Apple maakt via een persbericht vandaag bekend dat de App Store meer dan 70 miljard dollar aan ontwikkelaars heeft uitgekeerd, sinds de softwarewinkel in 2008 van start ging. Bovendien is het aantal downloads de afgelopen 12 maanden met meer dan 70 procent gestegen.
70 miljard uitgekeerd aan ontwikkelaars
Apple benadrukt in het persbericht dat je in de App Store alles kunt vinden wat je hartje begeert, zoals Pokémon GO en Super Mario Run, maar ook CancerAid, SPACE by THIX, Zones for Training with Exercise Intensity, Vanido, Ace Tennis en Havenly. “We staan versteld van alle fantastische nieuwe apps die onze ontwikkelaars maken”, aldus Phil Schiller, die tegenwoordig verantwoordelijk is voor de App Stores. “We kunnen niet wachten om ze volgende week weer te zien bij onze Worldwide Developers Conference.”
Volgens Apple is het aantal actieve app-abonnementen met 58 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het is nu voor veel meer apps mogelijk om maandelijks te betalen. In het verleden kon dat al voor tijdschriften, kranten en voor apps zoals Netflix, maar er komen ook steeds meer nieuwkomers bij, zoals Tastemade. Over en Enlight bieden ook hun apps met een maandbedrag aan.
Scheef verdeeld
Helaas vertelt Apple er niet bij hoe die 70 miljard is verdeeld over de totale groep ontwikkelaars. Dit is namelijk nogal scheef verdeeld: zo’n 80% van de ontwikkelaars verdient te weinig om ervan te kunnen leven en 59% verdient niet eens genoeg om de ontwikkelkosten eruit te halen, zo bleek een paar jaar geleden al. Van de andere kant zijn er apps met grote marketingbudgetten (denk aan Clash Royale en Mobile Strike), die constant in de top 10 van meest verdienende apps staan en miljoenen binnenhalen met in-app aankopen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 4 reacties