Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 10 reacties
Klug
Die vergoelijkende teksten van “het zal allemaal wel met de moeilijke technologie” te maken hebben vind ik zo ontzettend knullig klinken.
Als je er 4 jaar naartoe leeft om een game-changer te maken en daarbij zo hoog van de toren blaast, zorg dan in elk geval dat je je eigen winkels kan bevoorraden, zeg.
Hoezo “moeilijke technologie”: in die 4 jaar kan je toch een risico-analyse maken wat de Single Points of Failure zijn en daar je productie en je launchdate op afstemmen. Elk serieus bedrijf doet dat.
En niet 3 dagen tevoren melden dat de nieuwe winkelformule niet doorgaat en alles online verkocht wordt.
Vanwege “het speciale karakter…” en dat soort eufemismen.
Gewoon gepruts in de marge, helaas.
Pommetje
@Klug: Ik heb erg om je reactie moeten lachen. Dus 1 of andere rare piemel op iculture denkt dat een miljardenbedrijf als apple niet weet wat ze aan het doen zijn. Mijn god hoe naief kun je zijn!
Ik bekleed zelf een funktie als manufacturing engineer en weet verdomd goed hoe moeilijk het kan zijn om alles dusdanig op te lijnen, zodat je gepland kunt bevoorraden.
Weet je hoe lang het duurt om een productieproces te kwalificeren? Van first article tot full mass production?
Man man man….
Ferryman
@Pommetje: Tsja, echt indruk maak je niet als je scheldwoorden nodig hebt om je punt te maken hoe hard je vervolgens ook probeert een inhoudelijk zinnig verhaaltje te vertellen. Werpt ook een bepaald licht op je geclaimde (ervarings)deskundigheid, weet je.
Bovendien is Apple (helaas) zo langzamerhand een reputatie van amateurisme aan het opbouwen (of eigenlijk juist die van professionaliteit aan het afbreken), miljardenbedrijf of niet. Dat maakt de conclusies van Klug toch wel erg plausibel.
Kan zelf de HW kant minder goed professioneel beoordelen dan de SW kant, maar wat ik dáár zie gebeuren in iOS 8.x en OS X 10.10.x stemt ook mij weinig hoopvol dat ze op HW gebied hun zaakjes wèl nog voor elkaar hebben…
Ferryman
Terzake nu.
Begrijp niet helemaal hoe UBS tot die conclusies kan komen door ‘de’ apple watch uit elkaar te halen. Alle slagen om de arm die Gonny in het artikel neemt (“zou”, enkele quotejes her en der etc.) lijken mij volkomen terecht (waarvoor hulde :-)).
Zelfs àls UBS meer dan één watch heeft gedisassembleerd, uit verschillende batches wat knap zou zijn gezien de schaarste, lijkt me juist in een stadium met leveringsproblemen de kans sowieso groot dat je onderdelen van maar één leverancier aantreft.
De conclusie op basis daarvan dat dat een bewuste keuze van Apple zou zijn lijkt mij heel erg voorbarig. Het kan ook zomaar zo zijn dat dit juist Apple’s noodscenario is, juist omdàt alternatieve leveranciers van verschillende onderdelen (nog) niet tijdig voldoende kwaliteit en kwantiteit kunnen leveren…
(Zie je wel, een beetje speculeren waar het aan zou kunnen liggen kan ik ook, zelfs zonder ook maar één enkele watch te slopen ;-))
damys4
Ikzelf behoorlijk Apple Minded al vanaf het nog Macintosh heette echter……
Met die Apple Watch, die ik ook graag wilde, begin ik mijn interesse in het product te verliezen wegens..lange levertijden of zelfs niet verkrijgbaar.
De consument verliest dan interesse in het product, en dat merk ik aan mijzelf, hoeft het niet meer zo…. Tegen de tijd dat de AW normaal verkrijgbaar is komt de 2’e serie (lees verbeterde?!) al uit… Ik wacht wel ff dus.
Barend
Ik vraag me af of time straks ook een excuus brief gaat ondertekenen dit zou hem sieren
Klug
@Pommetje: Zo bijzonder is het allemaal niet wat ik stel en ik kan redelijk inschatten hoe moeilijk het productie-opschaalproces van een nieuwe generatie is.
Met de div. generaties iPhone heeft Apple nu juist keer op keer laten zien dat ze in 5 maanden tijd de hele wereld kunnen bevoorraden en dat blijft razend knap.
Alleen: het schept ook verwachtingen en als je die bij de Watch maanden tevoren nog eens extra oppompt (en meldt dat het na 4 jaar de tijd voorbereiding NU ECHT gaat gebeuren) dan verwacht je dat ze dat ook waarmaken.
In dat licht is het (precies zoals Ferryman zegt) ronduit verbijsterend hoe slecht de launch was en welke onafhankelijkheden het machtigste bedrijf ter wereld laat bestaan ten opzichte van enkele toeleveranciers.
Als jij betere of andere conclusies hebt, geef die dan (naast geblaas en geblaat)
(Red.) Reacties opgeschoond. Dit is geen Watch besteltopic. Daarvoor zijn genoeg andere artikelen/mogelijkheden (forum).
macaanzee
Ik vind de launch inderdaad erg amateuristisch overkomen. Apple heeft zó lang gewacht met het op de markt brengen van de Apple Watch, dat de concurrenten alleen al vanuit alle geruchten vooraf al aardige smartwatches komen maken en zo van tevoren al een deel van de markt konden inpikken. Als Apple dan eindelijk met DE Watch komt, mag je verwachten dat ze RUIM voorradig zijn en niet dat de levertijden zo oplopen. Dat vind ik slecht voorbereid. Apple had giga veel kunnen verkopen als de Apple Watch direct voldoende verkrijgbaar zou zijn. Berichten dat Apple bewust de zaak heeft vertraagd en rijen bij Apple Stores wilde voorkomen omdat ze dat niet chique vinden, lijken me een beetje onzin. Het chique (of gewoon bombastisch rijke deel) van de de cliëntèle dat de gouden Edition koopt is gewoon procentueel zo klein dat daarvoor de toelevering niet bewust aangepast zou worden.
Kabaampje
@Klug: Klug, jij zegt met je twee opmerkingen wat ik al een tijd denk. Hoe het ook wordt gewend of gekeerd, Apple lijdt door het probleem dat is omschreven in het artikel imagoschade. Imagoschade dat omschreven kan worden als amateuristisch werk (zoals jij al zei). Als je na vier jaar het nog steeds niet kan leveren, doe het dan ook niet. Zeg dan als Apple zijnde dat geen halve producten wilt uitbrengen waarvan de levering niet op orde, plak dat in een pdf-je waar je alles uitlegt en je behoudt de Apple visie dat alles perfect moet zijn. In ieder geval, ga niet leveren als je niet overal en iedereen kan leveren als het zo’n gamechanger moest zijn.
Die vergoelijkende teksten van “het zal allemaal wel met de moeilijke technologie” te maken hebben vind ik zo ontzettend knullig klinken.
Als je er 4 jaar naartoe leeft om een game-changer te maken en daarbij zo hoog van de toren blaast, zorg dan in elk geval dat je je eigen winkels kan bevoorraden, zeg.
Hoezo “moeilijke technologie”: in die 4 jaar kan je toch een risico-analyse maken wat de Single Points of Failure zijn en daar je productie en je launchdate op afstemmen. Elk serieus bedrijf doet dat.
En niet 3 dagen tevoren melden dat de nieuwe winkelformule niet doorgaat en alles online verkocht wordt.
Vanwege “het speciale karakter…” en dat soort eufemismen.
Gewoon gepruts in de marge, helaas.
@Klug: Ik heb erg om je reactie moeten lachen. Dus 1 of andere rare piemel op iculture denkt dat een miljardenbedrijf als apple niet weet wat ze aan het doen zijn. Mijn god hoe naief kun je zijn!
Ik bekleed zelf een funktie als manufacturing engineer en weet verdomd goed hoe moeilijk het kan zijn om alles dusdanig op te lijnen, zodat je gepland kunt bevoorraden.
Weet je hoe lang het duurt om een productieproces te kwalificeren? Van first article tot full mass production?
Man man man….
@Pommetje: Tsja, echt indruk maak je niet als je scheldwoorden nodig hebt om je punt te maken hoe hard je vervolgens ook probeert een inhoudelijk zinnig verhaaltje te vertellen. Werpt ook een bepaald licht op je geclaimde (ervarings)deskundigheid, weet je.
Bovendien is Apple (helaas) zo langzamerhand een reputatie van amateurisme aan het opbouwen (of eigenlijk juist die van professionaliteit aan het afbreken), miljardenbedrijf of niet. Dat maakt de conclusies van Klug toch wel erg plausibel.
Kan zelf de HW kant minder goed professioneel beoordelen dan de SW kant, maar wat ik dáár zie gebeuren in iOS 8.x en OS X 10.10.x stemt ook mij weinig hoopvol dat ze op HW gebied hun zaakjes wèl nog voor elkaar hebben…
Terzake nu.
Begrijp niet helemaal hoe UBS tot die conclusies kan komen door ‘de’ apple watch uit elkaar te halen. Alle slagen om de arm die Gonny in het artikel neemt (“zou”, enkele quotejes her en der etc.) lijken mij volkomen terecht (waarvoor hulde :-)).
Zelfs àls UBS meer dan één watch heeft gedisassembleerd, uit verschillende batches wat knap zou zijn gezien de schaarste, lijkt me juist in een stadium met leveringsproblemen de kans sowieso groot dat je onderdelen van maar één leverancier aantreft.
De conclusie op basis daarvan dat dat een bewuste keuze van Apple zou zijn lijkt mij heel erg voorbarig. Het kan ook zomaar zo zijn dat dit juist Apple’s noodscenario is, juist omdàt alternatieve leveranciers van verschillende onderdelen (nog) niet tijdig voldoende kwaliteit en kwantiteit kunnen leveren…
(Zie je wel, een beetje speculeren waar het aan zou kunnen liggen kan ik ook, zelfs zonder ook maar één enkele watch te slopen ;-))
Ikzelf behoorlijk Apple Minded al vanaf het nog Macintosh heette echter……
Met die Apple Watch, die ik ook graag wilde, begin ik mijn interesse in het product te verliezen wegens..lange levertijden of zelfs niet verkrijgbaar.
De consument verliest dan interesse in het product, en dat merk ik aan mijzelf, hoeft het niet meer zo…. Tegen de tijd dat de AW normaal verkrijgbaar is komt de 2’e serie (lees verbeterde?!) al uit… Ik wacht wel ff dus.
Ik vraag me af of time straks ook een excuus brief gaat ondertekenen dit zou hem sieren
@Pommetje: Zo bijzonder is het allemaal niet wat ik stel en ik kan redelijk inschatten hoe moeilijk het productie-opschaalproces van een nieuwe generatie is.
Met de div. generaties iPhone heeft Apple nu juist keer op keer laten zien dat ze in 5 maanden tijd de hele wereld kunnen bevoorraden en dat blijft razend knap.
Alleen: het schept ook verwachtingen en als je die bij de Watch maanden tevoren nog eens extra oppompt (en meldt dat het na 4 jaar de tijd voorbereiding NU ECHT gaat gebeuren) dan verwacht je dat ze dat ook waarmaken.
In dat licht is het (precies zoals Ferryman zegt) ronduit verbijsterend hoe slecht de launch was en welke onafhankelijkheden het machtigste bedrijf ter wereld laat bestaan ten opzichte van enkele toeleveranciers.
Als jij betere of andere conclusies hebt, geef die dan (naast geblaas en geblaat)
(Red.) Reacties opgeschoond. Dit is geen Watch besteltopic. Daarvoor zijn genoeg andere artikelen/mogelijkheden (forum).
Ik vind de launch inderdaad erg amateuristisch overkomen. Apple heeft zó lang gewacht met het op de markt brengen van de Apple Watch, dat de concurrenten alleen al vanuit alle geruchten vooraf al aardige smartwatches komen maken en zo van tevoren al een deel van de markt konden inpikken. Als Apple dan eindelijk met DE Watch komt, mag je verwachten dat ze RUIM voorradig zijn en niet dat de levertijden zo oplopen. Dat vind ik slecht voorbereid. Apple had giga veel kunnen verkopen als de Apple Watch direct voldoende verkrijgbaar zou zijn. Berichten dat Apple bewust de zaak heeft vertraagd en rijen bij Apple Stores wilde voorkomen omdat ze dat niet chique vinden, lijken me een beetje onzin. Het chique (of gewoon bombastisch rijke deel) van de de cliëntèle dat de gouden Edition koopt is gewoon procentueel zo klein dat daarvoor de toelevering niet bewust aangepast zou worden.
@Klug: Klug, jij zegt met je twee opmerkingen wat ik al een tijd denk. Hoe het ook wordt gewend of gekeerd, Apple lijdt door het probleem dat is omschreven in het artikel imagoschade. Imagoschade dat omschreven kan worden als amateuristisch werk (zoals jij al zei). Als je na vier jaar het nog steeds niet kan leveren, doe het dan ook niet. Zeg dan als Apple zijnde dat geen halve producten wilt uitbrengen waarvan de levering niet op orde, plak dat in een pdf-je waar je alles uitlegt en je behoudt de Apple visie dat alles perfect moet zijn. In ieder geval, ga niet leveren als je niet overal en iedereen kan leveren als het zo’n gamechanger moest zijn.