Zodra Apple een nieuwe iPhone aankondigt kun je erop rekenen dat er ook weer een nieuwe chip in zit. In vergelijkende prestatietests (benchmarks) scoren de nieuwe iPhones altijd extreem goed. Hoe kan dat eigenlijk? En waarom lopen Android-toestellen zover achter, terwijl ze vaak werken met meer cores en hogere kloksnelheden? Een Android-expert heeft het uitgezocht.

Apple’s A11-chip alweer bovenaan de ranglijsten: hoe kan dat?
Op de website Android Authority lees je vooral nieuwtjes over nieuwe Android-toestellen. Het is daarom bijzonder dat de website zich nu eens heeft verdiept in de chips die in de nieuwe iPhones zitten – en waarom ze zo goed zijn. Deze System-on-a-Chips (SoCs) zijn bijna altijd sneller dan die van concurrenten Qualcomm, Samsung en Huawei, die in Android-toestellen worden gebruikt. Bij de A11 Bionic in de iPhone 8, iPhone 8 Plus en iPhone X is Apple er weer in geslaagd om bovenaan de ranglijsten te komen in Geekbench, de meestgebruikte benchmark voor smartphones.
Eigen chipteam en ontwerplicentie bij ARM
Apple’s succes is te danken aan een deskundig team van chip-experts, dat elk jaar grote sprongen vooruit maakt. Maar er zitten nog andere geheimen achter het succes. Apple’s chips gebruiken dezelfde RISC-architectuur als die van Qualcomm, Samsung en Huawei. Het verschil is echter dat Apple een speciale licentie met ARM heeft, waardoor ze de chips zélf mogen ontwerpen en daardoor niet afhankelijk zijn van een chipontwerper zoals Qualcomm.
De eerste 64-bit processor was de A7 in de iPhone 5s. Dit was tevens de eerste 64-bit processor in een mainstream smartphone en die gebeurtenis blijkt van grote invloed te zijn geweest op smartphone-CPU’s in het algemeen. Dit jaar heeft de A11 Bionic een hexacore CPU met Heterogeneous Multi-Processing (HMP) en een in eigen huis ontwikkelde GPU. De toevoeging ‘Bionic’ heeft ermee te maken dat Apple functies voor machine learning en kunstmatige intelligentie heeft ingebouwd.
De Apple A11 gebruikt hetzelfde 10nm fabricageproces als de Snapdragon 835, maar toch scoort Apple veel beter in Geekbench, namelijk 4260 vs. 1998 in de single-core test en 10221 vs. 6765 in de multicore test. Hoe knap dat is, blijkt wel als je bedenkt dat de A11 een hexa-core CPU heeft, terwijl de Snapdragon beschikt over een octa-core CPU. De A11 is op papier dus 50% sneller dan de Snapdragon. Geekbench neemt overigens niet alle aspecten van de SoC mee, zoals DSP (digitale signaalprocessor), ISP (beeldsignaalprocessor) en AI-gerelateerde functies die van invloed zijn op de dagelijkse gebruikservaring. Maar als je naar pure CPU-snelheid kijkt, ligt Apple ver voorop.
Apple’s voorsprong dateert uit 2013
Volgens Android Authority heeft Apple’s voorsprong te maken met een historische gebeurtenis en daarvoor moeten we teruggaan naar 2013, toen Apple de al eerder genoemde, eerste 64-bit chip voor smartphones aankondigde. Qualcomm was totaal verrast en had zelf geen 64-bit CPU op de plank liggen. Ze noemden het een ‘marketing gimmick’, maar gingen daarna wél razendsnel aan de slag om ook van 32-bit naar 64-bit over te stappen. Terwijl Qualcomm nog bezig was met een inhaalslag bracht Apple jaar na jaar weer een nieuwe, verbeterde 64-bit CPU uit.
Apple kon daarbij sneller voortgang boeken, omdat ze voor een specifiek toestel ontwerpen, de iPhone. Het is lastig om een mobiele CPU met goede performance te ontwikkelen, als het in toestellen van verschillende merken en met verschillende specificaties moet werken. De doorlooptijd bij Qualcomm is daarom een stuk langer. Ze kondigden in oktober 2012 de Cortex-A57 aan, maar pas in april 2014 verschenen de eerste smartphones die er gebruik van maakten. Qualcomm gaat er wel iets aan doen: ze hebben nu een licentieprogramma, waardoor een select groepje partners al vroeg geïnformeerd wordt over de nieuw CPU-ontwerpen en zelfs de mogelijkheid krijgen om wat aanpassingen te doen.
Apple hoeft niet te beknibbelen
Als fabrikanten het design in eigen hand nemen, lukt het om de doorlooptijd te verkorten. Dat blijkt bijvoorbeeld bij Huawei, dat net als Apple nauw met ARM is gaan samenwerken om eigen CPU’s te maken. Wat ook nog meespeelt is dat Apple het zich kan veroorloven om relatief dure SoC’s te maken. Het mag wat kosten; ze verdienen het toch wel weer op een andere manier terug. Bij Qualcomm geldt dat niet. Zij moeten winst zien te maken met chips. Qualcomm kan het zich niet veroorloven om dure chips te maken, want dan raken ze hun klanten (Sony, Samsung, LG) kwijt. Apple’s chipteam hoeft daarentegen niet bang te zijn dat hun enige klant (Apple) wegloopt.
Een ander geheim van Apple’s succes is dat ze zich kunnen veroorloven om grotere caches te gebruiken, die de chips ook weer duurder maken. De A7 en A8 hadden in totaal 5MB caches, bij de A9 en A10 was dit 7MB en bij de A11 gaat het om 8MB (hier lees je wat cachegeheugen is).
Een vijfde reden die Android Authority heeft ontdekt is dat Apple heeft gekozen voor processors met een brede datadoorvoer-pijplijn en lage kloksnelheid. De kloksnelheid van Apple’s CPU’s ligt meestal relatief laag, terwijl je bij de concurrentie vaak het omgekeerde ziet: hoge kloksnelheden, maar waarbij de data door een smallere pijp moet.
Kortom: mensen en techniek
Apple’s succes is dus zowel te danken aan de knappe koppen in het chipteam, maar ook aan technische keuzes en het feit dat ze maar chips hoeven te ontwerpen voor één of twee toestellen, niet voor honderden Android-toestellen tegelijk. Voor Qualcomm en voor andere chipmakers is de huidige situatie moeilijk te doorbreken, tenzij Apple’s chipteam een keer een blunder maakt.
Wil je nog meer weten over het geheim achter Apple’s succes met chips, dan is het de moeite waard om het artikel bij Android Authority te lezen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Film 'iHostage' over Apple Store-gijzeling is binnenkort te zien op Netflix: spannend of smakeloos? (28-03)
- iPhone mini definitief verleden tijd: geen kleine modellen in de toekomst (27-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
- Dit verklapt de uitnodiging van de WWDC 2025 over iOS 19 (26-03)
Het is een misverstand dat een 64-bits processor per definitie sneller is dan een 32-bits processor. Sommige berekeningen kunnen inderdaad sneller op een 64-bits processor maar dan heb je het wel over specifieke toepassingen. Voor reguliere apps merk je daar niet zo veel van. Het is echter wel logisch dat Apple voor haar eigen ontwerp gelijk voor 64-bits heeft gekozen. Het is een stap die je in de hele PC (incl. Mac) industrie ziet omdat we nu tegenwoordig allemaal meer dan 4 GB RAM geheugen willen hebben (zelfs in telefoons). Dat is dan ook de voornaamste reden om naar 64-bits te switchen.
@eMilty: Goed punt, maar het leek me overbodig om het in dit artikel nog eens helemaal door te spreken, terwijl we daar al een uitgebreid 64-bit uitlegartikel over hebben. Vandaar dat ik daar ook naar verwijs. Daar wordt ook die 4GB RAM genoemd (plus dat iPhones en iPads nog geen 4GB RAM hebben). De vraag of het nou echt nodig was dat Apple naar 64-bit overstapte, is iets voor een andere keer 🙂 Ik wilde er niet teveel andere discussiepunten (die op zich ook heel interessant zijn hoor!) bij halen.
Nou zeg, verpulveren (in de zin van: demolesteren en in stof achterlaten) lijkt me wat overdreven maar inderdaad, de A11 is veruit de snelste.
Jammer dan weer dat Samsung haar toptoestel nog net iets beter laat presteren door er simpelweg 6GB RAM bij te prikken.
Wat kennelijk nog steeds buiten Apple’s scope valt (dus eMilty: waarom dan die 64bit woede?)
In de praktijk zal het verschil niet echt opvallen.
Minder dan de rokende banden bij groen stoplicht die de ongelofelijke prestaties verhullen van een auto die 1/100 seconde sneller optrekt, waarbij je je dan afvraagt welke leukere dingen iemand met dat geld had kunnen doen
(ja, rustig maar, iedereen mag dat zelf beslissen)
De woordbreedte van de machine instructies (64-bit) heeft niets te maken met de breedte van de adresbus.
Er zijn 64-bit processoren geweest die maar 3 GB (Gigabyte) geheugen konden adresseren. En er zijn zelfs 64-bit processoren geweest die maar 196 kB (kilobyte) konden adresseren.
Een mooi artikel! Wat mij alleen niet duidelijk is, is waarom een processor met een brede datadoorvoerpijplijn en een lagere kloksnelheid beter presteert dan een processor met een smallere datadoorvoerpijplijn en een hogere kloksnelheid. Of kan dit niet in z’n algemeenheid zo worden gesteld, maar is dat alleen in het geval van Apple (maar ook dan voor mij om onduidelijke redenen) zo?
@Robert Janssen: Dit is het “bottleneck”-principe.
Vergelijk het met dit: Je kan met een ferrari in de file staan op een baan met 2 rijstroken, dan ben je sneller met je gezinswagen op een baan met 5 rijstroken zonder file.
Dank je voor je reactie. De vergelijking met de rijstroken en de auto’s lijkt mij op zich houtsnijden, maar ik weet niet of deze op deze wijze helemaal recht doet aan de situatie.
Er vanuit gaande dat het erom gaat hoevéél auto’s per tijdseenheid over de snelweg kunnen rijden (en dus niet om de snelheid van iedere individuele auto), blijft het voor mij nog steeds onduidelijk. Als we de hoogte van de kloksnelheid van de chip beschouwen als de snelheid van de auto’s en de breedte van de datadoorvoerpijplijn als de hoeveelheid rijstroken, dan is voor mij nog steeds niet duidelijk welk van de twee concepten (in principe) het beste is.
Stel dat je enerzijds een snelweg met twee rijstroken hebt en daar rijden alle auto’s met een snelheid van 100 km per uur overheen, en anderzijds heb je een snelweg met vier rijstroken en daar rijden alle auto’s met een snelheid van 50 km per uur overeen, dan verwerken beide snelwegen toch evenveel auto’s?
Mooi voorbeeld maar volgens mij ligt het ietsje anders:
Je hebt 2 snelwegen. De ene met 2 rijbanen en de andere met 4.
Er rijden soortgelijke en hetzelfde aantal auto’s op beide snelwegen. Het verschil zit in de snelheidslimiet. Bij de ene met 2 rijbanen mag hè 150 km/uur rijden en bij de andere met 4 rijbanen mag je 110 km/uur rijden. De rest is duidelijk neem ik aan.
Minder auto’s/data merk je niet zoveel, meer auto”/data zit je vast bij de snelweg met hoge snelheidslimiet.
Prachtig artikel. Zeer informatief. Veel antwoorden gekregen op vragen die ik bad!
Dat komt door de hele simpele reden; resolutie….Apple houdt al 5 jaar vast aan dezelfde “lage” resolutie en ppi in hun schermen.
Concurrenten zijn al 5 stappen verder met oa. QHD en 4K, 500+ ppi, en ja dat vergt behoorlijk wat meer power van de cpu/gpu.
Buiten dat is iOS ook een superlicht OS tegenover Android.
iOS kun je het beste vergelijken met een spelcomputer, heel simpel en het hoeft niet meer te doen dan appje open en appje dicht. Android is net als een PC, je kan er veel meer mee, maar je levert daar wel prestatie voor in. (wat je eigenlijk alleen terug ziet in benchmarks)
Volgens mij is dat wat te simpel gesteld; iOS is zeker geen simpel OS. Dat je met Android meer kan (nog los van of dat werkelijk zo is), zegt niets over de snelheid van het OS. Je kunt een heel beperkt OS hebben dat op de achtergrond constant bezig is, met als resultaat dat het niet goed presteert. Daarentegen kan een heel uitgebreid en krachtig systeem juist heel slim met resources en processen omgaan en is de door de gebruiker ervaren vlotheid juist erg groot.
@Rick: Heeft niet met resolutie te maken.
Of ik me game pc nou op 360p laat draaien of op 1440p,
Windows en apps starten even snel op. Alleen op grafisch gebied video bewerken, gamen is resolutie van belang.
De benchmarks laten exact hetzelfde uitvoeren op een android als op een ios. En dat zijn soms vrij complexe zaken. Blijkbaar kan ios dat gewoon aan.