Reacties voor: Apple meldt autoriteiten dat ze zelfrijdende auto’s willen testen
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
In feite vraagt Apple om netneutraliteit voor de openbare weg. Ik stel voor dat we dit voortaan wegennetneutraliteit noemen. Of wat korter in het Engels: roadneutrality
Op zich prima dat Apple een neutrale uitgangspositie claimt. Dat mag iedereen doen.
Alleen heb ik nu niet het idee dat dit nu de echte barriere is waar ze tegenaan lopen. Want ze kunnen prima testen op hun eigen inhouse testbanen en industrieterreinen. En er kan een hoop real-life testdata verzameld worden in grote steden binnen de juridische contouren (die zijn nogal lenient te noemen) waarmee je heel veel R&D kan plegen.
Wat Daimler, BMW, Google, Volvo, Ford, Audi ook al doen.
Op dat gebied moet Apple zich nog helemaal bewijzen, en het is – naar het lijkt – inmiddels al tegen een enorme achterstand aangelopen, nu deze fabrikanten die meteen van start zijn gegaan al werkende prototypes hebben.
Mijn beeld van Apple is dat ze vnl. conceptueel bezig zijn en vooral (weer) in de PR meedoen. Zo wordt opnieuw met grote getallen gesmeten (1000 man) wat in de autoindustrie marginaal (zelfs lachwekkend) is. Topmensen uit de auto-industrie worden vervangen door Apple veteranen die veel minder verstand en ervaring in de auto-industrie hebben. Allemaal te weinig voor een concrete (laat staan ”heersende”) rol in de autoindustrie. Dat zal als autofabrikant of als serviceverlener uberhaupt lastig worden omdat de grote fabrikanten daar echt niet op zitten te wachten. Ook bij wegenneutraliteit is niemand verplicht met Apple in zee te gaan. Een partner vinden lukt dan ook vooralsnog niet. De manier waarop CarPlay gelanceerd is, geeft te denken. Veel aplomb, erg moeizaam lanceertraject omdat men Apple uiteindelijk meer als bedreiging dan als opportunity ziet, en CarPlay is inmiddels in functionaliteit voorbijgestreefd door de merk-eigen infotainment systemen.
De universaliteit en het bereik van Apple in andere sectoren is sowieso veel kleiner dan de leiding denkt en dat wordt een steeds meer een probleem.
Op de eigen thuismarkt worden ze in elk geval harder links ingehaald dan dat ze andere sectoren “overnemen”.
Ik zie ze daar liever eerst eens terugvechten.