De klacht werd geuit door France Digitale, een lobbygroep die meerdere start-ups en durfinvesteerders vertegenwoordigt. Deze groep zegt dat Apple’s eigen reclamesysteem geen toestemming vraagt om gerichte advertenties te tonen. In de App Store, Apple News en de Aandelen-app krijg je reclames voor eigen diensten te zien, terwijl je daar geen toestemming voor hebt gegeven. Terwijl Apple voor derde partijen extreem streng is.
De klacht komt op een moment dat Apple druk bezig is om reclametracking te beperken. Daardoor kunnen Facebook en consorten minder data over gebruikers verzamelen. Apple’s eigen advertentiesysteem maakt echter ook gebruik van persoonlijke voorkeuren en staat standaard ingeschakeld. Volgens de Franse groep worden consumenten onvoldoende op de hoogte gebracht van de manier waarop Apple daarbij persoonlijke data gebruikt. De klacht is ingediend bij de Franse toezichthouder CNIL, tegenhanger van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt.
Volgens de Franse groep kan Apple zelf bepalen wie een ‘partner’ is en wie een ‘derde partij’ is en doet dit op een willekeurige manier. Er kunnen nieuwe partners worden toegevoegd zonder dat de gebruiker daarover geïnformeerd wordt. Door deze werkwijze is Apple in het voordeel ten opzichte van derde partijen. Apple zou bijvoorbeeld kunnen bijhouden hoe vaak je de TV-app opstart en vervolgens extra reclame tonen om lid te worden van Apple’s eigen tv-dienst.
Nicolas Brien, die het initiatief France Digitale aanstuurt, zei onlangs in een interview:
All our startups are regularly controlled by CNIL. It is totally abnormal that this world giant is not on the same level playing field.
Apple: ‘Allemaal niet waar’
Apple heeft inmiddels gereageerd en zegt dat de aantijgingen “compleet onjuist zijn” en dat het alleen maar een poging is om de aandacht af te leiden van de eigen tracking-activiteiten van de Franse bedrijven:
The allegations in the complaint are patently false and will be seen for what they are, a poor attempt by those who track users to distract from their own actions and mislead regulators and policymakers. Transparency and control for the user are fundamental pillars of our privacy philosophy, which is why we’ve made App Tracking Transparency equally applicable to all developers including Apple. Privacy is built into the ads we sell on our platform with no tracking.
Ook zegt Apple dat het eigen advertentiesysteem gebruikers niet volgt tussen apps onderling. Daarmee zou Apple zelf voldoen aan de App Tracking Transparency die in iOS 14.5 wordt ingevoerd.
Apple deelt gebruikers in groepen in
Jane Horvath, Apple’s hoofd privacyzaken verduidelijkte onlangs:
When users have Personalized Ads on, we target ads by grouping together users who share similar characteristics such as apps downloaded, age, country or city of residence, and gender into segments, so that a given campaign or set of campaigns can’t identify a given user.
Daarmee werkt Apple in feite op een soortgelijke manier als Google’s FLoC, de bekritiseerde nieuwe trackingmethode van Google die als alternatief voor cookies is ontwikkeld.
Er liep in Frankrijk al een klacht bij de CNIL, ingediend door een groep van vier lobbygroepen uit de reclame-industrie. Een uitspraak in deze zaak wordt spoedig verwacht. Ook in deze klacht gaat het om het feit dat Apple Europese regels overtreedt door geen instemming van de gebruiker te vragen en de gepersonaliseerde advertenties standaard in te schakelen. Daarmee zou Apple andere normen aan zichzelf opleggen dan aan anderen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Interessant om te lezen, dat Apple eigenlijk al verder in de advertentie-business is dan Google.
Maar goed, nog een aanklacht tegen Apple. Worden interessante tijden. En goed dat alles tegen het licht wordt gehouden. Apple speelt te vaak de vermoorde onschuld.
Frankrijk is wel goed bezig met het aanvechten van al die monopolisten.
Oke. Stel. Ik heb een eigen winkel met allerlei producten van verschillende fabrikanten, daarnaast verkoop ik ook nog eigen gemaakte broodjes. Voor deze broodjes maak ik reclame want deze broodjes zijn veel lekkerder/goedkoper/gezonder of wat dan ook dan de andere broodjes en producten die ik verkoop.
Ben ik dan fout bezig of heb ik het recht om in mijn eigen winkel mijn eigen broodjes te adverteren?
Beetje zielig allemaal…
Daar heb je wel een punt inderdaad.
Kun je gewoon naar een andere winkel gaan op je iPhone?
@JK: als je dat wil moet je dus geen iPhone kopen. Daar ligt volgens mij dat keuzemoment
Het lijkt wel een sport tegenwoordig, overal Apple voor aanklagen. Volgens mij ruiken ze gewoon geld.
Precies. Wat een gezeur dit.
@Victor: Niet perse mee eens. Android en Apple zijn de twee grote partijen in de smartphone OS wereld. Je kan een partij kiezen en tegelijkertijd inzien dat bepaalde dingen beter kunnen. Punt van kritiek gaat over dat Apple haar eigen diensten heel erg voortrekt en concurrentie achterstelt. Soms verbieden ze zelfs sommige apps, om dan later zelf met deze functie te komen (al dan niet in betaalde form).