedereen gelijke service tax laten betalen ongeacht of je nu een kleine of grote ontwikkelaar bent. Prachtig verdienmodel in mijn ogen (Uber, Airbnb, EBay transacties zijn dan ook nieuwe verdiensten voor Apple) – conclusie: geen onderscheid maken op service.
Apple zou apps die buiten de appstore worden aangeboden ook moeten laten toestaan op de ipad/iphone. Dat is de kern van deze discussie: je kan immers wel software voor macosx (en windows en andere platforms) direct bij de ontwikkelaar kopen. Dat Apple een deel wil vangen voor het plaatsen in hun verschrikkelijk onoverzichtelijke appstore, dat is prima. Maar nu hebben ze gewoon een monopoliepositie voor het verkopen van apps geschikt voor de ipad en iphone. En dat is voor niemand goed. Dat is feitelijk een vorm van dictatuur.
Hele discussie is een beetje onzin. Waar vind je nou tegenwoordig zo’n grote medium met het bereik van miljarden mensen over de heel wereld? Dat aantal hebben ze ook niet in een dag bereikt. Kwestie van jaren lang goed doorontwikkelen van je product en app is maar een bijkomstigheid. Android platform schijnt nog groter bereik te hebben, maar als het over de betaalde gebruikers gaan, zal dat ook bij lange niet in de buurt komen van Apple users. Dat betaal model wordt natuurlijk ook gebruikt om de servers en opslagcentra’s draaiende te houden, wat zeker ook niet gratis is. Onoverzichtelijke appstore? Hoe wil je dan de appstore ‘overzichtelijker’ maken? Meer genres? Meer apps in een scherm? Sorteren op de ‘waardering van de gebruikers’? Waar bij de waardering van de gebruiker ook vaak onzinnig reviews achtergelaten wordt door de fakers?
Tuurlijk, 30% blijft een hap uit je inkomsten, maar nee tegelijkertijd is dat niet een reden om gelijk apple te bestempelen als de monopolist of wat dan ook