Apple is door een klant uit de Amerikaanse staat Californië aangeklaagd omdat het glas van zijn pas gekochte iPhone 4 gebroken is. Donald LeBuhn kocht het toestel in september vorig jaar voor $252 en drie weken later brak naar eigen zeggen het glas omdat zijn dochter het toestel tijdens het sms’en per ongeluk vanaf ongeveer een meter hoogte liet vallen.
Hij stelt dat het glas van zijn vorige iPhone 3GS niet brak wanneer het vanaf een zelfde hoogte naar beneden viel. Dit bevestigen in zekere zin ook de cijfers van de onafhankelijke verzekeraar SquareTrade, die 20.000 ongelukken met iPhones analyseerde. Volgens de verzekeraar werden in de eerste vier maanden door gebruikers van een iPhone 4 82 procent meer kapotte beeldschermen gemeld dan het geval was bij de 3GS. Ook zou het aantal ongelukken met de iPhone 4 68 procent hoger liggen dan bij de iPhone 3GS.
LeBuhn is met name boos omdat Apple stelt dat het glas van de iPhone 4, dat aan de voor- en achterzijde van de behuizing zit, ’20 keer zo stevig en 30 keer zo hard is als plastic’. Verder stelt het bedrijf dat het ‘uiterst duurzaam’ is en gemaakt is van hetzelfde materiaal als het ‘glas in helikopters en hogesnelheidstreinen’. Dit zou volgens hem misleiding zijn. Hij verwijt Apple daarnaast dat het bedrijf doet alsof er niets aan de hand is en gewoon verdergaat met de verkoop van het toestel.
LeBuhn wil in de eerste plaats zijn geld terug van Apple. Ook vraagt hij een vergoeding voor eventuele reparatiewerkzaamheden aan het toestel en andere bijkomende kosten. Hij hoopt dat de rechtszaak de ‘class action’-status krijgt, zodat ook andere gedupeerden zich bij hem kunnen aansluiten.
Via / foto: 9 to 5 Mac
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 105 reacties