Het lijkt akelig stil op Apple’s nieuwe Twitter-account @Apple. Toch is er volop activiteit. Apple blijkt namelijk een trucje toe te passen dat we eerder al bij Samsung zagen: met zogenaamde ‘dark tweets’ herinnert Apple gebruikers aan het komende evenement op 7 september. Samsung deed hetzelfde in februari vlak voordat grote aankondigen gepland stonden.
Het werkt als volgt: Apple reageert op Twitter via betaalde tweets, waarin ze reclame maken voor het evenement op 7 september. Retweet je een dergelijk bericht, dan krijg je een reactie van Apple’s Twitter-account die niet te zien is in de normale tijdlijn. Ook krijg je een herinnering vlak voordat het evenement woensdag begint.
Dit is Apple’s onzichtbare tweet, die je alleen kunt zien als je de rechtstreekse link hebt:
Zo retweet je Apple’s bericht
Wil je ook een persoonlijke herinnering als het evenement begint, dan doe je dat als volgt:
- Klik in bovenstaande tweet op het getal met aantal retweets. Je wordt nu doorgestuurd naar een Twitter-webformulier of naar je favoriete Twitter-app.
- Retweet het bericht.
- Je ontvangt meteen een ‘persoonlijk’ bericht terug van Apple’s Twitter-account om aan te geven dat je een herinnering krijgt.
Dat ziet er zo uit:
Afgaande op het aantal retweets van het bericht moet Apple’s account al 25.000 ‘persoonlijke’ tweets hebben verstuurd zonder dat je er iets van ziet en zonder dat het account vervuild raakt met allemaal mention-berichten. Voor wie er het fijne van wil weten: Apple gebruikt de tool QWVR voor het terugsturen van het ‘Thank you’-bericht, zo is af te leiden uit data van Tweetdeck. Ook gebruikt Apple de tool Sprinkler voor het beheren van veel andere accounts zoals @AppleSupport.
Apple kopieert Samsung
Dat Apple ook niet alles zelf bedenkt blijkt als je terugkijkt naar de Twitter-actie van Samsung van afgelopen februari. Tijdens het Unpacked Event zou Samsung de volgende generatie Galaxy onthullen en daarbij hanteerden ze dezelfde tactiek. Mensen konden een bericht retweeten en ontvingen dan een herinnering als de livestream begon.
Hieronder zie je dat de werkwijze vrijwel exact is gekopieerd van Samsung:
Mogelijk heeft Apple speciale afspraken met Twitter gemaakt om een eigen Apple-logo in het bericht te mogen gebruiken. Het kan zomaar zijn dat Apple’s bericht als promoted tweet in jouw tijdlijn opduikt, als je in de doelgroep valt die Apple heeft geselecteerd.
Maar waarschijnlijk heb je geen herinnering nodig: elke Apple-fan weet onderhand wel dat je op woensdag 7 september 2016 om 19:00 uur klaar moet zitten voor een stortvloed aan aankondigingen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 8 reacties