Apple wil automobilisten de weg wijzen met augmented reality
Autorijden met augmented reality
De meeste navigatie-apps waarschuwen als je een afrit moet nemen en ze bieden daarbij ook een rijstrook-assistent. Toch kan het nog wel eens onduidelijk zijn welke strook je nu precies moet nemen, vooral als er twee afritten vlak na elkaar zijn. Moet je de eerste nemen of de tweede? Met augmented reality kan dat veel duidelijker worden weergegeven. In een Europees patent is nu te zien welke plannen Apple daarvoor heeft. Het is zelfs mogelijk om FaceTime-gesprekken tussen twee verschillende voertuigen op te zetten, zodat je kunt zorgen dat vrienden in een andere auto ook de juiste afrit pakken.
De afgelopen maanden zijn er meerdere patenten van Apple opgedoken, met functies voor autonome voertuigen. De meeste daarvan werden ingediend in Europa. Nu is er opnieuw een Europese patentaanvraag van Apple ontdekt, waarin iets interessants te zien is: een soort Heads Up Display voor navigatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van augmented reality. Het systeem kan ook aanpassingen doen als de bestuurder in paniek raakt en niet weet wat hij moet doen.
Apple beschrijft in het patent dat een grafische laag op de omgeving kan helpen om je beter te oriënteren. Zoiets kan geprojecteerd worden op een transparant oppervlak, zoals een autoruit. Zo kun je precies zien welke straat je moet inrijden. Het is ook handig op rotondes met meer dan vier afslagen, waarbij je nu handmatig moet tellen welke je moet nemen. Je krijgt ook relevante informatie te zien, zoals de snelheid. Voor het systeem zijn interne en externe sensoren nodig, die ervoor zorgen dat het AR-scherm altijd overeen komt met de werkelijke weg. Al deze ideeën zouden ooit eens in Apple’s zelfrijdende auto’s terecht kunnen komen. Maar dat kan nog wel een paar jaar duren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
En de fietsers? 😛
Leuk dat ze dat willen, maar laten ze eerst CarPlay beter uitrollen met meer mogelijkheden, komt gelukkig een betere update met o.a. Google Maps/Waze/Flitsmeister maar heeft heel lang geduurt
Sygic heeft dit al alleen werkt het niet fijn.
Is dat niet tegenstrijdig? Een zelfrijdende auto (Level 4 en zeker Level 5) heeft geen HUD nodig. Een HUD is bedoeld voor een menselijke bestuurder… toch? Dus waarom zou je nog een HUD willen als een auto full autonomous is?
Het is niet ‘eerst dit en dan dat’. Bij grote bedrijven zoals Apple zijn meerdere afdelingen aan meerdere projecten bezig: als je je alleen maar focussed op 1 project per keer, dan loop je op korte termijn hopeloos achter, als bedrijf zijnde.
Sygic heeft het ook, maar werkt het nog niet 100% perfect.
Ik snap wel dat hij denkt dat Apple te veel hooi op haar vork neemt, aangezien het gros van Apple’s diensten niet in alle landen beschikbaar is, zoals Apple Pay, TV app, HomePod, News en meer. Ik vind ook dat Apple zich moet bezighouden met het af maken van diensten in plaats van steeds half werk leveren.
@Ed: Ik vind het echt niet fatsoenlijk werken met Sygic. Ik kan me ook herinneren dat Google Maps dit een paar jaar terug al deed?
@iPineapple: Apple richt zich vooral op de VS en het VK. Daar is alles beschikbaar. Daarna de overige grote landen. De rest is nice to have.
Apple is inderdaad op meerdere punten bezig, maar tegenwoordig komen worden vele projecten aangekondigd die half af zijn.
Daar is CarPlay een van, iets nieuws willen is leuk maar is dan net zo af als andere projecten.